Işık SİVİL KARAKOÇSofraya konan üstü örtülü iki somun ekmek ve şarap Şabat akşamı ritüelinin en önemli parçasını oluşturur. Şabat ve bayram günlerine özgü pişirilen Challah ekmeği yüzyıllar boyunca isim ve şekil değiştirmiş olsa da, dinimizdeki önemi ve yeri hiçbir zaman değişmedi
Challah ekmeğinin
tarihçesi
Judaica Ansiklopedisine göre, Challah ekmeği etimolojik olarak iki kelimeye dayanmaktadır. İlk varsayım delikli yuvarlak ekmeğin İbranicede kof ve delikli anlamına gelen gelen hll kökünden türediğidir. İkinci varsayım ise ekmeğin kutsal kullanım amacına yönelik olarak akkat dilinde saflık anlamına gelen ellu kelimesine dayandığıdır. Fakat yeni kanıtlara göre, challah kelimesi İbranicede de somun anlamına gelen kikkar kelimesinden paralel olarak türetilmiştir. Diğer bir kaynağa göre ise Challahın kelime anlamı İbranice'deki porsiyon kelimesinden gelmektedir.
Dinimizde İsrail topraklarında yetişen 5 farklı tahıldan üretilen ekmeklerin kutsanması gerekir. Bunlar buğday, kızıl buğday, arpa, çavdar, yulaftır. Tevrat zamanında ekmek sadece buğday ve arpadan yapılıyordu.
Tevrattaki Nesiller boyunca ilk hamurundan bir parçasını Tanrıya hediye edeceksin emirine göre, Yahudiler hamurlarını 24 parçaya ayırmak ve bir parçasının Cuma akşamı Kohenlere vermek zorundaydılar. Tevrata göre ekmeğin bir parçasını ayırma zorunluluğu sadece İsrail toprakları üzerinde zorunluydu. Fakat hahamlar bunun hatırlanmasının önemli olduklarını düşündükleri için İsrail dışındakilerin de bu kurallara uyulması zorunlu hale getirdiler
Challah ekmeği tapınak rahiplerinin 24 ayrıcalıklarından birisiydi. Sürekli ruhani işlerle meşgul olması gerekli rahiplerin bedenen yorucu işlerle uğraşmaması gerekiyordu (Sefer ha-Hinmukh, no:385 ) Bu nedenle rahipler bu saf ekmeleri ayin sırasında yemekle yükümlüydüler. Daha sonra, tapınak zamanında hahamlar, zeytin büyüklüğündeki ayrılan parçanın yakılması gerektiğini emrettiler. Bugün bile hala Yahudi fırıncılar ve ev kadınları ne tür ekmek olursa olsun bir parçasını koparıp fırında yakarlar ve bu sırada duasını okurlar.
Günümüzde artık Challah daha çok Şabat ve bayram ekmeği olarak bilinmektedir.
Challah isminin ilk kez
kullanılması
Challah ismi ilk kez bu ekmek için Ortaçağda Güney Almanyada kullanıldı ve Şabatta uyarlandı. Tarihçi John Coopera göre bu ekmek ilk defa 15. yüzyılda ortaya çıktı ve Yahudi ev kadınlarının komşularının Pazar ekmeğini kopyaladılar. Bu ekmek önceleri bu kadar tatlı değildi ve yumurta içermiyordu fakat ekmeğin üstüne yumurta sürülüyordu. Alman Yahudileri adına Breches veya datsher diyorlardı. Bu iki ismin ekmeğin kesiminde kullanılan bıçaklara ortak bir isim olduğu düşünülüyor. Zenginleştiren Tanrıyı kutsayın cümlesine atıf yapan berches kutsama anlamına gelen birkat ve datcher ise zenginleştiren anlamına gelen taashiyr kelimesinden geliyordu ve bugün hala bu ismi kullanan Yahudiler vardır. Önceleri Almanya ve Avusturyada rituel olan bu ekmek daha sonra Polonya, Doğu Avrupa, Rusya ve Yahudilerinin göç ettiği yerlerde yenilmeye başlandı. İlk defa Polonyada bu ekmek için challah ismi kullanılmaya başlandı. Polonya Yahudileri bu ismi büyük ihtimalle 15. yüzyılın sonunda yazılan Leket Yosher adlı Avusturya kaynaklı bir kitaptan uyarladılar. Litvanyada da Cuma akşamı ekmeğine Challah deniyordu.
15. Yüzyılda, ev kadınları tarafından Perşembe günü hamuru hazırlanan ve bütün gece mayalanan ekmek Cuma sabahı erkenden pişirilmekte ve bütün haftanın ekmekleri bir kerede pişirilerek gaz tasarrufu sağlanmaktaydı.
Bayramlarda yapılan ekmeğe kikte deniyordu. Ancak 18. yüzyılın sonunda ekmeğe tatlanması için şeker eklenmeye başlandı.
Yahudilerin ekmeği Tevrat zamanından bu yana çok az değişti. Büyük ihtimalle ilk ekmekler düz, çabuk pişirilmiş ve sadece un, tuz, mayadan oluşuyordu. Belki de çok kısa bir süre önce İsrail ve Amerika Birleşik Devletlerine yerleşen göçmenler Cuma akşamı pitasını Aşkenazları Challah ile değiştirdiler. Bugün, ABDnin aksine İsrailde Challah daha düz ve daha az tatlıdır. ABDde 1900 başlarında Polonyadan göç eden Yahudilerin etkisi altında ticari Challah ekmeklerinin kek kadar tatlı olması istenir.
Challah ekmeğinin şekilleri ve taşıdıkları semboller
Challah farklı boyutlarda ve farklı şekillerde olabilir, hepsinin de farklı bir anlamı vardır. Üç örgü gerçeği, barışı ve adaleti sembolize eder.
16. yüzyılda büyük mistik bir kent olan İsrailin kuzeyindeki Sefatta, Haham İsaac Luria evinde Şabat günü sembolik olarak 12 ekmek koymaya başladı. Yeşiva Üniversitesinden Alan Brille göre, 12 sayısının birçok sembolik sebebi olabilir. Bir anlamı Kabalistlerin Sefirot veya ilahi ışık saçma olarak tanımladıkları Tanrının altı kere görünmesine bir gönderme olabilir. Çünkü bu altı görünme arasında on iki bağlantı olduğuna inanılmaktadır. 12 sayısı ayrıca 12 kabileyi tanımlıyor olabilir. Son olarak Bet-a Mikdaş dört taraflı olarak tarif edilmektedir. Her bir tarafın üç bölmesi vardır. Bu da 12 kabileyi simgeler.
Haham Luria ve onun takipçileri, 12 ekmek için pitayı kullandılar. Sefaradlar onu takip ettiler. Örneğin Mexico Cityde yaşayan Bela Roshendal her Cuma akşamı masasına 12 pita koymayı sürdürüyor. Sefatta başlayan bu gelenek tüm diasporaya yayıldı. Aşkenazlar bunu Avrupai tip ekmeğe uyarladılar. Hamurlar 6 parçalı iki yığın şeklinde ayrıldı. İki adet 6 örgülü ekmek elde ettiler. Bazı fırıncılar 6 örgülü ekmek yerine 6 horgücü olan ekmek yapmayı tercih ettiler. Rus ve Bukaran Yahudileri Challahyı kesmek yerine 12 yuvarlak veya 12 gül şekilde küçük ekmeklerden oluşan tek bir ekmek şeklinde pişiriyorlardı. Challah ister iki tane, ister 12 tane olsun, muhakkak sofrada üstü örtülür.
Roş Aşana Bayramıda yapılan yuvarlak Challah, devamlılığı simgeler ve başlangıcın ve sonun olmadığı anlatır. Yuvarlak Challah üzerine konan yüzük şekli ise iyi bir yıl dileklerini simgeler. Judaica Ansiklopedisi merdiven ve el şeklini Tevratın Tanrı tarafından İsrailloğullarına verildiği gün olan Şavuot Bayramına özgü olduğunu vurgulamaktadır. Bu yoruma göre merdiven Tevratın cennetten Sina Dağına inişini sembolize etmektedir. Ayrıca İbranicede merdiven ve Sina aynı matematiksel değere sahiptir. Merdiven bize büyük yükseklikleri aşmamız gerektiğini hatırlatır. Ukrayna Volhyniada görülen el şekli Sukot Bayramı ile ilişkilendirilmektedir. Çardak Bayramı olan Sukot, Mısır esareti kurtuluşundan sonra çöllerde açıkta yaşayan İsrailoğullarını anımsamak için kutlanır ve bayram 8 gün sürer. Esas olarak insanlar 7 gün boyunca Sukada yemeli, içmeli ve uyumalıdır. Sukotun yedinci günü af günü olan Yom Kipurdan sonra Tanrının yargısı yazılı hükmünü verdiği gündür. El de onu almak için uzanır. El şekli aynı zamanda duaların kabulü için uzanan el, iyi bir yıl başlama dileklerini simgeler.
Ukranyada diğer bir gelenek ise Challah ekmeğine verilen kuş şeklidir. Kuş şekli Tevrattaki İsaiah 31:5 cümlesini sembolize etmektedir: Kuşlar nasıl kanat gererlerse, orduları rabbi Yeruşalaymi öyle koruyacak onu koruyacak ve azat edecek, geçecek ve kurtaracak
Ukranyadaki diğer bir geleneğe göre Hamursuz Bayramının ardından yapılan ilk Challah ekmeğinin üzerine anahtar şekli verilir. El şekli dualarımızın kabulü için cennetin kaplarının açılması arzusunu simgeler. (imj.org) Haham Yuhuda Prero tarafından bu gelenek şu şekilde anlatılmaktadır: Önemli bayramlarında Tanrıdan dualarımız için cennetin kapısını açmasını isteriz. Pesahtan sonra Tanrı Yahudilerden Pesahtan sonraki Jashua günü tüm İsrailoğullarına yiyecek kapıların açtığı günü hatırlatmasını ister. Challah üzerine anahtar şekli vererek, yiyecek kapılarını açmak için gerekli anahtara sahip oluruz. Kapılar tıpkı vaat edilmiş topraklarda kutlanan ilk Pesah gibi kilitsiz olmalıdır.
Mana kişniş tohumu gibi beyaz ve lezzetli ballı yufka gibiydi (Çıkış 16:31) cümlesindeki kişniş tohumunu hatırlamak için Challah çoğu zaman haşhaş veya susam ile süslenir. Fas Yahudileri ekmeklerini daha çok anasonla tatlandırmayı tercih ederken, Avrupalılar üzüm ve bal kullanırlar.
Roş Aşana ve Kipur için
Challah (Hala) tarifi
Roş Aşana günü yapılan ekmek sonsuzluğun sembolize etmek için yuvarlak yapılır. Ekmeği tatlandırmak adına şeker yerine bal da kullanılabilir.
Malzeme
500 g un
50 g yağ
50 g şeker ve 50 ml bal
2 adet yumurta
12,5 g tuz
1 poşet hazır kuru maya veya 25 g yaş maya
200 ml su
Öncelikle tüm malzemeler iyice yoğrulur. Hamur kıvama geldikten sonra 5 dakika üstü örtülü bir şekilde hamur dinlendirilir. Hamur daha sonra iki parçaya ayrılır. 10 dakika daha örtülü olarak dinlendirilir. Daha sonra şekil verme safhasına geçilir. Hamur bir ucu ince bir ucu kalın olacak şekilde şerit halinde yuvarlanır. Kalın ucundan başlamak üzere hamur spiral şeklinde sarılır. İnce uç resimdeki gibi hamura birleştirilir. Hamur iki katına çıkması için üstü örtülü olarak 50ᇐ dakika dinlendirilir. İsteye bağlı olarak ekmeğin üzerine yumurta sarısı sürülür. Haşhaş veya susamla süslenir. 170 Cde daha önceden ısıtılmış fırında 30ᆷ dakika pişirilir.