Minnesota Üniversitesi araştırmacıları hava yolları ile ilgili yaptıkları bir araştırmada, Suudi Arabistan, Kuveyt ve bazı Arap ülkelerinin havayolları haritalarında İsrail’i göstermediklerini, yok varsaydıklarını yazdı.
Havayolları haritalarını inceleyen araştırmacılar, bu durumun hem söz konusu ülkenin siyasi duruşunu sergilemek, hem de bir pazarlama stratejisi olduğu sonucuna vardılar.
Araştırmacılar raporlarında, küçük bir haritanın üzerinde yapılmış bir değişikliğin, belli bir kesimden daha fazla müşteri kapmak için bir fırsat olduğunu belirtiyorlar.
Araştırmacı Prof.Paul Vaaler, bu durumun ahlak kuralları ile bağdaşmadığını ancak ticari olarak kullanıldığını ifade etti.
Vaaler, bazı radikal müşterilerin sırf haritada İsrail var diye bir hava yolu ile uçmaktan vazgeçebileceklerini belirtti.
Profesör Vaaler, bir diğer konuyu da ‘Havayolu sahibinin zevki’ olarak özetliyor. Bu durumda havayolu, ‘haritada İsrail’i göstermemek gibi’ küçük ayrıntılarla kendi siyasi duruşunu da dünyaya ilan ediyor.
Özellikle birçok Arap havayollarının sahibinin devlet olması bu durumun en büyük sebebi.
Araştırma ekibinden Joel Waldfogel, “İsrail’i protesto etmekten daha ünlü bir reklam ne olabilir” şeklinde durumu özetliyor.
Dolayısı ile söz konusu havayolları bu durumu, pazarın bir kesiminde, Batılı havayolları ile rekabet etmek için bir yol olarak istismar ediyor. Burada pazarın bir kesimi olarak nitelenen potansiyel yolcuların, antisemitizmin en çok olduğu ülkelerden geldiğini söylemeye gerek yok.
Araştırmacılar burada küçük bir harita ile ifade edilen anti-İsrail siyasetinin daha da öteye giderek aslında tam bir antisemitizm olduğunu belirtiyorlar. Söz konusu havayolları bir şekilde farklı yemek seçimleri olan yolcuları için; vejetaryen, helal seçenekler sunarken kaşer yemek seçeneğinden de kaçınıyorlar.
Kaynak: Nathan Jeffay The JC, 14 Mart 2017