US Centers Health Care huzurevi zincirinin kurucusu Kenny Rozenberg’in oğlu Eli, zor durumdaki İsrail ulusal havayollarının hisselerini kontrol etmek için tek teklif veren kişiydi…
Derleyen: Sara YANAROCAK
Kudüs’te yaşayan 27 yaşındaki New York doğumlu yeşiva öğrencisi Eli Rozenberg, Tel Aviv menkul kıymetler borsasında hisse senedi halk arzına, tek teklif veren kişi olarak, geçtiğimiz günlerde ihaleye katıldı. Rozenberg’in Kanfei Nesharim Şirketi, 15 milyon dolarlık teklifle havayolunun yüzde 42,85’lik hissesini satın aldı.
Kurtarma paketinin bir parçası olarak, istenmeyen hisseleri satın alma taahhüdünde bulunan devlet, şirketin yüzde 12 ile 15’ine eşit bir hisse karşılığında 30 milyon dolarlık hisse satın aldı.
Hisse ihracı, Maliye Bakanlığı tarafından formüle edilen ve temerrüt durumunda kredinin yüzde 75’i için garantilerle birlikte toplam 250 milyon dolarlık devlet destekli kredilerden oluşan 400 milyon dolarlık kurtarma paketinin bir parçasıydı. Tel Aviv borsasında 2 milyar dolardan fazla net borcu olan firmanın özel sermayesini desteklemeye yardımcı olmak için, minimum 0,671 NIS (yeni İsrail şekeli) fiyatından hisse ve tüm sınıflarda yemek hizmetlerini yükselteceğini söyledi.
COVID-19’un dünyayı tehdit etmesi yüzünden uçuşlarını durdurmak zorunda kalan havayolu şirketinin almak zorunda kaldığı bu radikal kararın ardından, El Al’ın geleceği garanti altına alındı.
Rozenberg, Rusya’da turizm ve telekomünikasyonla sektöründe yatırımları olan Rus-İsrailli işadamı David Sapir ile İngiltere ve ABD’de gayrimenkul faaliyetleri olan İngiliz-İsrailli iş adamı Meir Gurvitz’le birlikte üç potansiyel alıcıdan biriydi.
Ama sonuç olarak tek teklif veren Rozenberg oldu. Rozenberg konuyla ilgili olarak, “Her şeyden önce Kanfei Nesharim, yolcuların güvenini yeniden tesis etmek, binlerce El Al çalışanının işini sağlamak ve İsrail havayolunu güvenli bir geleceğe taşımak için büyük bir sorumluluk üstleniyor” dedi. “Kanfei Nesharim, El Al’ı iyileştirmeye yardımcı olma ciddiyetini, bağlılığını ve mali yeteneğini kanıtladı” diye ekledi. Rozenberg, yeni yönetim altında, El Al’ın dakikliğe odaklanacağını ve tüm sınıflarda yemek hizmetlerinin kalitesini yükselteceğini belirtti.
Hâlihazırda mali sorunları olan El Al Havayolu, planlanan yolcu operasyonlarını durdurmasına, 6.303 çalışanından yaklaşık 5.800’ünü ücretsiz izne göndermesine neden olan ve seyahat etmeyi kısıtlayan korona virüsü nedeniyle neredeyse ölümcül bir darbe aldı.
Yılın ilk ve ikinci çeyreğine ilişkin mali tabloları, şirketin gelirlerinin düşüşü ve zararlarının şiştiği konusunda uyarıda bulunarak, varlığının devamına yönelik ‘şüpheleri’ gün yüzüne çıkartıyor.
27 yaşındaki İsrail vatandaşı, Kudüs’te yaşayan yeşiva öğrencisi Rozenberg, ciddiyetini kanıtlamak için, bir mütevelli hesabına, satın alma için 15 milyon dolar yatırmıştı.
İşlem için nakit para, ABD’de bir huzurevi zinciri olan Centers Health Care’in kurucusu ve CEO’su, Rozenberg’in babası, Kenneth (Kenny) Rozenberg’den gelecek.
New York’un Ortodoks Yahudilerinden olan Rozenberglerin havayolu sektöründe deneyimleri yok. Medyada yer alan bir habere göre, Kenny sinagogunun rabisi tarafından, İsrail havayollarını satın alma konusunda yönlendirilmiş.
Pek çok kişi, genç Eli’nin mülkiyet sahibi olmasının en önemli nedeninin İsrail vatandaşı olmasından kaynaklandığını düşünüyor. Herkes, iplerin babası Kenny’de olduğuna neredeyse emin.
Geçen ay El Al’ın avukatı Avigdor Klagsbald, Rozenberg’in avukatlarından Eli’nin satın alma sürecinde, babasını ve/veya diğer yatırımcıları gerçekten temsil edip etmediği konusunda açıklama istedi. Klagsbald ayrıca, Kenny Rozenberg’in yönettiği huzurevi zinciri Centers Health Care’in sahte faturalama uygulamaları için ABD Federal Hükümetine ve New York eyaletine ödediği 1,65 milyon dolarlık anlaşmayla ilgili açıklama istedi.
Bu sorular, dikkatlerin Rozenberg’in huzurevi işini nasıl yönettiğine dönmesine neden oldu. Basında yer alan bazı raporlar, Rozenberg için kar amacı gütmeyen bazı bakım evlerini alarak, kar makinelerine çeviren - eleman çıkartma, maliyetleri kısma, çalışan-hasta oranını değiştirme, hasta bakımının kalitesini düşürme - bir resim çiziyor.
Bu arada Eli Rozenberg’in temsilcileri, İsrailli avukatlarla olan yazışmalarında El Al’ın yeni sahibinin babası değil, Eli olduğunu, işi kendisinin yönlendireceğini vurguladı.
El Al’ın hisselerinin satın alımı, COVID-19 nedeniyle girdiği kötü durumun düzelmesi için ihtiyaç duyulan kurtarma paketinin bir bölümüydü. Bu süreçte şirketin 6.303 işçisinin yüzde 80’i ücretsiz izne ayrıldı, yönetim ve yöneticilerin maaşları yüzde 20 azaldı, yatırımlar durduruldu ve anlaşmalar iptal edildi. Üç Boeing 737-800’ün alınması yapılan anlaşma geri alındı ve firmanın pandemi nedeniyle uçuşları iptal edilen yolculara yaklaşık 350 milyon dolar borcu bulunuyor.
El Al, 2019 yılında, 5 milyon 800 bin yolcu ve 74.500 ton kargo taşımıştı. Havayolları şirketinin geldiği bu durum tamamen pandemiye bağlanıyor. Şimdi gözler yeni işletmeci genç Eli Rozenberg’in üzerinde.
Kaynak: Times of Israel, 17 Eylül 2020