Emeviler, Endülüste (Andaluzia) yaºayan tüm halka, sınırsız dinsel özgürlük tanımıºtı. Ama, bir süreden beri, İslam topraklarını kasıp, kavuran Berberi Birliği, Muvahhidlerin 1148 de Kordobayı ele geçirmesinden sonra, kentteki Yahudi Cemaati İslamı benimsemek, ya da kenti terketmek seçenekleriyle karºı, karºıya kaldı. Maymon ailesi, evlerinde gizlice Yahudiliği sürdürürken, dıºarıda İslamı kabullenmiº, göründü. Moºe, ailesiyle birlikte, 11 yıl daha Kordobada kalıp, bilim ve din eğitimine devam etti.
Bu ºekilde yaºamayı sürdüremiyeceğini anlayan aile, yaklaºık 1159 da Fasın (Maroco) Fez kentine yerleºti. Maymon, bu süre içinde, Rabinik (dinsel) metinler ve Yunan felsefesi üzerinde çalıºtı, tıp eğitimi aldı. Bu arada öğretmeni rabbi Yehuda Bin ªoºan tutuklandı. Yahudi ibadetini sürdürdüğü gerekçesiyle, idam edildi. Bunun üzerine Maymon ailesi, evvela Filistine, ordan da Mısıra göç etti, Kahire yakınlarında Fustata yerleºti.
Her ne kadar Yahudiler, burada özgürce ibadet edebiliyorlarsa da, önceden İslamı benimsemiº Yahudilerin kendi dinlerine dönmelerinin cezası idamdı. Moºe Ben Maymon, gerçek anlamda, hiç bir zaman, dininden sapmadığını kanıtlayarak, ölüm cezasından kurtuldu. Babasının ölümünden sonra, kardeºi Davidi de bir deniz kazasında yitirdi. Bu arada, ailenin tüm maddi varlığı da yok olduğundan, Moºe, Hekim olarak çalıºmaya baºladı ve bu sahada ünlendi. Salahaddin Eyyübinin özel doktorluğuna getirildi. Aynı zamanda, Yahudi bilginleri arasında önemli bir yere sahip oldu.
23 yaºındayken, Arapça kaleme aldığı ilk büyük eseri Miºna, (Yahudi sözlü ºeriat derlemesi)dir. Bu denemelerinde Yahudiliğin öğretilerini, - On Üç İman Maddesi- adlı belgesinde özetledi. Bu derlemeler üzerinde 10 yıl çalıºtı. İbranice yazdığı Miºne Tora- onun baº yapıtıdır. Ayrıca, "Sefer ha-Mitsvot (Kurallar kitabı) ve -Hilhot ha Yeruºalmi (Kudüs yasaları) de, İbranice kaleme alınmıºtır.
1176 da baºladığı felsefi, ilmi ve dini büyük yapıtını, 15 yılda tamamladı. Özgün metin, Arapça kaleme alınıp, -Delaletül-Hairin- adını taºımaktaydı. Sonraları, - More Nevuhim- adıyla İbraniceye çevrildi. Ayrıca, Latinceye ve diğer Avrupa dillerine çevirileri yapıldı. Maymonun ileri görüºleri bazı tepkiler aldı. 1233te, aºırı tutucu Montpellier Hahamı, Fransada, -Delaletül Hairin-in yakılması için harekete geçti. Ama, sonuçta, Maymon, hem Yahudi filozofların en büyüğü, hem de geleneksel Yahudi inancının temellerinden biri olarak kabul edildi.
Moºe Ben Maymonun Taberiyede (Tiberias) bulunan mezarı, bugün dahi, kutsal bir mekan olarak ziyaret edilmektedir.