Getto`daki AteşböcekleriHolokost dönemlerinde, Naziler Lodz Getto`sunda geceleri mum yakılmasına izin vermiyordu. Buna neden gerek görülmüştü? Birinci neden Yahudi halkını kederli ve hüzünlü bir ruh haline sokmak isteği. İkinci nedeni ise savaş sırasında düşman uçaklarının hava saldırılarında hedef olmamayı sağlamak i
Yusuf BESALEL
ALAHA
Alaha veya Yahudi dini hukuku, Yahudi dinine mensup kişilerin kendi aralarındaki ve kendileri ile Tanrı arasındaki fitüel uygulamaları dinsel zorunluluklar açısından ele alan ve din alimlerinin ve din adamlarının ürettiği dini metinlerin bir branşıdır. İnsan yaşamının hemen tüm yönlerini ele alır: doğum, evlilik, mutluluk ve üzüntü, ziraat ve ticaret, ahlak ve teoloji
Alaha tabiri İbranicedeki "alah" (yürümek) kelimesinden türemiştir. Çünkü Alaha, Yahudiler için yaşam yolunu gösterir.
a) Kutsal Kitaptan özellikle Toradan kök alan Alaha, ilk aşamada 613 Tora Mitsvotunun (farzının) uygulamasını ve yaptırımlarını ele alır. Mitsvot, Alahada Tanrı tarafından Sinayda Moşeye aktarılmış olarak tanımlanır.
b) Sözlü Yasa ("Tora Şe-bealpe"): İnanca göre yazılı Tora "Tora Şe-bealpe", Moşe Rabenuya (Hz. Musa) Tanrı tarafından aynı anda iletilmiştir. Mişnaya göre; Moşe Rabenu Torayı Yeoşuaya nakletmiş, Yeoşua Onu Bilgelere (Yaşlılara) vermiş, onlar da Onu Peygamberlere vermişlerdir. Peygamberler de Torayı Büyük Asamblenin mensuplarına vermişlerdir. Büyük Asamblenin başında yazıcı Ezra bulunuyordu. Yardımcıları da "Soferim" ("yazıcılar") idi. Bâbil sürgününden Yeoşuaya M.Ö. 450 tarihi dolaylarında dönüldüğünde; bu kişilerin temel işlevi Torayı Yisraeloğullarına tekrar bağlamaktı. Kutsal Kitapla ilgili öyküsel yorumlarına da "Midraş Agada" adı verilmiştir
c) Bilgelerin Yetkisi: Bazı durumlarda Kutsal Kitapın belirli bir kural koymadığı taktirde, bilgelerin koyduğu kaidelere uyulacağı saptanmıştır. Bilgeler, Kutsal Kitapın yorumunda İlâhi bir güçten ilham aldıklarına dair inançlarını belirtmişlerdir.
d) Yetkilendirme: Moşe Rabenu, ilk dinsel yetkilendirmeyi Torayı elden Yeoşuaya elden vererek yapmıştı. (Sayılar, 27:18). Talmud zamanında bu yetkilendirme, "Haham" veya "Rabi" ünvanının verilmesi ile yerine getirilir oldu.
e) Sanhedrin: Moşe Rabenunun yükünü paylaşmak için kurulan 70 kişilik Yaşlılar Meclisini (Sayılar, 11:16ᆥ), Ezra zamanındaki 120 kişi olduğu söylenen, Büyük Asamble izledi. M.Ö. 6. yüzyılda, Haşmonsaylar zamanında 70 kişilik "Büyük Sanhedrin" kuruldu. Sanhedrinin ilk günlerinde"Olam Aba"yı (Yaşam Sonrası âlemi) kabul etmeyen Sadukim, Sözlü Yasayı eleştirdiler. M.S. 8. Yüzyılda Karaylar, Geonim döneminde Alahayı reddettiler
f) Gezerot: Büyük Asamblenin mensupları, Toranın emirlerinin ihlâl edilmemesi için yeni kısıtlamaların kurumsallaştırılmasını öngördüler. Bunlara "gezera" adı verilmiştir.
g) Yetkide Hiyerarşi: Alaha düzenlenmesindeki ilkelerden birisi, Alahayı oluştururken yeni gelen yetkili grubun görüşünün benimseneceğidir. Onun için, Yeruşalayim Talmudunu izleyen Bâbil Talmudunun söyledikleri kaale alınır.
h) Takanot: Bilgeler, hiçbir dinsel kaidenin oluşabilecek tüm sosyo-ekonomik durumları öngöremeyeceğini düşünmüşler ve yasaların ve düzenin cemaatlerde korunabilmesini sağlamak için bazı talimatları tebliğ etmişler ve bu gibi durumlarda müdahale etmek için Takanot adlı düzenlemelere gitmişlerdir. Peygamber Moşe Rabenudan Büyük Asamblenin bilgelerine kadar, birçok Takanot yayınlanmıştır. Takanot yayınlanmasında 18. yüzyılda Polonya Yahudi Cemaatinin "Dört Diyar Konseyi"nin yayınladığı Takanot da önemli bir yol taşı sayılır.
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi",
Cilt I, II
Yusuf Besalel