Teknoloji ve iletişim araçlarının baş döndürücü bir hızla geliştiği günümüzde, işe alım pozisyonları da değişiklik gösteriyor. 2020 yılına gelindiğinde sayısız yeni iş fırsatının doğacağı tahmin edilirken, gelişen teknoloji nedeniyle milyonlarca kişinin de işini kaybetme ihtimali bulunuyor.
Teknoloji ve iletişim araçlarının baş döndürücü bir hızla geliştiği günümüzde, işe alım pozisyonları da değişiklik göstermekte. Dünya Ekonomik Forumunun yayınladığı rapora göre 2020’ye kadar yeni iş fırsatları doğarken, gelişen teknoloji nedeniyle 7 milyon kişinin de işini kaybetme ihtimali bulunuyor.
Robot teknolojisinin gelişmesi, 3D yazıcıların kullanımının yaygınlaşması, otomasyon sistemlerinin kurulması derken bu değişim en çok meslekler üzerinde değişikliğe yol açıyor.
Örneğin yetenek avcıları artık bilişim konusunda üst düzey bir yönetici ararken sadece kendi alanında uzman olmasını değil ayrıca pazarlama ve strateji konusunda uzmanlığının olmasını bekliyor. Son yılların popüler üst düzey pozisyonlarından biri olan CDO’lar (Chief Digital Officer) bu ihtiyacın sonunda ortaya çıkmış bir pozisyon olup, hayli revaçta bir alan haline geldi.
Günümüzde artık pazarlama uzmanı olarak görevlendirilen kişilerin dijital pazarlama, e-ticaret konularına da hakim olmaları ve sosyal medyadan da beslenmeyi bilmesi gerekiyor. Neredeyse dört ayrı kişi yapmış olduğu görevler artık tek kişide toplanması ve bu şekilde dijital boyutunu da planlayarak pazarlama alanında daha verimli sonuçlar alınıldığı düşünülmekte. İş dünyasının bu durum için bulduğu yeni terim ‘hibrit’, yani içerisinde melez özellikleri barındıran tekil çalışanlar olarak tanımlanmakta.
Veri teknolojileri firması Burningglass tarafından yapılan bir araştırmaya göre ABD’de Nisan 2014 – Mart 2015 arasında hibrit özellikler talep edilen pozisyon sayısının 250 bin üzerinde olduğu açıklanmış olup, insanların almış oldukları üniversite eğitiminin ve elde ettiklerin kariyerin artık yeterli olmadığını daimi olarak her alan içerisindeki teknolojik gelişmeleri takip ederek, kariyerlerine farklı uzmanlıkları eklemeleri gerekiyor.
Günümüz iş dünyasında tek bir bakış açısının yeterli olmadığı, 360 derece çözümlerin ve desteklerin gerekli olduğu düşüncesi de iş modellerine yansımış durumda. Örneğin bir mühendisin sadece teknik alandan sorumlu olmayıp, tüm proje süresince mevcut takımı yönetmesi bekleniyor.
Geleceğin hibrit çalışanları olmak için en önemli unsur öncelikle sürekli eğitim görmek; ardından teknolojiye uyum sağlayabilmek ve inovatif alanlardan beslenmek. 21. yüzyıl iş dünyasında yer edinebilmek için sadece üniversite eğitimi almış olmak yeterli olmayıp, gelecekte kendi işini kurabilecek şekilde işe yarar uzmanlıklar edinmiş olmak, belki de şu dönemin olmazsa olması ilkokul kademesindeki çocukların bile öğrendiği kodlamayı öğrenmek bile aşağıdaki yeni nesil pozisyonlar için çok önem taşıyor olacak. En önemlisi yaşadığımız dünyaya her koşulda uyum sağlamamız için gereken yegâne şey melez olmak sanırım…
Hibrit olunması gereken iş pozisyonlar:
• Veri Analitiği
• Dijital Pazarlama
• Mobil Uygulama & Geliştirme
• IT Ürün Yönetimi
• Internet Alanlarını Geliştirme ve Tasarlama