Venedik Taciri" ve Shylock üzerine
David OJALVO"Ben bir Yahudi`yim: Yahudi`nin gözleri yok mudur? Yahudi`nin elleri, organları, duyguları, tutkuları; aynı yiyeceklerle beslenen, aynı silahlarla yaralanan, aynı hastalıklara yakalanan, aynı tedavilerle iyileşen, aynı yaz ve kışla ısınıp, üşüyen insanlar, tıpkı Hıristiyanlar gibi, değil midir?"
25. İstanbul Film Festivalinde gösterilen ve 12 Mayıs 2006 tarihinde ülkemize vizyona giren "Venedik Taciri" çeşitli zamanlarda gündeme gelmiş eserlerden biridir. William Shakespearein yazmış olduğu oyun 16. yüzyıl Venedikinde Yahudiler ve Hıristiyanlar arasındaki ayrımın hat safhada olduğu dönemde geçmektedir. Yahudilerim mülk edinmeleri yasak olduğundan ötürü, ellerindeki parayı ancak tefecilik yaparak değerlendirebilmektedirler. Dönemin asillerinden Antonio, dostu Bassanioya yardımcı olabilmek amacıyla, Yahudi Shylocktan borç alır. Aldığı borç karşılığında, Antonio eğer borcunu üç ay içinde ödemeyecek olursa, Shylock karşılığında onun yarım kilo kadar etini istemektedir. Mal varlığı denizlerde olan Antonio borcunu rahatlıkla ödeyebileceğini düşünmektedir; fakat işleri ters gidince senedini ödeyemez ve olay mahkemeye kadar taşınır. Mahkemede hakkını sonuna kadar talep eden Shylock, birtakım entrika ve kelime oyunları sonucunda ne isteğini, ne de parasını alabilecektir; hattâ fazlasıyla elindeki değerlerini kaybedecektir.
Son dönemde sinemaya yeniden uyarlanan "Venedik Taciri" kostüm, dekor ve Al Pacinonun (Shylock rolünde) muhteşem oyunculuğuyla son derece etkileyici bir film. Diğer yandan Yahudi-Hıristiyan ayrımı, tefecilik, hak ve hukuk konularında ise son derece düşündürücü nitelikte
Yahudi ve Hıristiyanlar arasındaki karşıtlık, savaş, kökenini İsanın öldürülmesine kadar dayanmaktadır. Babil sürgününden sonra dünyanın çeşitli yerlerine dağılan Yahudi toplulukları sürekli bir göçebe hayatı yaşamak, yaşadıkları topraklardaki devletlerin buyruklarına uymak zorunda kalmıştır. Sabit bir toprağı olmayan insanlar için ise ister-istemez birtakım öncelikler değişmekte ve olası bir tehlikeye ve göç durumuna karşılık maddi değerler önem kazanmaktadır. Bu açıdan bakıldığında ticaret konusunda Yahudilerin daha ileride olması şaşırtıcı değildir. Öte yandan "para" dediğimiz değer, birçok gücün üstünde, dünyanın gidişatına şekil veren bir kavramdır. Din kadar, para da insanları yönetip, yönlendirebilecek bir güçtür. Yine sürekli taşınmak zorunda kalan ve tehdit altında yaşayan bir toplumun birbirine sımsıkı sarılması, dışarıya "kapalı" kalması beklenilebilecek bir durumdur. Birtakım politik yönlendirmeler ve tüm bu saydıklarımız ele alındığında ayrımcılığı açıklamak için elimizde veriler toplanmaya başlıyor; fakat araştırılacak daha çok şey var.
Eğer 16. yüzyıl Venedikinde Yahudilere mülk edinme hakkı verilseydi, değişim nasıl olurdu? Yahudileri tüm Venedik topraklarını istila mı ederdi? Bir insanı, bir toplumu nereye kadar zorlayabilir veya sıkıştırabiliriz? Belli bir noktadan sonra konu din veya para meselesi değil; "insan" olmanın gurur ve doğasına dayanmaktadır. Shakespearein ortaya koyduğu Shylock tiplemesi de bu noktaya gelmiş bir insanı ortaya koymaktadır. Toplum tarafından birçok harekete uğradıktan, yüzüne tükürüldüğünden, kızı bir Hıristiyana kaçtıktan sonra duygularını şu cümlelerle anlatmaktadır: "Ben bir Yahudiyim: Yahudinin gözleri yok mudur? Yahudinin elleri, organları, duyguları, tutkuları; aynı yiyeceklerle beslenen, aynı silahlarla yaralanan, aynı hastalıklara yakalanan, aynı tedavilerle iyileşen, aynı yaz ve kışla ısınıp, üşüyen insanlar, tıpkı Hıristiyanlar gibi, değil midir? Bizi gıdıklasanız gülmez miyiz? Bizi zehirleseniz ölmez miyiz? Ve bize kötülük ederseniz intikam alamaz mıyız?"
Elbette Shylockun borcuna karşılık talep ettiği, oldukça ağır bir istektir. Shakespearein aslında bir komedi olarak ortaya koymak istediği oyun, daha çok bir trajedidir. Oyunun sonlarına doğru düzenlenen mahkeme ise apayrı bir tartışma konusudur. Shylockun "acımasızlığına" karşılık, Hıristiyanlar bir kez daha Yahudilere karşı olmuş ve manevi değerleri sarsacak kadar ileri gitmişlerdir!
Sonuç olarak Shakespearein yazdığı oyuna 2000li senelerin gözünden bakıyoruz. Bugün tefecilik, haksızlık veya acımasızlıklar yok mu? Elbette var, hem de âlâsıyla; fakat "gelişen" ve değişen her şey gibi tüm olumsuzluklar da yüzünü bir başka şekilde gösteriyor. İnsan doğası; teknoloji ve bilim ne kadar ilerlerse ilerlesin, hep aynı kalacak. O zaman almamız gereken ders nedir? Vicdanımızın sesine samimi bir şekilde kulak vermemiz yeterli gibi
Kökeni ne olursa olsun, hiçbir "insan"ı aşağılamamak, değeri ile oynamamak ve toplumsal ilişkilerimizi iyi niyetli bir şekilde kurabilmek
Bunu başarabildiğimi zaman belki, Shakespearein oyununa gülüp geçme şansımız olacaktır.