Gençler, Model Birleşmiş Milletler (MUN) Konferansında dünya sorunlarına çözüm arıyor

MUN, dünya sorunlarının paylaşıldığı, çözümler sunulduğu bir platform. Her yıl yaklaşık 1 milyon öğrenci, dünyanın farklı ülkelerinde düzenlenen 400-500 MUN Konferansı’na katılıyor. Son 10 yıldır, çok sayıda ulusal ve uluslararası konferansa katılan UÖML’li gençler, bu yıl ilk defa Ulus Kampüsü’nde UÖML öğrencilerine yönelik ‘MUN Organizasyonu Planlama Çalışması’ gerçekleştirdiler. Bugünlerde ikinci dönem farklı okulların da katılacağı MUN organizasyonunun hazırlıkları içindeler

Gençlik - Eğitim
25 Kasım 2015 Çarşamba

Engin ARIK


MUN, dünya sorunlarının paylaşıldığı, çözümler sunulduğu bir platform. Her yıl yaklaşık 1 milyon öğrenci, dünyanın farklı ülkelerinde düzenlenen 400-500 MUN Konferansı’na katılıyor. Son 10 yıldır, çok sayıda ulusal ve uluslararası konferansa katılan UÖML’li gençler, bu yıl ilk defa Ulus Kampüsü’nde UÖML öğrencilerine yönelik ‘MUN  Organizasyonu Planlama Çalışması’ gerçekleştirdiler. Bugünlerde ikinci dönem farklı okulların da katılacağı MUN organizasyonunun hazırlıkları içindeler

MUN,  dünya sorunlarının paylaşıldığı, çözümler sunulduğu bir platform. Her yıl yaklaşık 1 milyon öğrenci, dünyanın farklı ülkelerinde düzenlenen 400 - 500 MUN Konferansı’na katılıyor. Çoğunlukla konuşma dili İngilizce olan bu konferanslar, dünyanın seçkin üniversiteleri, eğitim kuruluşları ve akademik otoriteleri tarafından en prestijli akademik aktivite olarak kabul ediliyor. Öğrenciler bu konferanslara kendi ülkeleri adına değil, başka bir ülkenin delegesi olarak katılmak zorunda. Konferans öncesinde temsil ettikleri ülkenin coğrafi, sosyal, ekonomik, siyasi ve idari yönleri hakkında derinlemesine bilgi sahibi oluyor ve bu sayede dünya meselelerine farklı bakış açısı ile bakabilmeyi de öğreniyorlar.

Son 10 yıldır, çok sayıda ulusal ve uluslararası konferansa katılan UÖML’li gençler, bu yıl ilk defa Ulus Kampüsü’nde UÖML öğrencilerine yönelik ‘MUN Organizasyonu Planlama Çal›flmas›’ gerçekleştirdiler. Bugünlerde ikinci dönem farklı okulların da katılacağı MUN organizasyonunun hazırlıkları içindeler.

UÖML öğrencileri yıllardır ulusal ve uluslararası konferanslara katılıyor

Eğitim kurumlarının bünyesinde bulunanlara verdiği bir ‘kimlik’ vardır. Gerek kişiler gerek çevreleri kendilerini bu kimlikle o kuruma ‘ait olarak’ tanımlarlar. Örneğin, “UOML’iyim diyen bir gence çevresi ‘kültürel farkındalığa duyarlı, İngilizce okuyup yazan, sosyal becerileri gelişkin, güzel konuşan, ya da yurt dışı üniversitelerce kabul görecek çocuk...’ diye bakabilir. Bu tanımlamalar o eğitim kurumunun toplum ve iletişim ortamında yarattığı ‘imaj’ ile ilgilidir. Ancak bu kimliğin en önemli parçası kişinin kendi ile ilgili olanıdır. “Ben kimim?” ve “Ben ne istiyorum?” sorularına kişinin kendisinin bulduğu yanıtlar gençlik döneminin en temel farkındalıklarıdır. Bu açıdan Ulus Özel Musevi Lisesinde geçen 15-19 yaşları, bu kimliğin oluştuğu yıllardır denilebilir.

 Gençlerimizin kimlik oluflturmalar› ve bunu do€ru oluflturmalar› konusunda neden bu kadar duyarl›y›z?  Ait olmak istedikleri bir dünya yaratmalar› için… Aralar›ndan baflar›l› liderler ve baflar›l› giriflimciler ç›kmas›n› hayal etti€imiz için…

Bu nedenle sürekli alternatif etkinliler arıyoruz kurumumuzda. Öğrencilerimize bunları sunarak yaşam seçimleri konusunda farkındalık yaratmayı hedefliyoruz. Kişinin doğuştan gelen lider ve girişimci ruhu olabilir. Ancak, yapılan araştırmalar bunun yeterli olmadığını, liderliğin, yüzde 30 genetik, yüzde 70 sonradan kazanıldığını gösteriyor. (R. D Arvey, Wendy Johnson, Maria Rotundo, Zhen Zhang & McGue “The nature of leadership research”) Musevi Lisesi’nde içinde liderlik ruhu bulunan öğrenciyi bulup çıkarmak ve onu bu alanda eğitmek istiyoruz. Daha da önemlisi bu öğrencinin kendi farkındalığına ulaşmasını istiyoruz. Ait olmak istedikleri bir dünya yaratacak gençler mezun etmek istiyoruz.

 Biz UÖML eğitimcileri olarak okulumuzun işleyişi çerçevesinde, müfredatımızı belirlerken, dinlemeyi ve derinlemesine düşünmeyi; kültürel farklılıklara duyarlı olmayı; kriz ortamlarında sağduyusunu koruyabilmeyi; iletişim ve temsil etme potansiyelini geliştirmeyi; zamanında ve doğru karar alabilmeyi; ekip ruhu taşımayı, öğreten geliştiren etkinliklere ağırlık vermeye odaklanıyoruz.

 Öğrencilerin özgün, lider, girişimci bireyler olmasına katkıda bulunmak için ne yapıyoruz?  Bir örnek: MUN Kulübü!

Model Birleşmiş Milletler kulübü (MUN) öğrencilerin öğrenim yaşamları boyunca katılabilecekleri en prestijli akademik etkinliklerden biri. İçerik ve şekil olarak öğrencilerin hem yapılandırdığı hem de rol aldığı konferanslardır. Birleşmiş Milletler kurumlarının temsil edildiği bir simulasyondur. Temelde konferans, panel, çalıştay veya forum halinde uygulanan toplantıları içerir.  Katılımcı öğrenciler bu MUN konferanslarında gerçek dünya meselelerini tartışır. Sonuç bildirgeleri tavsiye niteliğinde Birleşmiş Milletler’e gönderilmekte.

Liderlik potansiyelini keşfetme ve girişimcilik ruhunu geliştirmeyi desteklemek amacıyla 2000 yılında Musevi Lisesi’nde MUN Kulübü çalışmaları başlattık. O günden bu yana öğrencilerimiz Robert Kolej, Üsküdar Amerikan Lisesi, Koç Lisesi ve Ankara’da Bilkent Prepatory School’da gerçekleşen yerel konferanslara ve yurtdışında İsrail, Fransa, Hollanda, Almanya, Rusya, İngiltere ve İtalya’da konferanslara katıldılar. Lise yıllarındaki ‘MUN yaşam’ları pek çok mezun öğrencimizin dış dünyadaki hedeflerine ulaşmalarına destek oldu.

2014-2015 öğretim yılı sonlarına doğru kulüp üyeleri çalışmalarını bir adım ileriye taşımak amacıyla lisemizde küçük bir MUN Konferansı organize etmek istediler. Hayallerinin peşinden giderek 25 Ekim Pazar günü bu mini MUN konferansını gerçekleştirdiler.

Konferansa delege olarak katılacak öğrencilerin eğitimi, konferansın gerçekleştirileceği tarihin belirlenmesi, okul içinde kullanılacak mekânların seçimi, konferansın duyurusu ve tanıtımları, görsel ve işitsel donatıların kullanıma hazır hale gelmesi, güvenlik-temizlik işleri, teknik ekipmanların sağlanması ve catering hizmeti gibi pek çok farklı işlem MUN Kulübü öğrencilerimiz tarafından yapıldı.

 

UÖML’de ilk kez MUN organizasyonu planlama çalışması yapıldı

MUN Kulübü öğrencileri, Aaron Harun Kaneti liderliğinde sadece UÖML öğrencilerinin katıldığı bir konferans organize ettiler. İkinci eğitim döneminde İstanbul’un farklı okullarının da katılacağı bir konferans için çalışmalarına başladılar.

Konferansı düzenleyen MUN Kulübü öğrencilerinden İdil Bensusan konuyla ilgili olarak şunları söyledi:

“Ulus Musevi Lisesi öğrencileri olarak okulumuzda bir Model Birleşmiş Milletler konferansı düzenlemeyi hedefledik. Diğer okullarda yıllardan beri yürütülen bu konferansı yapmak istememizde ki amaç, bu etkinliğin bizim okulda da yayılabilmesiydi. Okulumuz çoğu alanda kendini geliştirmeye devam ediyor, bizde MUN Kulübü olarak böyle bir proje geliştirmeyi hayal ettik. Bu fikrimizi İngilizce bölümünün değerli öğretmenleri ile paylaştık. Onlar da bize yol gösterdiler ve her zaman destek oldular. Biz bir grup olarak daha önce başka bir okulun düzenlediği ilk MUN konferansına katılma şansı elde ettik. İlk deneyimimizi 25 Ekim Pazar günü okulumuzun öğrencilerinin katılacağı daha küçük bir konferansta yaptık. Konferans için hazırlıklar yaptık, konuları belirledik, tartışılacak dünya sorunlarını araştırdık, o günün programını hazırladık, yiyecek içecek ihtiyacına kadar her şeyle sonuna kadar ilgilendik. Şimdi ise sırada daha büyük, İstanbul’daki farklı okulların da katılacağı konferans için hazırlıklarımıza ve şimdiden çalışmaya başladık. Okulumuzun bu alanda başarılı olmasını ve ULUS MUN Kulübümüzü tanıtabilmeyi çok istiyoruz. Umarım bu yıl hedeflerimizi gerçekleştirir, başarıyla, belki de ileriki yıllarda düzenli olarak yapılacak bir Ulus Musevi Lisesi Model Birleşmiş Milletler konferansının ilk adımını atmış oluruz.”

 

Nedir MUN?

 Dünyanın farklı ülkelerinden gelen gençlerin  Londra, Paris, Milano, Amsterdam, St.Petersburg vb. flehirlerde  bir araya gelerek Birleşmiş Milletler gündemindeki dünya sorunların tartıştıkları  konferanslardır.

MUN konferansları bambaşka bir deneyimdir. Bu konferanslar için her katılımcı okula bir ülke bazen öğrenci sayısı fazla olan okullara birkaç ülke adı verilir. Bu ülkeler Birleşmiş Milletler ülkeleridir. Öğrenciler, o yıl tartışılacak ve çözüm aranacak olan dünya sorunu ile ilgili yorumlarını kendilerine verilen ülkenin perspektifinden, ülkenin politik duruşuna göre yaparlar. Konferansın ilk günü şık,  resmi kıyafetler ile heyecanla konferansların yapılacağı okul veya binaya gidilir, bir tanışma konuşması yapılır ve sonrasında 3-4 gün süren bu etkinlik boyunca farklı okullardan aynı yaş grubundan diğer MUN ekibi öğrencileri ile tanışılır, İngilizce olarak global sorunlar tartışılarak çeşitli çözüm yolları sunulur. Bu tartışmalar bir platformda gerçekleşmez. Gerçek bir kabinenin elçileri, delegeler gibi çevre kolu (ecosoc), politika ekibi (political), vs. şeklinde kendi içinde dallanır. Konferansların son gününde yine toplu bir konuşma yapılır ve kabul edilen çözüm yöntemleri ile en aktif ‘delegeler’ sunulur.

 

UÖML mezunları MUN için neler söyledi?

İpek Kaspi: Lisede iken hem yurtdışında hem yurtiçinde katılmış olduğum MUN deneyimlerim İngilizcemi geliştirdi. Bana liderlik özelliği kazandırmış ve farkındalık yaratarak yeni bakış açıları katmıştır. Yurtdışında katıldığım MUN konferansı PAMUN, Paris UNESCO binasında gerçekleşmiş, bu da MUN’un dünya çapındaki ciddiyetini bir kere daha bana hissettirmiştir. Bu kadar verimli bir etkinliği İngilizceyi seven ve İngilizcesini geliştirmek isteyen, kendine farkındalık katmak isteyen tüm öğrencilerin deneyimleyebilmesini dilerim.

UÖML’den  2007 de  mezun olan Kaspi, Galatasaray Üniversitesi’nin ardından Londra King’s College’da masterını tamamladı.

 

Beri Ariti: UÖML’deki MUN çalışmalarımın ABD’deki eğitim sürecinde bana çok katkı sağladığını söyleyebilirim. Lise son sınıfta MUN ile uğraşmaya başladığımda zaman kaybı olacağını düşünsem de sistemin içerisine girdikçe gerçek hayatla ne kadar bağlantılı olduğunu fark etmiştim. Ne kadar konferans süresince verilen kararlar gerçekten uygulamaya girmiyor olsa da gerçek Birleşmiş Milletler toplantılarından çok farklı değillerdi. Ayrıca başka ülkeleri kendi ülkenmiş gibi savunmak da aslında bize çok basitmiş gibi gözüken  konuların çözümünün neden bu kadar zor olduğunu anlamamda çok yardımcı oldu. İlk başta Üsküdar Amerikan Lisesinde düzenlenen (TIMUN) sonra da St. Petersburg’da düzenlenen (SPIMUN) konferanslarına katılmıştık. Bu iki konferans ta da çok değişik ülkeden insanlarla çok farklı konular hakkında tartışmalarımız oldu.

UÖML 2004 Mezunu / Brandeis University                                                                          

Rafi Kohen: Liseye başladığında öğretmenimiz Reagan Light’ın her İngilizce dersimize gelişinde ceketinin cebinde katlanmış bir The Economist dergisini gördüğümü ve merakımın her gün giderek arttığını sanki dün gibi hatırlıyorum. İlk başta, İngilizcemi geliştirmek için ben de o dergiyi her hafta alıp okumaya başladım. Bu süreçte uluslararası politikaya ve global sorunlara olan ilgimin arttığını gören Mr. Light beni okulun MUN Kulübüne girmeye ikna etti. Birleşmiş Milletlerde geçerli olan bu münazara formatından zevk aldığım için de kısa zamanda konferans ardına konferansa katıldım. İlk başta okulumuzun temsil ettiği delegasyonun baş elçisi olarak liderlik pozisyonlarında bulundum. Deneyim ve bilgimin zamanla artmasıyla da ülke içindeki konferansların yanı sıra uluslararası konferansların komite başkanlığı görevlerine layık görüldüm. MUN’le bağlarım tüm lise hayatım boyunca kuvvetlenerek devam etti. Bu süreçte yeni ülkelere gidip okulumu ve ülkemi temsil ettim, yeni arkadaşlıklar ve irtibatlar edindim ve birçok liderlik pozisyonunda bulunup insan ilişkileri üzerine deneyim kazandım. Bu yoldan geçmiş bir mezun olarak, sınıf dışında konuşma pratiği edinmek ve kelime dağarcığını ucu bucağı olmayan bir boyutta arttırmak isteyen her öğrencinin MUN’e katılmasını tavsiye ederim.

UÖML 2010 Mezunu / Brandeis University /Michigan Üniversitesi’nde doktora yapıyor.

 

Selim Mizrahi: MUN Başkanı olarak,  UÖML’de MUN Konferansı organize etmek en büyük hayalimdi. 6.sınıfta UOMO Ortaokuluna İngilizcesi iyi olarak bilinen bir özel okuldan geldiğimde bu dersin benim için hiç kolay olmayacağını anlamıştım. Çünkü Ulus’ta İngilizce sadece kitaplardan, değil hayatın içinde yaşanılarak öğreniliyordu. Uluslararası projeler, geziler, yurtdışından gelen konuk öğrenciler ve bazı sabahlar takım elbiseleri ve valizleri ile okuldan konferansa giden lise öğrencileri. Benim hiç bilmediğim bir dünyaydı. Okulumun tüm bu farklılıklarından yararlanabilmek için çok çalıştım. Ulusal ve uluslararası birçok MUN konferansına katıldım delegelik ve başkanlık yaptım. MUN Konferansını UÖML’de gerçekleştirmek her başkanın en büyük hayaliydi bence. Hepimizin hayalini gerçekleştiren MUN Kulübü öğrencilerini ve başkan Aaron Harun Kaneti’yi yürekten kutluyorum.

UÖML 2013 Mezunu / İsrail IDC Herzliya Üniversitesi