Yahudi Takvimi`nin en kutsal günlerinden olan Yom Kipur`dan hemen beş gün sonra, Tişri ayının 15. günü kutlanan ve “Çardaklar Bayramı” diye de adlandırılan Sukot, Yahudi bayramlarının en neşelilerinden biridir. Sukot Bayramı`nın İsrail`de yaşayan Yahudiler için ilk günü, İsrail dışında yaşayanlar için de ilk iki g
Eski Dönemlerde Sukot Kutlamaları
Sukot Bayramı kutlamaları binlerce yıldır aynı şekilde devam etmektedir. Yeruşalayimde Bet Ha-Mikdaş dönemlerinde Simhat Be-Haşoavah (Su çekme şenliği) olarak adlandırılan oldukça renkli ek bir tören yapılırdı. Sukot süresince her sabah duasında kutlama şarabıyla birlikte ünlü Siloam çayından altın testiyle çekilen su Bet Ha-Mikdaşa getirilir ve şofar çalınırdı. Sukotun ilk gününün gecesinde Bet-Ha-Mikdaşın dış duvarları altın meşalelerle aydınlatılırdı. Herbiri yağla dolu olan meşaleler, yüksek sütunlar üzerine yerleştirilir, ayrıca yukarıda kadınlar için özel bölümler hazırlanırdı. Yukarıda meşalelerin alevlerini gözleriyle yansıtan kadınlarla, aşağıda Tanrıyı övercesine şarkı söyleyip dans eden erkeklerin görüntüsü göz alıcıydı. Flüt, arp ve öteki çalgılar eşliğinde Levilerin Nikanor kapısında şarkı Şir Ha-Maalot söylemeleri kutlamalara ayrı bir görkem katar, yedi gün boyunca Yeruşalayimin her köşesi ışık içinde parıldardı.
Hol Ha-Moed
Sukotun ilk iki günü Tanrı emri gereğince tatil günleri niteliğindedir ve hiçbir iş yapılmaz. İlk iki günü takip eden dört gün ise yarı bayram diye niteleyebileceğimiz Hol Ha-Moed günleridir. Bu günlerde sabahları Hallel duası okunur, Etrog ve Lulav seremonisi gerçekleşir. Hol Ha-Moed günlerinden biri Şabata denk gelirse, Toradaki bölümden önce Kohelet okunur.
Oşana Raba
Büyük yardım anlamına gelen Oşana Raba, Sukotun yedinci gününe verilen addır. Oşana Raba, hurma dalı, mersin ve dere söğüdünün yüzük, bilezik, yay vs. yapmaları için çocuklara verildiği gündür. Çocuklar için bu günün önemi, verilen hediyelerden daha büyüktür.
Oşana Rabada tam gece yarısı gökyüzünün açılacağına ve tam o sırada bir dilekte bulunanların dileklerinin yerine geleceğine inanılır.
Sukotun yedi günü boyunca, sabah duasını takiben okunan özel Oşanot duası, bu gün daha uzunca okunur. Ellerinde Lulav ve Etrog taşıyan Yahudi inançlıları sinagogun etrafında yedi kez dolaşır. Herkesin elinde bir tutam söğüt yaprağı bulunur. Dua bitiminde adeta kendilerini günahlarından arındırırcasına, çokları yaprakları düşürünceye değin sallarlar.
Şemini Atseret
Sukotun sekizinci günü Etrog ve Lulav bir kenara bırakılır ve Şemini Atseret denilen gün kutlanır.
Sekizinci günkü sabah duasında ölüler için Yizkor duası ile, yağmur için Geşem duası okunur. Sekizinci gün de tam bir tatil günü niteliğindedir. Şemini Atseret günü sinagoga gelemeyenler bu duaları evlerinde okurlar.
Simhat Tora
Sukotun dokuzuncu günü Simhat Toradır. Sukotun bu son gününde Toranın yıllık okunuşu tamamlanır ve tekrardan başa dönülerek Bereşit kısmından okunmaya başlanır. Toranın son bölümünü okuyan kişiye Hatan Tora denir. Torayı baştan okuyan kişi ise Hatan Bereşit diye adlandırılır.
Hatan Tora ve Hatan Bereşit Tevaya çağrılmadan önce 13 yaşın altındaki erkek çocuklar biraraya toplanırlar ve üzerlerine büyükçe bir Tallit atılır. Hepsi birlikte tek bir ağızdan Kol Hanearim duasını okurlar. Senede bir kez ve Simhat Tora günü, küçük çocuklar Toraya çağrılmalarının heyecanını yaşarlar.
Simha Tora gününde sinagogdaki tüm Sefer Toralar çıkarılıp, Hazanın önderliğinde şarkı ve dualar eşliğinde sinagog içinde dolaştırılır. Birçok cemaatlerde Sefer Toralarla dans etmek gelenekseldir.
Simha Toranın sona ermesiyle Sukalar sökülür ve 12 ay sonra tekrar kullanılmak üzere kaldırılır.
Türkiyede Sukot Bayramı, sinagoglarda kurulan Sukalarla kutlanır. Hazırlanan yiyecek tabaklarında börek, yumurta, üzüm ve ekmek bulundurmak gelenektir. Simha Tora gününde ise sinagoglarda neşe ve heyecan doruktadır. Sefer Toralar yerlerinden çıkartılarak neşeyle sinagog içinde dolaştırılırlar ve şarkılar eşliğinde yeniden yerlerine konurlar.