Tüketiciyi yakından etkileyen başlıklara hızımızı almışken devam edelim. Dijital ekonominin nimetleri kadar tüketen boyutu da dikkate alınmalı. Tüketiciyi tüketen tüketim toplumunun yan etkilerini kaleme aldık.
1...Aziz Sancar adıyla veya Cumhurbaşkanlığı forsuyla (ve benzerleri… Örneğin banka isimleri ki bu hesaplarda kullanıcı isimlerinden aslında sahte olduğu anlaşılabiliyor) Twitter’da açılan sahte hesaplardan hediye çeki, hesap işletim ücreti iadesi gibi aldatmaya yönelik mesajlar dönem dönem sıklaşıyor.
2….“Türk vatandaşlarına sınavsız Türk üniversitelerinde okuma fırsatı” başlıklı Instagram reklamlarına dikkat etmek gerekiyor. YKS sınavı, üniversite tercih günleri gibi yasal ve emek isteyen süreçleri by-pass ettiğini söyleyen bu durumların dışında, bir de YÖK denkliği belli olmayan okullarda yurtdışında uzaktan eğitim vaat edenler var. UBER’in pazara girişini kontrol ederken, entelektüel sermayeyi serbest dolaşıma bırakmak, pandemi döneminde daha fazla desteğe ihtiyaç duyan yerli ve milli vakıf üniversitelerimize, okullarımıza arka çıkmamak olmaz. Özetle, yurtdışından dijital gelen eğitim rekabeti en az taksi plakası kadar önemli.
3….TikTok, WeChat gibi uygulamalara, ABD hükümeti bilgileri sızdırdığı iddiası ile kısıtlama veya engelleme kararı aldı. Pentagon ve Savunma Bakanlığı çalışanlarının TikTok kullanımı yasak. Benzer bir yasak Huawei kullanımı için de var. Son sosyal medya yasal düzenlemeleri ile sunucuların yurtiçinde tutulması, gerektiğinde yavaşlatma kararlarına bu gözle bakmakta fayda var. Siyah beyaz foto challenge gibi sosyal medya uygulamalarının başta yapay zekâ yazılım geliştirme çalışmaları olmak üzere çeşitli veri tabanlarına KVKK hükümlerine aykırı olarak işlenmesi sadece bir pazarlama sorunu değil, ulusal güvenlik sorunu dahi olabilir. Malum artık yapay zekâ yüz mimikleri ile sizin hiç söylemediğiniz konuşmaları dahi oluşturabiliyor. Yeni kök hücre, DNA aldatmaca vakalarına tüketici kolaylıkla düşebilir.
4…..Uyduda birçok kanalda çeşitli vaatlerle gıda, takviye gıda, performans arttırıcı gibi ürünler pazarlanıyor. Zaman zaman bu kanallar RTÜK veya Ticaret Bakanlığından durdurma cezası alıyor. 4…..Benzer şekilde din simsarlığı yapan, büyü bozan, muska satan vb. program yapanlar da bulunuyor. Radyo programı versiyonu dâhil, tüketicinin hassas duygularını pazarlama hedefine koyanlar daha sıkı takip edilmeli.