Deniz Saygı
Metropolitan Opera House’un baş kontraltosu olan Sophie Braslau, Abel ve Alexandra Braslau’nun kızı olarak 16 Ağustos 1892’de New York’ta doğdu. Ebeveynleri, Rusya’daki pogromdan kaçıp Amerika’ya göç etmiş Yahudilerdendi.
Sophie’nin anne ve babası, kızlarının müzikal yeteneğini daha çok küçükken fark etmişlerdi. Bundan dolayı Sophie’nin babası dönemin önemli müzisyenleri ve sanatçıları ile sıkı bir ilişki kurmuş ve evinde sık sık virtüözleri ağırlamıştı.
Müzik eğitimi beş yaşındayken başlayan Braslau, bir konser piyanisti tarafından eğitildi. The Institute of Musical Art’tan erken yaşta mezun olan Sophie, bu süreçte, genç müzik dâhileri için önemli bir sponsor olan Alexander Lambert’in gözetiminde çalışmaya başladı. Sophie’nin piyano eğitimi sırasında Braslau’ların evine sık sık ziyarette bulunan Signor A. Buzzi – Pecci, onun piyano başında mırıldanışını duymuş ve çok iyi bir kontralto olduğuna kanaat getirmişti. Bunun üzerine Sophie Braslau, üç yıl boyunca Signor A. Buzzi – Pecci’nin öğrencisi oldu. Bu üç yılın ardından Madame Marcella Sembrich, Gabriele Sibella, Herbert Witherspoon ve Mari Marafioti ile çalışma fırsatı yakalayan Braslau, müzikal ilhamının Eski Mendelssohn Hall’da dinlediği soprano ve aynı zamanda Buzzi – Pecci’nin de öğrencisi olan Alma Gluck tarafından yapılan bir performans nedeniyle olduğunu belirtmişti.
“Thy beaming eyes
Are Paradise,
To me, my love, to me.
Thy trembling kiss,
Is heav’nly bliss,
To me sweet love,
But oh, thy heart!”
(Sözleri William Henry Gardner tarafından yazılan ve bestesi Edward MacDowell’a ait olan ‘Thy Beaming Eyes’ 1914 yılında Sophie Braslau tarafından seslendirildi.)
1913 yılında sahnelen ‘Parsifal’ adlı müzikalde küçük bir rol ile ilk sahne deneyimini yaşayan Sophie, asıl çıkışını New York’ta bulunan Metropolitan Opera House’da 28 Kasım 1913’te sahnelenen ünlü Rus besteci Modest Musorgsky’nin ‘Boris Godunov’ adlı eserinde yer alan Tsarevitch Feodora rolüyle gerçekleştirdi. 1914’te ise Arturo Toscanini’nin yeniden uyarladığı ‘Carmen’ müzikalinde Mercedes rolünde oynadı.
Bunların yanında Franco Leoni’nin ‘L’Oracolo’, Riccardo Zandonai’nin ‘Francesca da Rimini’, Wolfgang Amadeus Mozart’ın ‘Die Zauberflöte’ ve Nikolai Rimsky-Korsakov’un ‘Le Coq d’Or’ eserlerinin müzikal uyarlamalarında sahne aldı. 23 Mart 1918 tarihinde Metropolitan Opera House’da sahnelenen Charles Wakefield Cadman’ın ‘Shanewis’ operasında başrol olarak sahneye çıktı ve tüm övgüleri topladı. 1920’de operadan emekli oldu.
Repertuarında İngilizce, Rusça, Fransızca, Almanca ve İtalyanca tüm operalar bulunmaktaydı. Bunun yanında Belle Baker tarafından popüler hale gelen ‘Eli, Eli’ ve ‘Yahrzeit’ adlı Yidiş dilindeki opera parçaları da bulunmaktaydı.
Önemli müzik festivallerinde çeşitli orkestraların yanında baş kontralto olarak sahne aldı ve bu çalışmalarla birlikte Amerika’yı beş kez turladı. 1921 yılında Omaha Hebrew Club’ta ihtiyacı olan Yahudiler için fon sağlanması amacıyla bağış gecelerinde şarkı söyledi. Ünü sadece Amerika ile sınırlı kalmayan Sophie, Kanada ve Avrupa’nın önde gelen şehirlerinde de konserler verdi. Son olarak ‘The Philharmonic Society of New York’ta 1934’te sahne aldı.
“I love you truly, truly dear
Life with its sorrow, life with its tear
Fades into dreams when I feel you are near
For I love you truly, truly dear.”
(Sözleri ve müziği Carrie Jacobs – Bond’a ait olan ‘I Love You Truly’ adlı parça Sophie Braslau tarafından Mayıs 1928’de seslendirildi.)
Neredeyse iki yıl hasta olan ve son altı ayını da yatağa bağlı olarak geçiren Sophie Braslau, 22 Aralık 1935’te Manhattan, New York City’de hayata veda etti. Braslau’nun ölümünün ardından The New York Times’ın önemli müzik eleştirmenlerinden Olin Downes, övgü dolu sözlerle Sophie’nin yerinin doldurulamaz olduğunu belirtti.
Kaynakça:
https://jwa.org/encyclopedia/article/braslau-sophie
https://www.nytimes.com/1935/12/23/archives/sophie-braslau-opera-star-dies-american-contralto-43-won-concert.html
https://www.discogs.com/artist/1609244-Sophie-Braslau