Sara YANAROCAKBu hafta M.S. 2. - 7. yüzyıllar arasında Babil coğrafyasında yaşayan Yahudilerin siyasi ve dini yaşamlarını incelemeye başlıyoruz. Aşağı yukarı 1000 yıllık bir dönemi kapsayan bu süre Yahudi Diasporasının nirengi noktalarından birini teşkil eder.
Yusuf BESALEL
Falaşalar, Etiyopyada (Habeşiştan) yüzyıllarca yaşamış zenci Yahudilerdir. Falaşalar, Güney Arabistandaki krallığın yöneticisi Saba Melikesinin Yeruşalayimde Kral Şelomo Amelehi ziyaret edişinden sonra (Birinci Krallar, 10) Şelomonun zekâsına büyük bir hayranlık duyarak ülkesine geri dönerken; yanındaki Yahudilerden bir grubun daha sonra Etiyopyaya yerleştiğini ve bunların Falaşa cemaatinin kökeninin oluşturduğuna inanılır. Ayrıca Falaşalar arasında Saba Melikesi ile Şelomo Ameleh arasında gerçekleşen evliliğin zürriyetinden geldiklerine inananlar da bulunmaktadır. Muhtemelen Falaşalar, Etiyopyada Samilerden evvelki dönemlerde yaşamış olan ve Yahudilerin oraları ziyaret ettikleri dönemlerde Yahudiliği benimseyen bir kabileden gelmektedirler.
Milatın ilk yüzyıllarında Falaşalar, Toradan haberdar olmuşlar ve emirlerini kabul etmişlerdir. Ancak Talmudda yeralan bilgelerin açıklamaları bunlara tamamen erişmemiş ve gelen ziyaretçilerin verdikleri öğretilerle yetinmek mecburiyetinde kalmışlardır. Bu nedenden ötürü Falaşalar çocuklarını sekiz günlükken sünnet etmelerine, Şabatı ve birçok dini bayramı uygulamalarına ve kaşeruta uymalarına rağmen Roş Aşanada Şofar çalmazlar, Sukotta Lulav ve Etrogu kullanmazlar, Purim ise hiç kutlanmaz...
Falaşalar kendilerini Beta İsrael (İsraelin evi) olarak çağırırlar. Etiyopyadaki komşuları ise onların dilinde sürgünler anlamına gelen Falaşa derlerdi.
Falaşaların konumu yüzyıllardır tartışma konusu olmuştur. 16. Yüzyılda uzun süre Kahire Yahudi Cemaatinin hahambaşılığını ve Bet-Din başkanlığını yapmış olan David Ben Zimri, Falaşaların Dan Kabilesinden geldikleri sonucuna varmıştır. Ancak bir responsasında Falaşaların Karaylar gibi olduklarını, aralarında yaptıkları evliliklerin geçerli olduğunu fakat boşanmalarının geçerli addedilemeyeceğini belirtmiştir. 1973te Sefaradların İsraildeki hahambaşısı (Rişon Letsiyon) Ovadya Yosefçe; Alahaya göre Falaşalar Yahudidirler. Ancak güncel uygulamaya göre İsrailde Falaşaların bir Yahudi ile evlenmeleri için Yahudi dinine girişte uygulanan ritüelin tatbik edilmesi gerekmektedir.
Falaşaların din adamlarına Kes denir. Debtara adlı bir kişi Kesin yardımcısıdır ve ilâhiler söyler. 1984te Etiyopyadaki özellikle Tigray eyaletinden 8.000, Gondar eyaletinden 7.000 Falaşa, Sudan yoluyla İsraile göç etti. 1985te birkaç bin Falaşa Kudüsteki Hahambaşılık binalarının önünde evlenmeleri ile ilgili gerekli dinsel ritüele karşı gösterilerde bulundular. Bunun üzerine sembolik sünnet işlemi iptal edildiyse de, mikveye girme yürürlükte kaldı. 1991de gerçekleşen, Süleyman Operasyonu ile 20.000 Falaşa İsraile getirtilerek, Etiyopyadaki Yahudi diasporası son buldu.
1996 yılı başlarında İsraildeki Kan Bankasının birtakım sağlık nedenleriyle Falaşaların bağışladıkları kanları imha etmesi; Birleşik Falaşa Cemaati Başkanı Adisu Messelanın da ifade ettiği gibi ırksal ayırım olarak algılandığından, 10.000 kadar Falaşanın büyük gösterilerde bulunmasına neden oldu... Halen Etiyopyada cüzzi sayıda Falaşa bulunmaktadır.
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel