Tüketici Tükeniyor - 3

Tüketici lehine güzel gelişmeler de oluyor. Bilelim, öğrenelim, çevremize duyuralım ki herkes faydalanabilsin. Tüketici tükenmesin.

Cüneyt DİRİCAN Ekonomi
20 Şubat 2019 Çarşamba

Geçtiğimiz iki bölümde ağırlıklı olarak sanal dünyanın tüketiciler üzerinde yarattığı tehditlerden bahsetmiş ve merkezi bir uyarı mekanizmasına duyulan ihtiyaçtan bahsetmiştik. Keza telekom, bankacılık, kablo TV, perakende gibi müşteri odaklı olması gereken sektörlerdeki sorunlardan bahsetmiştik. Bu bölümde tüketici dostu uygulamalardan bahsederek konuyu düzenleyicilerin ve kullanıcıların dikkatini çekmek adına özetleyelim.

Faydalı uygulamalar

Findeks finansal tüketicinin değerlemesini yapan güzel bir uygulama. Kredi Kayıt Bürosu AŞ tarafından geliştirilen altyapı genelde bireysel kredi kullanımlarında müşterinin kredi değerliliğini ölçen bir not olarak biliniyor. Evet, belki başlarda böyleydi. Ama artık finansal tüketiciler ve müşteriler lehine başka bir sürü güzel çözümleri de bulunuyor. Bunlardan sonuncusu ise tam da önceki iki yazımızda dikkat çekmeye çalıştığımız sanal dünyanın risklerine yönelik uygulamalar. ‘Takipçi’ adlı son uygulama vatandaşlık numarası, e-posta veya cep telefonu numarası, banka hesap veya kredi kartı numarası gibi kişiye ait bilgilerin dark web dahil sanal dünyada kullanılıp kullanılmadığını, çalındığını takip eden ve esas sahibine bildiren bir uygulama. Üç farklı paket olasılığı ile bu tarz risklerden korunmak ve haberdar olmak adına güzel bir gelişme. Uyarı hizmeti ise istem harici veya dahilinde kredilerde, kredi kartlarında ve kredili mevduat hesaplarındaki değişimleri kullanıcının talebine göre bildiriyor. Sigortacılıkta bu tarz finansal kayıplara ve kimlik bilgileri ile dolandırıcılığa karşı sigorta poliçeleri bulunabiliyor. Ancak risk gerçekleşmeden engellemeye yönelik Findeks uygulamaları daha cüzi ücretlerle proaktif çözümler sunuyor. Findeks’in ticari çözümleri arasında ise karşılıksız çeke karşılık kare kodlu çek, teminat mektubu durumu sorgulama, risk raporu gibi uygulamalar var. Bunlar ticari hayatta alacakları garanti altına almak adına yine alacak sigortalarından farklı olarak proaktif çözümler.

H4cktimes.com adlı ulusal bir haber sitesi siber dünyadaki gelişmeler dışında oltalama, saldırı, sahtecilik gibi konuları da gündem yapıyor. Hollanda’nın Fraudhelpdesk.org sitesi gibi salt siber suçlara, dijital aldatmacalara yönelik olmasa da Türk kullanıcılara fikir verecek bu tarz (resmi kamuya ait olması tercih sebebi) sitelere ihtiyaç var. Forum sitelerindeki kullanıcı bilgilendirmeye yönelik tartışmaların hele ki konu suç olunca güvenilirliği de ayrı bir sorun. Bu noktada Findeks uygulaması gibi yarı kamusal düzenlemelerin salt bir sektör veya veriye odaklı olması tüketici adına hâlâ açıkta kalan konulara çözüm yaratmıyor. TKNLJ.com gibi teknoloji haberlerini salt hedefleyen haber sitelerinin artmasında dijital ekonomi kapsamında gerek var. Güvenlinet.org aslında bu amaca hizmet eden bir site. Burada sanal dünyadaki suçlar ve web kullanımında güvenliğe yönelik bilgilendirme fazlası ile mevcut. Ancak bunların hepsi kavramsal ve tanım odaklı. Güncel vakalara, örneklere yer verilmiyor. Lazım olan aslında bu.

E-devlet artık telefon, su, doğalgaz, elektrik gibi aboneliklerinin internetten yapılmasına imkân verecek. Bu kullanıcı dostu güzel bir uygulama. Findeks gibi vatandaşları proaktif olarak istem dışı konularda uyaran bir uygulama geliştirmesi süper olur. Findeks entegrasyonu ile tapu alım-satım işlemlerinde, çek karnesi ve kredi ile kredi kartı başvurularında, şirket kuruluşlarında vatandaşa bir e-posta veya SMS gitse ve e-devlet üzerinde veya merkezi bir çağrı merkezinde anında işlem kesici bir çözüm yolu olsa, sahtecilik ve dolandırıcılık işlemlerinde önemli miktarda bir etki yaratacaktır. 

Organize İşler

‘Organize İşler-2 Sazan Sarmalı’ filmi aslında tam bu konuları gündeme alan bir film. “Telefon numaranız suç örgütünce kullanılmış” şeklinde sıkça rastlanan bir telefonla dolandırıcılık suçu ile eski Sovyet ülkelerinin sosyal medya arkadaşlıklarının oltalama kapsamlı ve online bahis suçlarının birbirine karışmasını özetle konu alan bir film. Yani Yeşilçam bu konuda daha müşteri odaklı davranmış durumda. Hatta dijital dünyanın rekabetini Netflix’e taşıyarak müşteri odaklılıkta zirve yapmış durumda. Pek yakında UBER taksi rekabetine sinema salonlarında da rastlayabiliriz. Radyoların yavaş yavaş dijitale geçmesi gibi medyanın farklı platformlarının daha hızlı formasyona uğradığını görebiliriz. Burada Netflix gibi dış dünyadan gelen uygulamaların nasıl vergilendirileceği, olası bir tüketici sorununda muhatabın hangi yetkili mahkemeler olacağı, tüketici hakem heyeti kararlarının işlevselliği gibi konuların artık daha hızlı değerlendirilmesi ve yasalarca korunmaya alınmasında fayda bulunuyor. Gelecek geliyor.