Türkiye’de çağdaş reklamcılığın öncüsü ELİ ACIMAN (1919 - 2011)

Naim GÜLERYÜZ Kavram
10 Ocak 2018 Çarşamba

Eli Acıman, orta halli bir ailenin çocuğu olarak 1919’da İstanbul’da doğdu. Öğrenim hayatını yarıda bırakarak gazetecilik eğitimi almak üzere İngiltere’ye giden Eli, 25 yaşında yurda dönüşünde baba mesleği olan iplikçilik yerine ağabeyinin kendisine Mahmutpaşa’da bulduğu bir işe girdi. Mağaza komşusu olan Vitali Hakko ile tanışınca reklamcılığa yönelip, Hakko’nun ürettiği şapkaların tanıtımını yapmaya soyundu. ‘Şen Şapka’ kampanyası reklamcılık alanında ilk deneyimi ve başarısıdır.

1944 yılında Vitali Hakko ve Mario Begiyan ile birlikte ‘Faal Reklam Acentası’nı kurdu, ancak bir süre sonra ortakları ayrılınca Koç şirketlerinin reklam işlerini üstlendi (1946). İş hacmi olanakları karşısında firmasını genişletmeyi kararlaştırarak Arif Erdemir ve Nesim Matan’ın da ortaklığıyla ‘Faal Ajans’ adını aldı (1957). ABD’ye giderek üç yıl orada kalan Acıman’ın döndüğünde ortaklar dostça ayrıldı ve Eli Acıman ‘Manajans’ unvanıyla yoluna devam etti (1960).

Sektörün en önemli çatı kuruluşu olan Ulusal Reklamcılık Derneğinin  (1972), daha sonra da Reklamcılar Derneğinin (1985) kurucu başkanı olan Acıman, 1990’da Avrupa Reklam Ajanslar Birliği tarafından altın madalya ile onurlandırıldı. ANAP’ın 1983 seçimlerinde ve Turgut Özal’ın ‘İcraatın İçinden’ televizyon programlarındaki imajının mimarı Eli Acıman, 2001 yılında emekliye ayrılıp ajansın yönetimini kızı Linda’ya bıraktı.

30 yıldan uzun bir süre TÜSİAD’a hizmet eden Acıman, 500. Yıl Vakfının da kurucu üyelerinden olup 1989-1992 döneminde yönetim kurulunda görev aldı. Sağlık sebepleriyle istifasını takiben kendisine onur üyesi sıfatı tevcih edildi.

1948 yılında evlendiği ve “Hayatımın diğer yarısı” olarak bahsettiği büyük aşkı Anjel’i 2005 yılında kaybeden Acıman, Ellian ve Linda adında iki kız ve altı torun sahibiydi.

Zaman süreci içinde birçok reklamcıyı yetiştiren Eli Acıman, 13 Ocak 2011 tarihinde yaşamını yitirdi ve Ulus Sefarad Musevi Mezarlığında toprağa verildi.

 

Kaynak: Naim A. Güleryüz, Toplumsal Yaşamda Türk Yahudileri (Gözlem, 2012); Nil Baransel, Eli Acıman: Sevmediği Sözcük Reklam, Âşık Olduğu Mesleği Reklamcılık (Doğan Kitap, İstanbul, 2003) Pelin Özkan, “Hayatımız Reklam – Türkiye’nin Reklam Ustalarıyla Söyleşiler”, MediaCat, 2004; http://www.grafiktasarim.org/index.php?option=com_content&view=article&id=346:eli-acman-ve-reklamclk-&catid=42:sektoer-haberler&Itemid=87