Debora ZAKUTOÜlkeler arasında yaşanan sorunlar yüzünden düşen turist sayısına rağmen İstanbul ve İstanbul`daki bazı oteller, dünyanın önde gelen gezi dergilerinden `Conde Nast Traveler` tarafından ödüllendirildi. Trip Advisor internet sitesi ise 2007 yılının seyahat trendlerini belirlerken ilk kez Pamukkale`yi de listesine aldı
Türk vatandaşı daha az harcıyor
Terör, kuş gribi ve dini nedenlerden Türkiye'ye gelişleri azalan yabancı ziyaretçiler yılın ilk dokuz aylık döneminde 10 milyar 302 milyon dolarlık harcama yaparken, Türk vatandaşı ziyaretçiler ise 3 milyar 429.5 milyon dolarlık harcama yaptı. Yabancıların harcamaları geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 8 oranında gerilerken, Türk vatandaşlarının harcamaları ise yüzde 1.6 oranında artış gösterdi. İlk dokuz aydaki turizm gelirleri 13.7 milyar dolara düştü. Bunların yanı sıra, Türklerin yurtdışında yaptığı döviz harcamaları ise oldukça yüksek. Halk, artık yabancı ülkelerde tatil yapmayı tercih ediyor. Ocak - eylül döneminde Türkiyeden 15 milyon 352 bin 184 yabancı, 3 milyon 64 bin 481 de Türkiyeyi ziyaret eden Türk vatandaşı çıkış yaptı. Bu yılın ilk dokuz aylık döneminde yabancılar Türkiyede kişi başına ortalama 671 dolar, Türk vatandaşları ise 1.119 dolar harcadı. Toplam kişi başına ortalama harcama tutarı ise 746 dolar olarak hesaplandı. İlk dokuz aylık dönemde yurtdışına çıkan Türk vatandaşları ise toplam 2 milyar 133.6 milyon dolarlık turizm harcaması yaptı. Türk vatandaşları yurtdışında kişi başına 659 dolar harcadı.
Kriz bayram rotasını
güney sahillere çevirdi
Şeker Bayramı'nda ise Türk vatandaşları Türkiye'nin güneyine ve ya yurt dışına ağırlık verdi. Bu yıl birçok ünlü sanatçının bayram programı için Antalya'yı tercih etmesi kente tatilci ilgisini de artırdı. Bayram rezervasyonlarıyla 100 bin yerli turist çeken Antalya'da, 5 yıldızlı otellerin doluluk oranı yüzde 90'ı buldu. Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı Ahmet Barut, turizmde bu yıl yüzde 10 kayıp görülmesine rağmen Antalya'da bayram rezervasyonlarının geçen yılı aratmadığını söyledi. Ermeni Soykırımı olaylarından dolayı Fransa'ya yapılan turların iptaline rağmen, Türkler yine de Avrupa'ya büyük miktarlarda döviz girişi sağladılar. Başta İtalya, İspanya olmak üzere bir çok ülkeyi ziyaret eden halkın yaptıkları harcamalardaki düşüş göze çarpıyor.
Ekonomideki soğuma işaretleri bayram harcamalarına da yansıdı. Her bayram önemli oranda artan kredi kartı harcamaları, ilk kez bu yıl bir önceki Şeker Bayramının altında kaldı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, 5 günlük bayram tatilinde 421.1 milyon YTLlik harcama gerçekleştirildi. Bayram tatilinde kredi kartıyla günde ortalama 84.2 milyon YTLlik harcama yapıldı. Oysa geçen Şeker Bayramındaki 4 günlük tatilde günde ortalama 109.5 milyon YTLlik harcama gerçekleştirilirken, toplam tutar da 438 milyon YTLyi bulmuştu. Gün bazında kart harcaması 2005e göre yüzde 23 azaldı. 31 milyon kredi kartının ve 15 milyon kart kullanıcısının bulunduğu Türkiyede bayram döneminde kredi kartıyla yapılan işlem sayısında da önemli bir düşüş yaşandı. 2005teki Şeker Bayramında tüketiciler harcamaları için 3 milyon 766 bin kez ceplerinden kredi kartını çıkartırken, bu yılın aynı döneminde sayı 553 bin düştü. Bankacılara göre söz konusu düşüşte en önemli etken, daha önce yaptığı harcamalar nedeniyle tüketicinin kullanılabilir gelirinde sınıra yaklaşmış olması. Türkiyede tüketicilerin kart borcu 20.3 milyar YTL düzeyinde bulunuyor. Bu rakam kullanıcı başına ortalama bin 400 YTLlik borç anlamına geliyor. Borç tutarındaki yükseklik nedeniyle tüketicinin ödeme problemi yaşamamak için harcamalarda temkinli davranmaya başladığı belirtiliyor.
İstanbul en iyiler arasında
Bütün bu maddi olumsuzlukların yanı sıra Amerika'nın önce gelen gezi dergilerinden 'Conde Nast Traveler', İstanbul'u ve İstanbul'daki bazı otelleri, Avrupa turizm endüstrisinin en iyileri arasında gösterdi. Derginin kasım sayısında, "Okurların Seçimleri Ödülleri" sıralamasında İstanbul, Floransa, Roma ve Venedikin ardından "en turistik 10 Avrupa şehri" arasında dördüncü oldu. Derginin 2006nın "En İyilerin de İyileri" otelleri sıralamasında İstanbuldaki Four Seasons ve Ritz-Carlton otelleri, on dokuzuncu ve yirmi beşinci sıralarda yer alırken, "En İyi 75 Avrupa Oteli" sıralamasında Four Seasons beşinci, Ritz Carlton altıncı ve Çırağan Palace Kempinski de on yedinci oldu. Beş milyon üyesiyle dünyanın en büyük seyahat sitelerinden olan TripAdvisor'un belirlediği 2007 tatil trendleri arasında Pamukkale'de yer alıyor. 4 bin kişiyle yapılan anketin sonuçlarına göre, Pamukkale 2007'de en çok seyahat edilmek istenen tatil bölgesi oldu. Miami, Honolulu ve Acapulco gibi ünlü tatil beldelerini geride bırakarak birinci sıraya yerleşen Pamukkale'nin yurtdışında en çok gitmek istenen tatil beldesi olmasında hem tarih hem de sağlık turizminde öne çıkması etkili oldu.
Pamukkale yeni tatil merkezi
Dünya çapında ayda 20 milyon tatilcinin ziyaret ettiği TripAdvisor'un yöneticisi Michele Perry ise, tatil beklentilerinin de önemli değişikliğe uğradığını söyledi. Macera ve outdoor'a olan talebin lüks ve SPA tatillerinin önüne geçtiğini söyleyen Perry, 'Sık seyahat eden 4 bin üyemize 2007 için tatil planları ve beklentilerini sorduk. Aldığımız yanıtlar bizi de şaşırttı. SPA ve lüks sağlık merkezlerinin bulunduğu 5 yıldızlı ultra lüks resortlar popülaritesini kaybediyor. Lüks ve SPA'nın yerini uzun doğa yürüşleri, parasailing, yelken, tırmanma gibi doğa ve macera turları alıyor. Erkeklerden çok kadınlar, 2007'de outdoor turlarına katılma istediklerini belirtti' dedi. TripAdvisor'un raporunda, tatilcilerin yüzde 43'ü tatillerini doğayla baş başa geçirmek istediğini belirtirken, yüzde 39'u da tatillerinde parasailing, rafting gibi macera aradıklarını söyledi. 2007'de içinde güzellik ve gençleşme merkezlerinin bulunduğu SPA'lara ise gitmek isteyenlerin sayısında bir önceki seneye göre azalma görüldü. Bir önceki yıl tatilcilerin yüzde 55'i tatillerini SPA'da geçirmeyi tercih ederken bu oran yüzde 47'ye geriledi.
Türkiye'deki turizm geliri azalırken Avrupa otellerdeki kişi fiyatlarını arttırıyor. Otellere on-line rezervasyon imkanı sunan www.hotels.com tarafından yapılan araştırmaya göre Paris, Londra, Roma ve Berlin gibi Avrupa'nın önde gelen şehirlerindeki otellerin fiyatları geçen yıla göre yüzde 16.1 oranında arttı. Avrupalı tatilcilerin seyahat eğilimlerine de yer verilen araştırma şu ifadelere yer verildi: 'Avrupalı tatilciler ağırlıklı olarak Almanya'daki şehir otellerine rağbet edip, fiyatı uygun otellerde konaklıyorlar. Avrupalıların en çok tercih ettiği varış noktaları 20'yi buluyor. Bunun 17'sini Avrupa kentleri oluşturuyor. Avrupa dışında en çok tercih edilen şehir ise New York. New York'u sırasıyla Berlin, Londra, Münih ve Hamburg izliyor. Almanya'da otellerdeki oda fiyatları Dünya Kupası nedeniyle yüzde 28 oranında arttı.