Sara YANAROCAKHOLLANDA YAHUDİLERİ (2) / 17. YüzyılBüyük Portekiz SinagoguAmsterdam`daki büyük Portekiz Sinagogu`nun inşaasına 1675 yılında karar verildi. Saray biçimindeki sinagogun mimari tarzı zarif fakat sade, Barok Protestan stiline göre inşa edildi. Bu bina 17. yüzyıl Hollanda Sefarad Yahudi cemaatinin zenginliğini, sadeliğini ve zevkini yansıtıyordu. Sinagog b
Yusuf BESALEL
Bu hafta boyunca Tapınağa getirilmiş olan ve Koanime ayrılmış tum sunu kesimleri, nöbetçi birimin mensupları arasında pay edilirdi. Koanimin görevleri arasında sabah ve akşam korbanlarının sunulması, Menoranın ışığının ve Mabette yakılan tütsünün denetlenmesi, Mabetin içinde nöbet tutma gibi işler yer alırdı. Belirli fiziki engelli Koanim, Mabette korban sunma işlemine katılamazdı. Koanim, Yisraeloğulları tarafından getirilen korbanların kanını üst sunu üstüne serperlerdi. Şayet bir kadının zina yaptığından şüphe edilmekteyse, kendisine bir Koen tarafından acı sular içirtilirdi. Bu şekilde kadın hakkındaki iddiların doğruluğu ortaya çıkardı. Koanimin diğer bir görevi de muhtemelen cüzzam anlamında olan ve dış görünümlerde oluşan bozunmaları incelemekti. Bu bozunmalar; bir kişinin vücudunda, bir binada veya bir kumaşta oluşmuş olabilirdi. Toradaki ifadeye göre (Levililer, 13). Koen, bu gelişmenin gerçekten bir tzaraa olup olmadığını belirtmek durumundaydı. Gelişme olumsuzsa, o kişi veya cismin tecrit edilmesi gerekirdi.
Tora, bir Koenin boşanmış bir kadın veya bir fahişe (kötü geçmişi olan bir kadın) ile veya halitsa merasimi ile boşanmış bir kadınla evlenmesini yasaklamaktadır. Rabinik yoruma göre bir Koen Yahudi dinine dönmüş bir kadınla da evlenemez. Bu tür evlilikler icra edilemez fakat gerçekleştiği takdirde Koenin bu bağdan boşanma ile kurtulması gerekir. Bu tür evliliklerin ürünü olan çocuklar Koen statüsünü devam ettiremezler ve halalim olurlar. Zikredildiği gibi Koanimin ölülerle teması olmamalıdır. Bir Koen (ancak yedi yakınını ölüsünün haricinde) ölülerle temasta bulunduğunda ritüel açıdan saflığını yitirir. Bu kişiler; Koenin annesi, babası, erkek kardeşi, hiç evlenmemiş kız kardeşi, oğlu, kızı ve karısıdır. Koanimin mezarlıklarda dolaşamaması nedeniyle, Koanimin ailesinden vefat edenler yollara yakın gömülür. Bu şekilde diğer hayattaki akrabalar bu mezarları ziyaret edebilir. Bir Koen bir cesetle karşılaşırsa ve onu gömecek kimse yoksa, o ilgilenir fakat bu olay onu ritüel bakımdan kirli kılar. Adı geçen yedi yakınının haricinde bir Koen, başka bir ölüyle beraber aynı çatı altında bulunursa gene bu saflığını yitirir. Aynı cümleden olmak üzere mezarlıklara uzun dallı ve yapraklı ağaçlar dikilmez. Çünkü bu ağaçlar mezarları da örter ve ağaçların altından geçen Koanim de ritüel bakımdan kirli addedilecektir. Günümüzde İsrailde hastanelerde morglara ayrı kapılardan girilmekte böylece hastaneyi ziyaret eden bir Koenin ritüel kirlenmesi engellenmektedir. Koanim, Toraya ilk çağrılana, cemaati kutsama, Pidyon Ha Ben törenlerinin haricinde Birkat Amazon duasında da öncelik alırlar. Reform Yahudiliği Koanim ile ilgili kaide ve kısıtlamaları kaldırmıştır.
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel