Proplast ile dünden bugüne...

Nur ŞAUL BARAKASİzi Mazliyah, üniversite yıllarında , part time olarak plastik promosyon alanında çalışmaya başladı. Kısa bir süre sonra ortakları ile bir matbaa kurdu. 27 yıl önce, faaliyete geçen Proplast Ambalaj`ın ortaklarından İzi Mazliyah ile şirketin kurulumundan bugüne gelinen noktayı , sektörün gelişimini, rekabeti ve hedeflerini konuş

Ekonomi
9 Ocak 2008 Çarşamba
Kendinizden bahseder misiniz?
1955 İstanbul doğumluyum. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi mezunuyum, ilk iş deneyimim baba mesleği olan teneke kutu üretimi üzerine oldu.
Üniversite yıllarında part time olarak plastik promosyon alanında önemli yeri olan bir kuruluşta çalıştım. Kısa bir süre içinde, aynı firmaya ortak olarak çalışmalarımı genişlettim. Yeni ortaklıklar ile zamanına göre iyi denebilecek bir matbaa kurdum. Halen aynı matbaanın Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü olarak işe devam ediyorum.

Proplast nasıl kuruldu?
Proplast A.Ş. kurulmadan önce, büyük ölçüde ticari ilişkilerimizin olduğu müşterimiz (alıcımız) ile daha geniş çaplı çalışmalarda bulunabilmemiz ve daha iyi hizmet verebilmemiz için tarafların ortak olacağı bir kuruluş fikri öne sürüldü.
  Tarafların bu fikre olumlu yaklaşımları ile, “Proplast Ambalaj Sanayi ve Ticaret A.Ş.” 1979 yılında kuruldu.

Proplast Ambalaj Sanayi'nin faaliyet alanını anlatır mısınız?
Önceleri, ilk kuruluş amacına uygun olarak, ortak şirketlerin matbaa ve ambalaj ihtiyaçlarını üreten kuruluşumuz, ilerleyen zaman içinde piyasaya açıldı. Pazarımızı genişletebilmek için değişik sektörlerde müşteriler edindik, yeni müşterilerimizin ihtiyaçlarına uygun bir şekilde üretimimizi yeniden yapılandırdık. Makine ve organizasyonlarda modernizasyonlara gidildi ve en son teknolojiler kullanılarak üretim yapıldı.

Daha çok hangi alanda aktifsiniz?  Ürünlerinizden söz eder misiniz? 
Mevcut makine parkurumuz ürün çeşitliliğini destekleyecek şekilde planlanmıştır. Üretim ihtiyacına yönelik ürünlerimizin yanı sıra, tanıtım ve promosyona yönelik ürünlerimiz de üretimimizde önemli bir yer tutmaktadır.
Ürünlerimizi kısaca, “kartondan üretilen kutular, kullanma kılavuzları, etiketler, tanıtım broşürleri, insert broşürler, kitap, defter, bloknotlar, karton mukavva stand ve dönkartlar” olarak sıralayabiliriz.
Ürünlerimiz müşteri isteklerine göre çeşitlendirilmektedir. Yaptığımız yıllık üretim analizlerinde üretimimizin karton kutu ve broşür ağırlıklı olduğunu söyleyebilirim.

Baskı ve ofset alanında ne tür çalışmalarınız var?
Matbaamız daha öncede belirttiğim gibi çok yönlü üretim yapabilecek şekilde yapılandırılmıştır. Mevcut makine parkurumuzla ofsetlerimizin yanı sıra, kesim, varak, gofre yapabilen tipo makinelerimiz de yer alıyor.
Hitap ettiğiniz müşteri kitlesi nedir?
Her kuruluş bizim için potansiyel müşteridir. Ancak ajanslar, ilaç fabrikaları, beyaz eşya üreticileri sıralamanın başındadır. Bunların yanında ambalaj ve broşürlerle tanıtım yapmak  isteyen kuruluşlara da hizmet verebiliriz.

Grafik tasarımı kendi bünyenizde mi yapıyorsunuz?
Şirket bünyesinde “ Tasarım ve Grafik” bölümümüz mevcuttur. Grafik ve Tasarım, ajanslarla yaptığımız çalışmalarda matbaamıza hazır olarak verilir.
Çalıştığımız ajanslar zaman zaman iş yoğunluğu nedeniyle yetersiz kaldıkları durumlarda grafik departmanımız yardımcı olmakta ve çalışmaları hızlandırmaktadır.
Hayallerinin tanıtım broşürlerini aktarmak isteyen ve kendi bünyesinde yapamayan müşterilerimiz için “ Kurgu ve Grafik"  çalışmalarını tamamen bünyemizde yapmaktayız.

Sektörde birçok rakip firma var. Rekabeti değerlendirir misiniz?
Sektörümüzde çok büyük bir rekabet içinde olduğumuz açıkça görülmektedir.
Serbest piyasa koşullarında rekabeti normal olarak görmemiz gerekir. Rekabet, ürünlerin kalitesini yükselttiği gibi, fiyatlarını da düşüren bir etki yapar.  Üreticileri; devamlı araştırmaya, ürünlerini geliştirmeye ve tüketici isteklerini en iyi şekilde karşılamak için çalışmalara sevk eder. Diğer açıdan üretim maliyetlerini düşürmeye, verimliliği artırarak ürünlerini daha ucuza arz etmeye yönlendirir.
Ancak, ülkemizde rekabet bu şekilde yürümemektedir. Özellikle KOBİ ler açısından düşünüldüğünde rekabetin şirketler için yıkıcı ve yıpratıcı olduğunu görmekteyiz.
Kendi alanımıza dönecek olursak, son yıllarda çok hızlanmış bir yatırım gözlemlemekteyiz. Buna karşılık talepler daralmaya devam etmektedir. Makine satıcılarının satışı teşvik için uyguladıkları ödeme koşulları ( ödemesiz 1 veya 2 yıl gibi) ve sonrası Leasing şirketlerinin kira şeklinde ödeme koşulları yatırımcıyı cezbetmiş ve bilinçsiz bir yatırıma yönlendirmiştir. Bunun sonunda büyük bir matbaa potansiyeli ve yetersiz talep ile karşı karşıya kalınmıştır.
İşin başında,  ödemenin yapılmaması nedeniyle yatırımın geri dönüşümü ile ilgili problem yokmuş gibi görülmüş, ödeme dönemleri başladığında ise büyük finans sıkıntıları ortaya çıkmıştır.
Leasing ödeme günleri geldikçe, daha çok üretim yaparak bunları karşılamak için amansız bir rekabete girildi. Bu koşullarda yapılan rekabet, borcu olmayan, finans yönünden sorunları olmayan diğer matbaalara da büyük darbeler vurdu. Onlar da kendi müşterilerini kaybetmemek için karlarını sıfırladı ve hatta alta çekti. Bu döngü halen devam etmekte ve birçok matbaanın yıkılışına sebep olacaktır.
Doğal olarak bizim kuruluşumuz da bu rekabet içindedir. Kalitemiz ve hizmetlerimizdeki farklılık nedeniyle tercih edilen bir matbaa olmamıza karşın, fiyatlarımızın ucuz olması da iş yapabilmemizin ön koşulu olmaktadır. Bu nedenle fiyatlarımızı en düşük düzeylere çekebilmenin çalışmalarını yapmaktayız. Normal rekabet şartlarına geçişimiz biraz acılı olacaktır buna dayanacak önlemleri almaktayız.
Matbaamız uzun yıllar büyük firmalara en iyi şekilde hizmet etmiş, en üst kaliteyi vermiştir. Gelişen kalite anlayışına paralel olarak ISO 9001 belgesini de alarak kararlılığımızı müşterilerimize kanıtladık.

Geleceğe yönelik şirket ile ilgili hedefleriz nelerdir?
Sektörümüzün içinde bulunduğu şartlarda iyileşme görüldüğünde yarım kalmış yatırım projemizi hızla tamamlamayı düşünmekteyiz. Yatırımlarımızda üretim kapasitesinden ziyade hız ve kaliteye yönelik planlarımız mevcuttur. Üretimimizi farklılaştırmanın gelecekte firmamıza büyük avantajlar sağlayacağını düşünmekteyiz.