Eğitim hayatının mihenk taşı, nasıl başlarsa öyle ilerleyeceğini düşündüğümüz, çocuklar için ilk akademi tecrübesi olan anaokulu seçiminin önemini, anaokulu seçerken dikkat edilmesi gereken noktaları ve Suadiye Minix’in Eğitim ve Genel Koordinatörü Doli Levi ile konuştuk.
Anaokulu ya da kreş seçerken velilerin dikkat etmesi ve mutlaka sorgulaması gereken şeyler neler?
Bir insanın yaşamında eğitim açısından en önemli yıllar 0-6 yaş arasıdır. Tüm yaşamımızı idame ettirmede elde ettiğimiz bilgilerin yüzde 80’i bu yıllarda yapılanır. Bu dönemde, ilk sosyalleşme temellerinin sağlıklı atılması gerekir. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullar, bu yaş dönemi için ideal eğitim kurumlarıdır. Sağlık açısından kontroller yapılmakta, çalışanlar ve kurum bakanlık tarafından eğitsel ve gelişimsel açıdan sürekli denetim altında tutulmaktadır.
Günümüz neslinin çevresindeki uyaranlarla daha fazla farkındalık geliştirdiklerine şahit olmaktayız. Bu nedenle birçok kurumda Anneli Oyun Grupları kuruluyor ve yaş oranı ise aşağılara doğru seyir gösteriyor. Bu demektir ki bir yaş civarında çocuklar eğitilmeye kısa süreli günlük katılımlarla destekli olarak başlayabilir. Bu kadar küçük yaşta sosyalleşen çocuklar için velilerin kurum seçerken uyanık olması gerekir. Önemli olan binanın son derece şık ve oyuncak dolu olması değildir. Abartılı oyuncaklar ve süslü çevre, genelde çocukların, öğretmenin sesine odaklanmasında veya hazırlanmış etkinliklere katılımında sorun yaşatabilir. Hedeflenen, çocuğun okul içi sorumluluklarını kendi yerine getirebileceği uygun alanların olması, çocukların akranlarıyla özgürce deneyimleme fırsatı yaşayacakları alanlarda yetişmeleridir.
Seçilecek eğitim kurumu, güleryüzlü, sevecen, sabırlı, öğrencinin seviyesini kavramış, insanı önemseyen, bildiklerini olumlu yöntemlerle aktarabilen, neşe ve olumluluğun yansıdığı öğretmen ve yöneticilerle yapılandırılmış bir kurum olmalıdır.
Okulunuzda standartlar nasıl oluşturuluyor? Kurum olarak en fazla önem verdiğiniz konular neler?
Suadiye Minix Anaokulu olarak, çocuğun iletişim içinde, sevgi ve anlayış ilkeleri ile büyümesi amacımızdır. Onların gelişimini sağlayacak, içsel motivasyonunu artıracak birçok alanın yer alacağı eğitim sistemlerine göre müfredatımızı planlarız. Güçlü olduğu alanlarda daha ileri gidebilmesi için öğrenciye farklı yenilikler sunulur. ABD temelli 2. Adım Sosyal ve Duygusal Gelişim Beceri Programı ile duygularını anlaması, akranları ve ailesi ile kolayca sosyalleşmesi beklenir. Harvard Üniversitesi temelli Farkındalık Geliştirme Becerileri/ Mindfulness Programı ile beyin nöronlarının çoğalması, kendini rahatlatma disiplinini özümsemesi sağlanır. Montessori Eğitim Sistemiyle basamaklı öğrenme yöntemi kullanılarak coğrafya, geometri ve matematiği günlük yaşama uygulamaktayız. Reggio Emilia ile sanatın, Carl Orff’a ait müzik ve beden dili egzersizlerinin önemli yeri vardır. Günde beş saat İngilizce ve haftada 3 saat İbranice etkinliklere yer verilir.
Spor özellikle büyük kas gelişimi için olmazsa olmazımızdır. Her sabah güne sporla başlarız. Gün içi yoga, ritmik jimnastik, Krav Maga, modern dans, belirli günlerde binicilik ile yüzme, kışın özellikle buz pateni vücut dengemizi sağlamamıza destek veren fiziksel boyuttaki gelişimlerdir.
Biz yalnız okul içi değil okul dışı davranış ve sorumluluklarımızı geliştireceğimiz alanlarda olmaya çalışırız. Örneğin bu yıl patates ekimi, marul toplama, çilek ekimi ile sonrasında domates, salatalık ve biber fidanı ekimi yaptık. Belirli günlerde sulamaya Kuzguncuk‘ta okulumuza ayrılmış bir tarlaya gitmekteyiz.
Gösterilerin öğrencilerimiz arasında ayrı bir yeri vardır. Hazırlanmış proje sunumlarında gerek beden dili, gerek anadil gelişiminin hızlandığını fark ediyoruz. Bedenini uyum içinde kullanan çocuk, kendini ifade etmede öz kontrolünü başarı ile gerçekleştirir.
Minix’te okumanın ayrı yeri vardır. Her gün farklı dillerde en az iki-üç kitap okunur. Üzerinde tartışılır; soru - cevap ile kitabın içeriği irdelenirken anafikrinin anlaşılması sağlanır. Oyunlar olmazsa olmazımız; kutu ve strateji oyunları, kurallı grup oyunları, sokak oyunları, gelişimsel müzikli, dramalı oyunlar çocukların vazgeçemedikleri zaman dilimidir.
Doli Levi
Farklarınız ve öne çıkan özellikleriniz neler?
Biz kurum olarak, yaşamın farklı boyutlarını gösterme, güncel yaşam içindeki değişimleri gözlemlemeleri ve bilginin çocuklar üzerindeki önemini fark etmelerini istiyoruz.
Akademik etkinliklerde okuma yazmayı İngiltere dört yaşa indirdi. Biz yıllardır üç yaştan itibaren İngilizce ve Türkçe kitap çalışmalarında seslere yer veriyoruz. Sesleri, simgesel olarak içselleştirip yorum yapabilen öğrenciler, özellikle altı yaşta okumaya ve yazmaya başlıyor. Yaşam, her döneminde yeniliklere, değişimlere gebe. Buna Bright Start Eğitim Programı da destek vermekte. Bu program, Vanderbilt Üniversitesi –Tennessee Emeretus öğretim görevlisi Prof. H.Carl HAYWOOD’un yapılandırdığı bir eğitim programı. ABD, İngiltere, Kanada, İsrail, Belçika, Hollanda, Fransa, Finlandiya, Danimarka, Avustralya gibi ülkeler bunu kendi müfredatlarına eklemişler ve başarı ile uygulamaktalar. Eğitimlerini Kopenhag -Danimarka’da aldığım bilgileri ve uygulamaları Minix Anaokulunda uygulayarak Türkiye’yi de bu ülkeler arasına sokacağımıza inanıyoruz.
Çocukları anaokulu fikrine alıştırmak için nasıl bir yol izlemek gerekir?
Çocuklar belli yaşa geldiğinde ev halkı ve onu büyütmekte olan yetişkinler gelişim hızına yetişemez hale gelir. Tüm gün bir büyükle evde ya da medyatik alanları kullanıyor olması sağlıklı değildir. Sosyalleşmeli, yaşıtlarını fark ederek, davranışlarını uyumlu bir tarzda uygulayacağı, oyunlar oynayıp değerlendireceği fırsatlar tanınmalıdır. Çocuğun genel güdüsü de buna yönlenir. Eğitsel yaşamın 15 aydan başladığını düşünürsek 3-4 ay içinde yardımsız yaşıtlarının olduğu bir sınıfa katılma potansiyeline kavuşabilirler. Hatta bazı çocuklar ebeveynlerden artık yardımcı olmalarını istemediklerini gösterir. İyi alışkanlıklar kazanan çocuk, kendinden daha gelişmiş akranları ile yeniliklere açılmak için kanat çırpacaktır.
Çocuklar belli yaşa geldiğinde sosyalleşmelidir; yaşıtlarını fark ederek, davranışlarını uyumlu bir tarzda uygulayacağı, oyunlar oynayıp değerlendireceği fırsatlar tanınmalıdır.