The New York Times`dan Walt Disney`e - ABD Yahudilerinin medyadaki gücü

Günümüzde ABD`de en çok seyredilen televizyon programlarının yazar ve yapımcılarının %58`i, en yüksek tirajları gazetelerde yazan saygın gazetecilerin %25`den fazlası ve kapalı gişe sinema filmlerinin yazar, yapımcı ve yönetmenlerinin %50`den fazlası Yahudi asıllı. ABD nüfusunun %3`ünden azına sahip olan bir cemaat için

Toplum
9 Ocak 2008 Çarşamba
Latince kökenli bir kelime olan medya kelimesi, insanlara ulaşan ve onları etkileyen iletişim araçlarına verilen genel isimdir.  Medya kelimesini biraz açarsak, bu kelimeyi duyduğumuz anda akla gelen araçların televizyon, radyo, gazete ve dergiler olduğunu söyleyebiliriz.  Günümüzde sıkça duymaya başladığımız “yeni medya” terimi ise,  bu araçların elektronik formatta kişilere daha hızlı dağılmasını sağlayan internet gazeteleri gibi teknolojilere verilen isimdir. 
Medyanın bir ülkenin ekonomik, kültürel, politik, entellektüel ve hatta sosyal hayatını da etkilediğini düşünürsek, ABD’nin çok satan üç gazetesinden ikisi olan The Wall Street Journal ve The New York Times’ın sahiplerinin, reytingi yüksek dünyaca ünlü sitcom ve dizilerinin yapımcı, yönetmen ve yazarlarının yüzde 58’inin, ABC, NBC ve CBS gibi televizyon kanalı sahiplerinin Yahudi asıllı olması, ABD’li Yahudilerin, özellikle günde televizyonları ortalama 6 saat 47 dakika açık kalan Amerikan toplumu üzerindeki etkisi küçümsenemez.  ABD Yahudilerinin medyadaki gücünü ve bunun neticesinde yahudi asıllı medya sahiplerinin maruz kaldığı eleştirileri anlamak için, medya organlarını ayrı ayrı incelemekte yarar var. 

En yüksek reytingi alan üç televizyon kanalı; ABC, CBS ve NBC
Günümüzde bir Amerikalı ortalama en az 3dž saat televizyon seyrediyor. A.C. Nielsen Co. adlı araştırma şirketinin televizyon seyretme alışkanlıkları üzerine yaptıkları çalışma sonucu çıkarttığı istatistiklerde, evinde en az bir televizyon bulunan Amerikalılar yüzde 99 iken, aynı evde üç veya daha fazla televizyon bulunan Amerikan ailelerinin oranı ise yüzde 66’yı buluyor.  Bu araştırmanın sonucuna göre 65 yaşında bir Amerikalı, hayatının ortalama dokuz senesini televizyon seyrederek geçiriyor. Gençlerin televizyon seyretme alışkanlığı üzerine yapılan araştırma sonuçlarına göre; bir öğrencinin yıllık ortalama 900 saati okulda geçerken, 1500 saati televizyon seyrederek geçiyor.  Bu oranlar göz önüne alındığında, ABD’de en çok kullanılan iletişim aracının televizyon olduğu açıkça görülüyor. 

CBS (Columbia Broadcasting System)
ABD’de en çok seyredilen kanal olan CBS, 2005 yılında CBS Corporation’ın Başkanı ve CEO’su olan Leslie Moonves liderliğinde, ülkemizde de sevilerek seyredilen Everybody Loves Raymond, Survivor, Without a trace, Two and a Half men gibi dizilere imzasını atarak, reytinglerde sonuncu olan CBS’i birinciliğe yükseltti.  CBS’de çalışmadan önce Warner Bros ve Lorimar televizyonunda da Friends, ER gibi başarılı 22 diziye imzasını atan Moonves, 2003 yılında Uluslararası Televizyon ve Radyo Derneği’nin altın madalya ödülünü aldı. Moonves, ayrıca Amerika Yahudi Cemaati’nin eğlence ve iletişim alanında üstün performans gösteren liderlere verdiği Sherill Corwin ödülüne de layık görüldü. Moonves’ın sorumluluğunda olan kuruluşlar CBS televizyonu, CBS televizyon kanalları, CBS Paramount Television, King Worls, Showtime, CBS Radio, CBS Outdoor, Simon & Schuster, Paramount Parks, CBS İnteractive, CSTV Networks, Inc ve CBS Consumer Products.
CBS Corporation’da  dikkat çeken üst düzey yöneticilerden biri de Gil Schwartz. Schwartz, CBS Corporation’da medya ilişkileri, iç ilişkiler, kurumsal ilişkiler ve halkla ilişkilerden sorumlu iletişim grubunda Başkan yardımcılığı görevini sürdürüyor. 
Araştırma şirketi Nielsen’ın haftalık reyting sunumuna göre, CBS televizyonunu NBC ve ABC televiyonları takip ediyor. 

ABC Televizyonu ve Walt Disney
ABC televizyonu, Walt Disney Şirketi’nin Disney yayın kanalları şebekesine ait televizyonlardan biri. Walt Disney Company’nin sahip olduğu diğer televizyon şirketleri ise;  ABC Entertainment, ABC Dayline, ABC News, ABC Sports, ABC Kids, Buena Vista Televizyonları, ESPN, Disney Channel, Toon Disney ve Disney’in prodüksyon şirketi Touchstone Television.  Walt Disney’le yıllar önce birleşen ABC televizyonlarıyla bağlantılı 225 adet televizyon kanalı bulunuyor.
Walt Disney’in başkanlığı ve CEO’su görevini 1 Ekim 2005 ‘den beri Robert A. Igor yürütüyor. Michael Eisner’den devraldığı görevi başarıyla sürdüren Igor, otuziki sene önce 1974 yılında başladığı televizyonculuk kariyerinde ABC ve Walt Disney Company’de önemli görevlerde yer almış, ABC televizyonları ve Walt Disney Şirketi’nin birleşimi sırasında gösterdiği başarıyla dikkat çekmişti.  ABC, Life Time, ESPN, A&E ve The history channel gibi kanallarda da üst düzey görevlerde bulunan Igor, 1999 yılından beri Walt Disney Company’de yönetici konumunda bulunuyor. 
Disney Medya kuruluşlarından olan ESPN, Inc., ABC Sports ve ESPN yönetim kurulunun başındaki başarılı isim ise George W. Bodenheimer.  ESPN’in başkanı olarak Bodenheimer 7 yerel ve 25 uluslararası kanalın yönetiminden sorumlu bulunuyor. Yenilikçi vizyonuyla ESPN’in gelişimine büyük katkısı olan Bodenheimer, 1998 yılında ESPN’in başkanlığına getirildi. ESPN’de gösterdiği başarının ardından ABC Sports’unda başkanlık görevine layık görülen Bodenheimer, The NBA Finals, World Cup Soccer, The World Figure Skating Championship (Artistik patinaj) gibi programlarla başarılı reytinglere imza atıyor. 

NBC Universal
2004 yılında yeniden yapılanan NBC Studios, %80’i General Electric, %20’si de Vivendi Universal Entertainment tarafından satın alındı.  Dünyanın lider medya kuruluşlarından biri olan NBC Universal’in ardında da başarılı iki yahudi var; Bob Wright ve Jeff Zucker. NBC ülkemizde ilk olarak finans haberleri veren CNBC adlı kanalıyla tanındı. CNBC kanalı Bob Wright’ın yönetiminde genişleyerek, günümüzde ekonomi haberleri konusunda lider televizyon kanalı haline geldi.  Bugün ABD’de 86 milyon, dünya da 340 milyon evde CNBC seyrediliyor. 
Bob Wright, 2001 yılından beri NBC Universal’ın yönetim kurulu başkanı ve CEO’su. Wright, 1986 yılından beri NBC’de CEO olarak bulunuyor. Wright’ın liderleğinde, NBC Universal tüm dünyada yayın yapan bir yayın ağı haline getirilerek, günümüzün en hızlı büyüyen ve en karlı yayın kuruluşu haline geldi. Wright ayrıca General Electric şirketinin de yönetim kurulu başkanlığı görevini yürütüyor. 
Jeff Zucker ise tüm NBC televizyonlarının programlarından sorumlu olan CEO görevini yürütüyor. Zucker’in yönetimi altında olan televizyon yayınları haber, kablo ve spor kanallarını da içeriyor. NBC Universal’in 18ᇅ yaş demografiğinde kazandığı liderliğin ardında Zucker’in başarısı yatıyor. Ülkemizde de seyredilen “The Apprentice (Çırak)”, “Law and Order” ve “Fear Factor” adlı programlar, Zucker’in imzasını attığı başarılı televizyon yayınlarından sadece birkaçını oluşturuyor. 

Başarının ardından antisemit saldırılar
En yüksek reytingli televizyon kanallarının yönetim kurulu başkanları ve CEO’larının yahudi asıllı olması ve yönetimdekilerin başarıları, antisemit kişiler tarafından tepkiyle karşılanıyor. Bu antisemit tepkiler, sözlü ve yazılı saldırılarla ifade edilse de, “Amerikan gençliğine siyonizmi aşılama” ve “Holokost propagandası yapma” yorumları gibi çirkin boyutlara da ulaşabiliyor. Hatta yahudi olmayan medya liderleri bile, İsrail yanlısı ve siyonist olduklarına dair eleştirilere mazur kalabiliyorlar. Her başarılı cemaat gibi, ABD yahudilerinin de medyadaki başarısı, antisemit kesimin sözlü ve yazılı saldırılarının hedefi olmaya devam ediyor.


Kaynakça:
corporate.disney.go.com/corporate/management_team.html
www.cbscorporation.com/our_company/executives/index.php
www.csun.edu/science/health/docs/tv&health.html
en.wikipedia.org/wiki/List_of_newspapers_in_the_United_States_by_circulation
www.nbcuni.com/About_NBC_Universal/Executive_Bios/wright_bob.shtml
www.ihr.org
www.natall.com/who-rules-america