Moda dünyasında devrim yaratan fotoğrafçı: Lillian Bassman

Kültür
10 Ağustos 2016 Çarşamba



1954 New York Harper’s Bazaar

Lillian Bassman’nın özgün fotoğrafları 1940 ve 1950’ler moda editörlerince çok rağbet gördü. Karanlık odada özenle manipüle edilerek yaratılan eserlerde, giysi ve mücevher tanıtımlarının demode, doğrudan tarzına karşılık yepyeni ve zerafet dolu bir dokunuş göze çarpıyordu.

 

Otoportre

Lillian Bassman, 1917’de, Ukrayna’dan Brooklyn’e göç etmiş açık fikirli bir Musevi aileye doğdu. Bassman’ın ebeveynleri o kadar bohemdi ki henüz 15 yaşındayken sonradan kocası olacak erkek arkadaşı ile beraber yaşamasına izin vermişlerdi.  Paul Himmel ile tam 70 yıl evli kaldı.

 

 

1958 Harper’s Bazaar

Kariyerine Harper’s Bazaar’ın direktörü Alexey Brodovitch’in yardımcısı olarak, tekstil tasarımcılığı ile başladı. Daha sonra moda tasarımcılığına yönelip portfolyosunu Brodovitch’e gösterdi. Tasarımlarından etkilenen direktör, onu prestijli tasarım laboratuvarına grafik tasarımcı olarak terfi ettirdi.

 

 

 

1949 Paris Le Grand Vefour

Bassman, Harper’s Bazaar’ın 1945’te genç kızlar için çıkardığı Junior Bazaar’ın art direktörü oldu. Richard Avedon ve Robert Frank gibi fotoğrafçıları işe alıp başarıya ulaşmalarında destek olan Bassman, fotoğrafların basımında yardımcı olmayı çok seviyor, boş zamanlarını sıklıkla karanlık odada geçiriyordu; böylece kendi fotoğrafçılık tarzını geliştirdi.



New York, 1950 Tekrar yorum 1994

1946’ta moda dünyasının standartlarından çok farklı olan kendi fotoğraflarını çekip düzenlemeye başlayan Bassman, sanatında kadın dünyasının sorunlarını işliyordu.

Bulanıklaştırılmış siluetler, ışık ve gölgelerin kontrastı, şiirsel yaklaşımı fotoğraflarının öne çıkan özellikleri olarak sıralanabilir.

 

1996 New York Times Magazine

Fotoğrafları uzun bir süre çok rağbet gördü ama 1960’larda moda fotoğrafları giydiklerinden çok mankenleri öne çıkarmaya başlayınca, Bassman moda dünyasını terk etti. Hatta isyanından negatiflerinin neredeyse tümünü yaktı.

1990’larda yeniden New York sokaklarının ve kendi yaşamının soyut fotoğrafları çekmeye, Photoshop kullanarak düzenlemeye başladı.

 

The New York Times Paris 1996

Lillian Bassman, 13 Şubat 2012’de, 94 yaşındayken hayatını kaybetti. Zamanının ötesindeki fotoğraflarının moda ve fotoğrafçılık üzerindeki etkisi sürüyor.

Fotoğrafçılık sanatının, özellikle moda fotoğrafçılığının, aşırı photoshop, selfieler ve kadının nesnelleştirilmesi ile harap edildiği çağımızda Bassman’in alışılmadık sanat eserlerine çok ihtiyacımız var.