15. yüzyılda dinlerini değiştirmek zorunda kalan çok sayıda Yahudi, İberik Yarımadası`ndan Brezilya`ya göç etti. Ülkenin kuzeyine dağılan ve Anusim olarak adlandırılan bu kişilerin bir bölümü Yahudi geleneklerini gizlice sürdürdüler. Şabat`ta yaktıkları mumlar dikkat çekmesin diye haftanın her günü mum yaktılar, kend
Leonore kökenini keşfediyor
Leonore Mederos ise Yahudi kökenini bir rastlantı sonucu keşfetti. İnternette bir İsrailli ile chat yaparken Leonore annesinin soyadının Fonseca olduğunu söyledi. İsrailli arkadaşı ona bu soyadının Yahudi soyadı olduğunu yazınca Leonore uzun zamandır kafasını kurcalayan sorulara yanıt buldu. Evlerindeki şapelin sadece göstermelik olması, yabancılarla evlenmeme geleneği, çocukları vaftiz etmekten kaçınmak gibi uygulamaların sebebini anladı. Andrada ve Mederos Aileleri yüzlerce yıl sonra Yahudiliğe dönmenin yollarını arayan çok sayıda Brezilyalının tipik birer örneği
Özgürlük arayışı
İlk Hıristiyan-Yahudiler (Anusim) Portekizin sömürgesi olan Brezilyaya 500 yıl önce göç ettiler. Engizisyonlardan kaçmış, dini ve ekonomik özgürlüklerine kavuşmayı umuyorlardı. Avrupada aşağılanıyor, domuzlar anlamına gelen Marranos olarak adlandırılıyorlardı. Hıristiyan-Yahudiler Brezilyada odun ihracatı ve şeker kamışı üretiminde başarılı oldular. Bu başarının duyulması ile İspanyadan Marranos göçleri devam etti.
O dönemde Yeni Hıristiyanlar veya Hıristiyan Yahudiler olarak adlandırılan bu kişilerin Yahudi kökenlere sahip oldukları bir sır değildi. Kuzeydoğu Brezilyanın en büyük kenti olan Recifede ekonomi ve ticaret alanında oldukça güçlendiler. 15.yya ait resmi belgelere göre, Hıristiyan Yahudiler bu bölgenin beyaz nüfusunun 2/3ni oluşturmaktaydı. Bu nüfusun bir kısmı zamanla kiliseye uyum sağlarken, bir kısmı da Yahudiliğinden kopmadı, Yahudiliğini gizlice sürdürmek için yöntemler geliştirdi.
Hollandanın işgali sonrasında Brezilya 1630da Hollandanın sömürgesi oldu. Böylece 24 yıl süresince Recifede Yahudilik açısından bir Rönesans yaşandı; Amerikanın ilk sinagogu açıldı, bir sokağa İyi Yahudiler adı verildi, birçok Conversos açıkça Yahudiliğe geri döndü. Hollandadan Aşkenaz Yahudilerinin Brezilyaya göç etmesi ile Recifede Yahudi nüfusu Hıristiyanların iki katına çıktı.
Bu huzurlu dönem uzun sürmedi. Brezilya Yahudileri o denli güçlenmişlerdi ki, bundan endişe duyan Katolik Kilisesi eski sömürgesini yeniden işgal etmesi için Portekize baskı yapmaya başladı. 1654de Portekizin Brezilyayı işgal etmesi ile bir bildiri yayınlandı ve tüm Yahudilerin üç ay içinde ülkeyi terk etmeleri istendi. Cemaatin bir kısmı Hollanda, Karayib Adaları ve Kuzey Amerikaya göç ederken, bir kısmı da yerel halkın yaşadığı bölgelerde gizlenmeyi tercih etti.
On binler köklerine dönüyor
Hıristiyan Yahudilerin (Conversos) neslinden gelen kişiler günümüzde kaç kişidir? Bu soruya on binler veya milyon gibi farklı yanıtlar veriliyor. Anusim konusunda araştırmaları ile ünlü, Sao Paolo Üniversitesi öğretim üyelerinden Prof. Anita Novinsky; Brezilyada Yahudilerin torunlarının bugün kaç kişi olduklarını tahmin etmek zor, çünkü araştırmalarımızı ülke çapında tamamlamadık demekte.
Prof. Novinsky, Ama kesinlikle emin olduğumuz üç şey var: Brezilyada Yahudiliğinin farklı düzeylerde bilincine varmış çok sayıda Yahudinin bulunduğu, ikincisi modern Brezilyanın Yahudiler tarafından kurulduğu, üçüncüsü de son yıllarda Yahudiliğe dönmek isteyen kişi sayısının giderek arttığıdır sözleri ile durumu açıkça ortaya koydu.
Domuzlar
Campina Grande kentinden 30 yaşındaki doktor Luciano Olivera, komşularının ailesini sürekli domuzlar olarak çağırmasına rağmen atalarının Yahudi olduğundan habersizdi. Etraftan soyutlanmış gibi yaşayan ailesi ona hiçbir şey anlatmamıştı ama Luciano kendini arkadaşlarından farklı hissediyordu. 15 yaşında ailesine Brit-Mila olmak istediğini söyledi. Aile reddedince para topladı, bir hastanede sünnet oldu. Bunu neden yaptığını bilmiyordu aslında. Luciano 19 yaşındayken ziyaretine gittiği yaşlı bir teyze ona büyükbabasının dedesinin Cuma akşamları ailesi ile birlikte en güzel elbiselerini giyip yıldızların çıkmasını beklediklerini, sonra da sokak kapılarını kilitleyip değişik bir lisanda dua ettiklerini anlattı. Luciano Olivera daha fazlasını öğrenmek için arayışlara başladı, büyükannesinin büyükannesine ait bulduğu doğum belgesinin din hanesinde porkus (domuz) yazıyordu. Daha sonra bulduğu amcasına ait dua kutusunun kapağında İbranice şin harfini gördü. O günden sonra hayatı değişen Luciano Olivera, zamanının büyük kısmını Hıristiyan Yahudiler konusunda tarihi araştırmalara ayırıyor.
Araştırmacılar çok sayıda ailenin Yahudi geleneklerine benzer alışkanlıkları sürdürdüklerini belirtmekteler. Şabat mumları çevrenin dikkatini çekmesin diye her gün mum yakma alışkanlığı birçok ailede var.
Şimdilerde köklerine dönme yönünde çaba harcayan Hıristiyan Yahudiler, İsrailin onlara kucak açmadığından yakınmaktalar.
Leonore Mederos, bir Holokostu anma gününde ilk kez bir sinagoga girdi. İbranice okunan dualar onu hüngür hüngür ağlattı. Kendini Portekizden gelen Hıristiyan Yahudi olarak tanıttığında sinagogun ravı Mederosu kabul etmedi.
Mederos, Brezilyanın kuzeyindeki Natal kentinde küçük bir sinagog açtı. Ufacık tevası olan plastik iskemleli bu basit sinagogda insanlar huşu içinde dualarını ediyorlar.
Sao Paolo ve Rio de Janeirodaki Aşkenaz din adamları Conversosların torunlarını Yahudi olarak kabul etmiyor. Luciano Olivera gibi gençler, Yahudi dini kurallarına göre evlenememekten şikayetçi. Çünkü kendilerinden Yahudi olmayanların geçtikleri prosedürden geçmeleri isteniyor. Conversosların Yahudiliğe geçişleri pek kolay olmuyor. Hıristiyan Yahudilerin Yahudiliğe dönüşleri için ya ABD, ya da İsraile gitmeleri gerekiyor. Çoğunluğu ekonomik olanaksızlıklar nedeniyle bunu yapamıyor.
Çözümlenmemiş bir sorun
İsrail dini makamları Brezilyalı Hıristiyan Yahudilere yönelik bir stratejiyi henüz belirlemiş değil. Buna rağmen, kayıp Yahudi toplumlarının durumunu araştıran Shavei Yisrael kuruluşundan Rav Avraham Amitai, görevli olarak Recife kentine gönderildi. Bu kentte din adamı görevini yürüten Rav Avraham Amitai, Hıristiyan-Yahudilerin tam bir din değiştirme prosedüründen geçmesi gerektiğini iddia eden İsrail dini makamlarına karşı çıkmakta. Yahudi halkının torunları olan bu kişilerin tam bir prosedürden geçmelerini onaylamıyorum. Geçmişte Hıristiyan-Yahudiler konusu ihmal edildi. Ancak bugün bir uzlaşma ve işbirliği söz konusu. Onlarla ilgilenmek üzere beni buraya yolladıklarına göre bir farkındalık ve çözüm arayışı var. Henüz iki yıl önce din adamları onların Yahudiliklerini inkar ediyorlardı. Bugün artık bu türden söylemleri yok demekte.
Kaynakça:
Avner Hopstein/Yediyot Aharonot