Aazinu

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
8 Ekim 2008 Çarşamba

Bu hafta okuduğumuz Haazinu peraşası Moşe Rabenu’nun ölmeden önce atalarımıza ve hepimize son uyarısıdır. Tanrı emri ile icra ettiği bu şiir atalarımızın davranışlarına bir şahit niteliği taşır. Tanrı atalarımızın yanlış yollara sapmaları halinde başlarına gelebilecek felaketlerin bir rastlantı sonucu olmadığını bildirmek ve önceden halkını uyarmak için bu şiirin bütün atalarımıza ezberletilmesini istemiştir. Bu şiirde Moşe Rabenu şahit olarak her zaman var olacak iki unsuru seçer. Gökler ve yeryüzü. Böylelikle bu şiirdeki sözlerin ebedi olduğunu bildirmek istemiştir.

Şiirin ardından Moşe Rabenu Tora’ya bağlı kalmamızı ve Tora’nın boş bir şey olmadığını bildirir. Tora ile ilgilenen ve onu etüd eden kişiler Tora’nın barındırdığı çok zengin değerlerin bilincindedir. Tora ve Tora kaynaklı eserler incelendiğinde bilim ve sosyal yaşamın vazgeçilmez kurallarının yer aldığı görülür. Var olan en mükemmel yargı sistemi kaynağını Tora’dan alır. Binlerce yıl önce bu kadar kapsamlı bir yargı sisteminin varolması ve uygulanması o toplumun ne kadar ileri olduğunu gösterir. Tora’daki kraliyet kuralları kısmi bir demokrasiyi beraberinde getirir. Zira kral asla mutlak hakim olmamış onunla beraber çalışan bir danışma meclisinin kararlarına saygılı olmuştur. Zamanın peygamberleri de konuların Yahudi kanunlarına ve Tanrı emirlerine uygunluğunu her zaman denetlemişlerdir. Zaten yargı sistemi bozulmaya ve haklar yenmeye başlandığında yıkılış da yakınlaşmıştır. Ne zaman ki krallar sadece kendilerini düş?nmeye başlamışlardır kısa zaman sonra ya o kralın sonu gelmiş veya krallık ciddi tehlikelerle başbaşa kalmıştır.

Gerçekten de Tora içerdiği değerlerle her zaman güncelliğini koruyan mükemmel bir değerler topluluğu olmuştur. Bu noktada ilimizin değerli öğretmenlerinden Şemuel Kohen’in bana öğrettiğini yazmak isterim. Kaynağını Rav Hayim Palaçi (Z.L.)’den alan bu remez bakın Tora’nın yaşam ile ilişkisini nasıl da güzel anlatıyor.

Şavuot bayramının mizmoru olan 68 numaralı Teilim mizmorunu Gematria açısından değerlendirirsek ortaya HAYİM yani yaşam sözcüğü çıkar. Bu da yaşam, iyi ve güzel yaşam isteyenin yolu Tora’dan geçer anlamında değil midir?