Marsel RUSSOGeçtiğimiz haftalarda Tahran`daki “Holokost - Evrensel Vizyon” konferansına katılan ve orada bildiriler sunan Neturei Karta temsilcilerinin konuşmaları, radikal dinci bu grubu gündemin üst sıralarına taşıdı. Aşağıda, Neturei Karta`nın Holokost ve sonuçları hakkındaki fikirlerini, söz konusu konferansa sundukları bildirilerin satır a
Holokosta kadar Ortodoks Yahudi çevreleri Yahudilerin siyasi bir birlik kurma fikrine tamamen karşıydılar. Ne Ortaçağda katı Katolik öğretisi çerçevesinde şekillenen antisemitizim, ne de Çarlık Rusyasında görülen devlet destekli pogromlar, Yahudi halkının Tanrı buyruğu ile dağıtıldığı ve Diasporanın bu anlamda yaşanması gereken bir süreç olduğu fikrini yok edemedi. Dreyfus olayı sonrasında Herzlin çalışmaları çerçevesinde şekillenmeye başlayan Yahudi Devleti fikri, Ortodoks Yahudi liderleri ve statükoyu koruma telaşı içindeki muhafazakar gruplar tarafından şiddetle reddedildi.
Her ne kadar gelen tepkinin bir kısmı o dönemde ütopya olarak nitelendirilebilecek bu düşünceye gitse de, hatırı sayılı bir kısmı da, bunu dillendiren laik Yahudi gençlerine yöneliyordu. Onlar, tarihte belki de ilk kez, geleceklerini milliyetçilik gibi, sosyalizm gibi Yahudi değerlerine yabancı esaslarda arıyorlar, Yahudiliği siyasi platformlara çekiyorlardı.
Aslında, Dreyfus olayının gelişiminden çokça etkilenen Herzl dünyada değişik şekilde gelişmeye başlayan antisemitizme kesin çözümü bir Yahudi devletinin kurulması olarak nitelerken, aklında ne bir plan vardı, ne de klasik dini cemaat sistemine başkaldırmayı düşünüyordu. Ancak, gelişmeler ilk kez muhafazakar / Ortodoks söylemin yanında, laik ve yenilikçi bir söylemi getirmişti Avrupa Yahudi cemaatlerinin gündemine
Bu da, hiç şüphesiz, Rabbilerin geleneksel otoritesinin sorgulanmaya başlaması demekti.
Bu durum, geçtiğimiz yüzyıl başlarında Osmanlı idaresi altında Filistine yerleşmiş ve gitgide gelişme eğilimi gösteren Yişuv (Yahudi yerleşimleri) açısından daha da sıkıntılı bir geleceğin habercisiydi. Özellikle Kudüste, Diasporadaki Yahudi toplumlarının yardımları ile yaşantılarını sürdüren Ortodoks Yahudiler karşılarında, toprakla uğraşan, gelecekleri için çalışmaları gerektiği fikrini savunan ve bunu uygulayan başka Yahudileri bulmuşlardı
Bir Yahudi devleti fikrine o zamandan bugüne karşı çıkmağa devam eden bu görüşe bağlı Ortodoks Yahudilerin kurdukları birliklerden biri, geçtiğimiz haftalarda İran cumhurbaşkanı Ahmedinecatın daveti üzerine Tahranda toplanan Holokost konferansına katılınca, tekrar gündemin üst sıralarına tırmandı: Neturei Karta veya Kentin Koruyucuları kutsal Kudüsü, siyasetin yönlendirdiği askerlerin değil, ancak dini bilgelerin koruyabileceğini savunmakta ve İsrail Devleti'nin varlığına radikal bir şekilde karşı çıkmakta
Onlara göre, devlet fikri, o ana dek Tora öğretisi içinde şekillenmiş Yahudi değerlerinden ciddi bir sapma, materyalizm ve ulusal güdülerle yoğrulmuş korkunç bir tehditti. Herzl ile arkadaşları bu düşüncelerini formüle ederken, Tanrıyı denklemin dışında bırakmışlardı
Yahudiler, ilahi bir karar sonucu Diasporaya gönderilmişler ve dünyanın dört bir yanına dağılmışlardı; başlarına gelenlerden ders almak için Tanrı tarafından yönlendirilmişlerdi. Dolayısı ile, ancak ilahi bir karar sonucu tekrar Vaad Edilmiş Topraklara dönebilirlerdi. Bu anlamda, bir devlete sahip olmaları kesinlikle konu olamazdı.
İşte Neturei Kartanın söylemi ile İran lideri Ahmedinecadınki burada kesişiyor. Rabbi Aharon Cohenin Tahrandaki konferansta sunduğu bildiriyi okuyunca, antisemitizm konusunda Ahmedinecata biraz fazla yüklenildiği fikrine rahatça kapılmak mümkün
Ortodoks Yahudilerin Holokost konusundaki yaklaşımını anlatmayı amaç edinen bildiri, tarihin nasıl ters okunabileceğine, olmuşların nasıl bilim dışı yorumlanabileceğine, olmamışların nasıl manipüle edilebileceğine anlamlı bir örnek teşkil ediyor
İşte, söz konusu konuşmadan birkaç alıntı:
>Herkesin bildiği gibi, devletin kurulması için çalışanlar Holokostu emellerine alet etmişlerdir. Yahudi öğretileri, şu anda Filistin olarak tanımlanan toprakların Yahudilere vaad edildiğini doğrular, ancak bunun bazı şartlara bağlı olduğunu da söyler Tora, bu şartların karşılanmaması hâlinde, bu topraklar üzerinde siyasi bir birliğin mümkün olamayacağını defalarca ifade etmektedir. Nitekim şartların oluşmamasından dolayı, Yahudi halkı Tanrı iradesi ile dünyanın dört bir yanına dağılır. Tarih bunu teyit etmektedir. Bu anlamda henüz bir şey değişmemişken, Tanrının buyruklarına karşı gelmek ona isyan etmekle eş anlamlıdır.
>II. Dünya savaşı Nazi Almanyasının politikaları çerçevesinde korkunç bir soykırıma sahne olmuştur ve bu durum birçok tanık ve evrak tarafından defalarca kanıtlanmıştır. Soykırım sonucu 6 milyon Yahudinin öldürüldüğü devamlı söylenen bir şeydir. Bazı insanlar bu sayının tartışılmasını ister. Burada kaç milyonun ki gerçekten milyonlar söz konusuydu öldürüldüğünün hesabını yapmak doğru değildir. Bu insanların gaz odalarında mı, yoksa ölüm mangalarının karşısında mı katledildikleri de önemli değildir: Her durumda sonuç aynıydı. Yaşananlar şeytanın da kendisiydi
>Ortodoks Yahudi görüşüne göre, Tanrının rızası olmadan böylesi bir soykırımın gerçekleşmesi mümkün değildir. Soykırımı gerçekleştiren şeytan ne kadar suçlu olursa olsun, bunu böyle kabul etmek gerekir. Kurbanların kendilerine reva görülenlere başkaldırmaları doğaldır, ancak bu başkaldırının olanaksız olması durumunda ki böyle olmuştur kadere boyun eğmek ve Tanrının isteğini yerine getirmek gerekir. Öğretimize göre, bu zulmün suçlularını adalete teslim edilmesi bizim işimiz olmamalıdır: Bu yüce Tanrının işidir. Bizim işimiz Tanrı buyruklarına riayet etmek ve davranışlarımızı, böylesi felaketlerin bir daha başımıza gelmemesi için kontrol etmektir. Sürgün dönemi boyunca Yahudi halkının davranışı da böyle olmuştur.
>Bu bağlamda, Bir daha asla sloganı gerçek dışıdır. Yüce Tanrıdan başka hiç kimse, böylesi bir felaketin tekrarlanmasını önleyecek güce sahip değildir. Toparlayacak olursak, evet Holokost olmuştur ve bu dehşet verici bir olaydır; ancak bu kesinlikle bir devletin meşruiyetinin temeli olamaz.
Başka bir konuşmacı, Rabbi Yisroel Feldman ise, Holokost gerçeğini inkâr etmemekle birlikte, Yahudi öğretisinin, Yahudilerin içinde yaşadıkları toplumlara sadık bireyler olmaları gerektiğini vurguluyor ve sözlerini şöyle devam ettiriyordu :
Son yüzyılda Holokost felaketini yanlış şekilde yorumlayan ve siyasi bir birliğin peşinde koşan Yahudiler, Tora öğretilerine karşı çıkmışlar, Yahudi sürgününün mistik gerçeğine sırtlarını dönmüşlerdir. Herzl günlüğünde antisemitizmi sağlıklı bir olgu olarak tanımlamış ve bunu engellemenin yolunu devlet fikrine bağlamıştır. Bu anlamda, onun takipçileri Avrupada antisemitizmin gelişmesine sessiz kalmışlar ve Yahudileri burada yaşadıkları felaketlerden - kendi amaçlarına hizmet ettiği için - kurtarmayı reddetmişlerdir.
Devlet kurma peşinde koşanlar, Holokosttan çok önceleri bile Yahudi toplumlarının önde gelenlerinden tepki almışlardır. Bunun nedeni basittir: Yahudi halkı sürgünden zorla kurtarılma gibi bir duruma doğru itilmekteydi; ancak Tanrı buyruğu bunu emretmemektedir.
Tanrı, Yahudilerin içinde yaşadıkları ülkelere sadık kalmalarına hükmetmektedir. Nihayet,
Yahudilerin toprak sahibi olmaları da Tanrı buyruğu ile yasaktır.
Neturei Karta, Holokostu inkâr etmemektedir: Avrupa Yahudilerinin hunharca bir sona itildikleri bir gerçek. Tüm erkekler, kadın ve çocuklar fiziksel saldırılara maruz kalmışlar ve öldürülmüşlerdir. Malları, mülkleri ellerinden alınmıştır. Avrupanın bir ucundan diğerine, aç susuz, hayvan vagonlarında, insanlık dışı bir şekilde nakledilmişlerdir. Milyonlar ölmüştür ve bunların çoğunluğu savunmasız kadın ve çocuklardır. Bunlar gerçektir
Öte yandan, Neturei Karta, Holokostu bir kader olarak benimsemiş, ondan ders çıkarılmasını ve dünyada yükselen antisemitizme karşı tavır geliştirilmesi fikrini, Tanrı buyruğu olarak gördüğü Diaspora yaşantısına aykırı ilan etmiştir.
Tanrı öldü
. Kurban edilmeleri buyrulan insanların üstünde yükselen dumanların içinde, sevgi, iyilik ve teselli Tanrısı, Avraham, Yitshak ve Yaakovun Tanrısı sonsuzluğa değin yok oldu... Bu ölüm acaba kaç inançlı Yahudi için gerçekleşmedi ki? Bu korkunç günler arasından, hüzünlü bir melek yüzüne sahip bir çocuğun idam edilmesine tanık olduğu korkunç günde, arkasında birisinin inlediğini duyar: Tanrı nerede diye sorar o biri! İçinden gelen ses cevap verir
İşte orada, darağacında asılı duruyor! *
Kaynakça:
www.nkusa.gov / www.ucalgary.ca
(*) Elie Wieselin Gece adlı yapıtının
önsözünden alınmıştır.
perspektif@salom.com.tr