Ulus Özel Musevi Okulları’nda 100. Yıl Çocuk Projesi

Geçtiğimiz hafta UÖMO 100. Yıl etkinlikleri kapsamında ‘100. Yıl- 100 Öğrenci Projesi’ni gerçekleştirdi. Prag, Budapeşte ve Hayfa’dan gelen ortaokul ve lise öğrencileri UÖMO öğrencileri tarafından evlerinde ağırlandı

Gençlik - Eğitim
13 Mayıs 2015 Çarşamba

Greta Mizrahi

 

15 yıldır Ulus Özel Musevi Okulları uluslararası okullarla işbirliği içinde. Hamburg Halaphagen Schule ile başlayan ortak proje çalışmalarına yıllar içinde Hayfa, Londra,  Roma, Prag, Atina, Budapeşte, Madrid’den okullar katıldı. Her yıl bu okullara birer haftalık çalışmaya giden çeşitli yaş gruplarındaki öğrenciler yine bu okullardan gelen arkadaşlarını evlerinde ağırlıyorlar. Etkinlikler kapsamında öğrenciler okullarını, yaşadıkları şehri, kültürlerini birbirlerine tanıtırken ortak sanat ve sosyal projelerinde yer alıyorlar.

100. Year-100 Students-International Jewish School Project’te neler vardı?

Sevgi, dostluk, sıcak sohbetler, kültür alışverişi ve İstanbul’u birlikte keşfetmenin heyecanı vardı. Dört gün boyunca gençler, İstanbul’un kültürel yerlerini, Türk Musevi Cemaati’nin önemli merkezlerini gezdiler. Sanat, spor etkinliklerine katıldılar. İstanbul’un renkli ve kültürel dokusunu yaşatan Galata Mısır Çarşısı, Kapalıçarşı gezilerinin ardından, tarihin dokusunu hissettiren Ayasofya ve Yerebatan Sarayı gezdiler. Boğaz’da tekne turu yapıldı. Ortaköy, Neve Şalom Sinagogu ziyaretinin ardından gençler, Kemer Country Greenwood Çadır Kampı’nda çadırlarını kurdu. Birlikte eğlenceli spor ve outdoor etkinlerine katıldılar. UÖMO’da gerçekleşen kapanış töreniyle birbirlerine veda eden gençler ertesi yıl tekrar bir araya gelmek üzere sözleştiler.

Projeye katılan öğrenciler dostluk içinde geçirdikleri  dört günü değerlendirdi.

RAYKA ZAVARO 

UÖML

 Kaç ayrı hayat, kaç ayrı kültür yaşanıyor bu kocaman yeryüzünde. Her birimiz ayrı ülkelerde, ayrı şehirlerde, ayrı evlerde yaşıyoruz hayatlarımızı. Ancak ben sanırım diğerlerinden biraz daha şanslıyım çünkü okulumuz bana başka kültürden bir insanı yakından tanıma fırsatı verdi. Bir haftadır ben ve bir kaç sınıf arkadaşım, evimizde yurtdışından gelen misafirlerimizle, yeni, yepyeni şeyler öğreniyoruz. Farklı kültürleri tanıyoruz, neler ile mutlu olduklarını, yaşayış şekillerini, eğlenme tarzlarını, bir hafta içinde öğreniyor ve her birimiz acaba onlar bizim için neler düşünüyorlardır diye kafa yoruyoruz. Ben onlarla geçirdiğim bu bir hafta içinde, bu kadar farklılığımız olmasına rağmen, bizi bağlayan ve bir arada tutan ortak yönümüzün de farkına varmış oldum. Bu da Yahudi olmamızdı. Kardeşim diyebilecek insanlarla bir arada olmamızı sağlayan okuluma çok teşekkür ediyorum.

REVİTAL STAMATİ

UÖML

Okulumun  100. yılını farklı ülkelerden yaşıtlarımla kutlamak bana tekrar ne kadar şanslı olduğumu hatırlattı. Okul arkadaşlarım ve yeni tanıştığım arkadaşlarımla kocaman bir grup olarak dört gün boyunca birlikte olduk. Birlikte eğlenme ve gezme şansının yanında bu etkinlik bana farklı ülkelerden insanları tanımamı ve uzun soluklu arkadaşlıklar kurmamı sağladı. Okulumun farklılıklarını arkadaşlarımla paylaşmak beni çok gururlandırdı.

DANİ ALBUKREK

UÖML 

Bu program okulumda iyi ki katıldım dediğim etkinliklerin başında geliyor. İstanbul’da yaşayıp yine de henüz görmediğimiz mekânları gezme fırsatı bulduğumuz, farklı kültürlerle tanışıp bambaşka dilleri birinci ağızdan duyduğumuz, dünyanın apayrı bir ucunda gerçek dostlar edindiğimiz benzersiz bir haftayı geride bıraktık. Bize bu deneyimi yaşatan okuluma teşekkür ediyorum.

ALİDA SEFADA

UÖML

Kemerburgaz’da kaldığımız kamp eğlencemize eğlence kattı. Bu hafta içerisinde gelecekte de bitmeyeceğine inandığım arkadaşlıklar kazandığımız için çok şanslıyız.

LİAD LATSRES 

İsrail-Haifa Leo Baeck

Bu gezide Türk Musevilerinin yaşamları hakkında pek çok şey öğrendim. Türkiye’ye Ulus Özel Musevi Okulları’nın 100. Yılı kutlaması için geldik. Burada dünyanın farklı yerlerinden gelen öğrencilerle tanıştım. Ortak noktamız hepimizin Yahudi olmasıydı. Birlikte, İstanbul’un tarihi yerlerini gezdik. Ben Türkiye’de yaşamı çok merak ediyordum. Bu gezide Türk Musevilerinin yaşamları hakkında pek çok şey öğrendim. İsrail ve Türkiye’nin kesinlikle iyi ilişkiler içerisinde olması gerektiğini düşünüyorum.

ADAM BOJTOR

Macaristan-Budapest Lauder Javne Scholl

Budapeşte’ye olağanüstü bir deneyimle dönüyorum. İstanbul’da harika bir dört gün geçirdim. Benim için olağanüstü bir deneyim oldu. Farklı ülke ve kültürlerden edindiğim arkadaşlarla birlikte yaptıklarım her zaman en iyi anılarım arasında olacak. Beni evinde misafir eden aile harikaydı. Her şey için teşekkür ederim. Budapeşte’den UÖMO’ya sevgiler bırakıyorum.

NATAN GLİCKMAN

İsrail-Haifa Leo Baeck

Evinde kaldığım ailenin misafirperverliğinden çok etkilendim. Bu benim Türkiye’ye ilk gelişimdi ve inanılmaz keyif aldım. Aynı yaşta farklı özgeçmişleri ve kültürleri olan insanlarla tanışmak ilginç ve olağanüstü bir deneyim. Ayrıca İstanbul’un dünyaca ünlü yerlerini gördüğüm için de çok mutluyum. Biraz daha kalabilmeyi isterdim.

 

Proje ortağı okulların öğretmenlerine projeyi sorduk?

Shlomo Weinberg /İsrail-Haifa Leo Baeck: ‘100. Yıl, 100 Öğrenci Projesi’ çerçevesinde bizi davet ettiğiniz için hem okulum hem de öğrencilerim ve kendi adıma çok teşekkür ederim. 3-7 Mayıs tarihleri arasında bize sunmuş olduğunuz etkinliklerle unutulmaz deneyimler yaşadık. Öğretmen olduğum için böyle bir programın arkasında ne kadar çok emek olduğunu görebiliyorum. Bana ve öğrencilerime hayatımız boyunca anlatabileceğimiz anılar, dostluklar kazandırdınız. Öğrencilerim öyle memnun kaldılar ki, daha başka projelerde de buluşmak istediklerini dile getiriyorlar.   

Eleonora Polyzou /Yunanistan-Atina Lauder School: Ulus Musevi Okullarıyla işbirliğimiz, coğrafi olarak çok yakın olan iki ülkenin Yahudi cemaatlerini yakından tanıma amacıyla dört yıl öce başladı. Başlangıçta hiç kimse bu projenin bu kadar verimli geçeceğine ve yeni ufuklar açacağına inanmadı. Mektuplaşma ve video konferansları aracılığıyla yürütülen proje çalışmaları iki okul öğrencilerini yakınlaştırdı, ilişkilerini çok kuvvetlendirdi. Her şeyin dönüm noktası ise Ulus Musevi Okullarının 6. sınıf öğrencilerinin ocak ayında okulumuzu ziyaret etmesi oldu. 100. Yıl kutlama etkinlikleri kapsamında Budapeşte, Hayfa ve Prag’da ki okullarla beraber İstanbul’da olmak çok gurur verici bir şey. Ulus Okullarının bu etkinliği çok güzel planladığını ve yapılan etkinliklerle dostluğumuzu pekiştirdiğini söylemek isterim.

Veronika Dubova & Pavlina Jirouskova/Çek Cumhuriyeti-Prag Lauder Scholl: Dört yıl önce, Aylin Kan bizimle iletişime geçene kadar okulumuzda uluslararası proje yürütülmüyordu. Aylin Kan ortaokul öğrencileri seviyesinde bize bir proje teklifinde bulundu.  O günden beri iki okul proje çalışmaları yapmakta. Öğrenciler ailelerde konaklamakta, ziyaretler sırasında çeşitli geziler ve etkinlikler düzenlenmektedir. Geziler sırasında tarihi bilgiler öğreniliyor,  yeni kültürler tanınıyor ve güçlü dostluklar kuruluyor. 100. Yıl etkinlikleri sayesinde başka cemaatlerin öğrencilerini ve öğretmenlerini tanıdık. Muhteşem bir hafta geçirdik ve proje çalışmalarını ne kadar anlamlı ve önemli olduğunu anladık. Dileğimiz, iki okul arasındaki proje çalışmasının devam etmesidir.

 

“ÇOCUKLARIMIZA BU PROJE İLE DÜNYADA BÜYÜK BİR TOPLULUĞUN PARÇASI OLDUKLARINI HİSSETTİRMEK İSTEDİK”

Uluslararası projelerin öğrenciler üzerinde büyük etkisi olduğunu düşünüyorum Okulumuzda uzun yıllardır farklı ülkelerdeki Yahudi okulları ile ortak proje çalışmaları yürütüyoruz. Okulların öğrencilerini farklı zamanlarda okulumuzda ağırlıyoruz. Bu yıl 100. Yıl kapsamında iletişimde olduğumuz bütün okulların öğrencilerini buluşturduk. Amacımız çocuklarımızın değişik kültürleri tanımasını sağlamak. Kültürel alışverişte bulunurken kendileri gibi aynı yaşta olan, diğer ülkelerde yaşayan gençlerin yaşayış biçimleri, değerlerini öğrenmelerini sağlamak. Evlerinde yurtdışından gelen arkadaşlarını misafir eden gençler onlarla yakınlık kurma, onları daha yakından tanıma olanağı buluyor. Karşılıklı olarak yaşamları, hedefleri, ihtiyaçlarına dair birçok paylaşımlarda bulunuyorlar. Ortak ve farklı yönlerini keşfediyorlar. Bu tür paylaşımların ardından yıllar boyu arkadaşlıklarını sürdüren gençlerimiz var. Çocuklarımıza dünyada büyük bir topluluğun parçası olduklarını hissettirmek istedik. Bunu da başardığımıza inanıyorum. Bir arada birçok ortak yönlere sahip olduklarını gördüler. Bu projenin başarıya ulaşması bizi çok mutlu etti. Organizasyonu yapmak ne kadar zor olsa da katılımcı okullardan aldığımız güzel geribildirimler, teşekkür mailleri ve tabii ki en başta gençlerin yüzünden okunan mutluluk bizleri motive eden en büyük unsurdu.

Röne Kaspi

UÖMO Eğitim Koordinatörü