Eğitimde hiçbir fedakarlıktan kaçınılmaması gerektiğini sık sık dile getiren Türkçe Bölüm Başkanı Tülay Gürler, Rehber Danışman Berkay Deligöz, Vakıf Temsilcisi Pnina Ariti ve Halkla İlişkiler Sorumlusu Greta Mizrahi çıkış noktalarını ve çalışmalar sonucu elde ettikleri deneyimleri paylaştılar.
Kariyer Ofis nasıl kuruldu ve amacı nedir?
Berkay Deligöz: Kariyer Ofis olarak çıkış noktamız, çocuklara bilinçli meslek tercihi yaptırabilmek. 9. sınıfın sonunda başlatılan program 10 ve 11. sınıflarda gönüllü olarak devam ediyor. Bu birim oluşturulmadan evvel rehberlik servisi meslek tanıtımları yapıyordu. 1999 yılında Kariyer Ofisi oluşturduğumuzda Emel Ayvalıoğlu ve Pnina Ariti ile ilk deneyimleri yaşadık. Daha sonra Tülay Gürler aramıza katıldı. Aslında okuldaki herkes bir bakıma yardımcı olmaya çalışır. Herhangi bir meslekten birini aradığımız zaman dört koldan yardımlar yağmaya başlar. Küçük bir kadrosu olmasına rağmen kariyer ofis tüm okulun katkılarıyla büyüyen ve ilerleyen bir birim.
Tülay Gürler: En büyük gururumuz, kariyer ofisi kuran ilk ve tek lise oluşumuz. Birçok okula da örnek ve öncü olduk. Sadece okulumuzun değil bu yaş gurubundaki tüm gençlerin bundan yararlanıyor olması biz eğitimcileri mutlu ediyor. Amaç yapmak istedikleri meslek konusunda vaktinden önce bilinçlenmeleri. Çünkü gençler çoğunlukla eğitim sisteminin değişken ve kaygan zemininde akademik başarılarını takip edememenin yanı sıra gelecekle ilgili profillerini somut olarak belirleyemiyorlar. Lise 1 bu çalışma için ideal bir sene. Alan seçimi yapacakları bu senede kafalarında oluşturdukları bir meslek var ise bunu somutlaştırmaları konusunda yardımcı olmaya çalışıyoruz.
Kariyer Ofisin işleyiş şeklini ve düzenini açıklar mısınız?
Tülay Gürler: Alanlarında önemli isim yapmış olan kurum ve kuruluşlarla iletişime geçerek çocuklara yaz döneminde 10 iş günü staj yaptırıyoruz. Bu, aslında yaş itibariyle genç olan öğrencileri çok kısa bir süre için bile olsa, hayatın içine atmak oluyor. Bir iş yerinde neler yapıldığına, meslek sahibi olan kişinin hangi sorumluluklarla yükümlü olduğuna, ast üst ilişkilerine tanık oluyorlar. Zamanın nasıl kullanıldığını gözlemlerken aynı zamanda bir iş yerinde nasıl giyinildiğini, üslubun nasıl kullanıldığı gibi konularda da deneyim sahibi oluyorlar. Daha sonra oradan edindikleri izlenimleri, mesleğin kendilerine uygun olup olmadığını bir gözlem formuna işliyorlar. Aynı şekilde iş yeri de öğrenciyi takip ederek vermiş olduğumuz formu bir yetişkin gözüyle dolduruyor. Biz de ikisini karşılaştırıyoruz. Öğrenci de çoğu zaman bu dönemin sonunda alan seçimini ve sonucunda edinmek istediği mesleği destekleyen bir karara varmış oluyor. Bunun yanı sıra alanında uzman kişilerle çocukları birebir karşı karşıya getirerek belki de fazla bilgilerinin olmadıkları alanlar hakkında bilinçlenmelerini sağlıyoruz.
Öğrencilerin ilgi alanlarını ne şekilde tespit ediyorsunuz?
Berkay Deligöz: Rehberlik servisinin dağıttığı formlar aracılığıyla öğrencilerden seçtikleri alan ve tanımak istedikleri meslekleri belirtmeleri istenir. Bunları sıralayıp düzenlediğimiz zaman her sene istek profilinin küreselleşen ve değişen dünya düzeniyle farklılık gösterdiğine tanık oluruz. Örneğin; son senelerde tıp, genetik mühendisliği gibi meslekler revaçta. Bu da bizi çok memnun ediyor çünkü görüyoruz ki öğrencilerimizin farkındalıkları çok. Bilinçli bir şekilde hayata yaklaşıyor. Böylece kariyer ofisin son derece rahat ve alışılagelmiş şekilde işler bir birim olduğu da kanıtlanmış oluyor.
Staj yapılacak olan iş yerlerine nasıl ulaşıyorsunuz?
Pnina Ariti: İş yerleriyle iletişime geçmek, işin en zorlu kısmı. Birçok firma, yaşça küçük öğrencileri çalıştırmak istemiyor. Bu nedenle biraz da ikili ilişkileri geliştirmemiz gerekiyor. Uzun süredir bu görevde olmamızdan dolayı birçok iş yeriyle belirli samimiyetlerimiz oluştu. Sağ olsunlar bizleri kırmıyorlar ve geri çevirmiyorlar. Her zaman desteklerini esirgemeyen dostlarımıza da ayrıca bu satırlar aracılığıyla teşekkür ederiz. Çok ender ret cevabı alıyoruz. Ayrıca, maksadımız çocuklara sorumluluk vermek, öz güven kazandırmak olduğu için öncelikle onlardan gelen talepleri değerlendiriyoruz. Konu hakkında hiçbir bilgileri yoksa kendilerine her durumda yol göstermeye çalışıyoruz. Gidecekleri iş yeri ile önceden görüşmelerini, bilgi edinmelerini sağlıyoruz. İş yerinin kurallarını öğrenmelerine, dikkat etmeleri gereken yönlerini, inceliklerini tek başlarına deneyimlemelerine fırsat tanımış oluyoruz. Güzel bir sistem kurduğumuzu düşünüyoruz.
Berkay Deligöz: Bazen çok dışa dönük olmayan veya mükemmeliyetçi olup başarısızlık kaygısı yaşayan çocuklar staja gitmeye hazır olamayabiliyor. O zaman rehberlik servisi devreye giriyor ve öğrencinin endişelerini dinleyerek bunu yenmesine yardımcı olmaya özen gösteriyor. Okulumuzun rehberlik servisi gerçekten oldukça profesyonel bir anlayışla konunun üzerine eğiliyor.
Sizce kariyer ofisin çalışmaları amacına ulaşıyor mu?
Greta Mizrahi: Hiçbir zaman %100 başarı olmaz. Ancak %90 amacına ulaştığını görüyoruz. Çocuk ister vazgeçmiş olsun, ister kararından emin olsun sonuçta üniversite sınavına belli bir kararla giriyor. Ayrıca aradan belli bir dönem geçeceği için öğrenciye, stajın yanı sıra katılması gereken programlar veya izlemesi gereken yol hakkında bilinçlendirmek önemli. Kariyer ofisin amacını yerine getirdiğini düşünüyoruz. Bu dönemde özellikle velilere de büyük rol düşüyor. Onların desteği, çocuklarını yönlendirmeleri ve işbirlikleri çok önemli.
Bizim için ise öğrencilerimizin bilinçli seçimleri ve ileride hayatlarındaki başarıları en büyük motivasyonumuzdur.