İbranice`de ‘Kutsama`, ‘Işıklar Bayramı` ya da ‘Makabiler Bayramı` olarak da bilinir. Yahudilikte 4. Antiyohus Epifanes`in İkinci Bet ha Mikdaş`a Zeus adına bir sunak eklemesinden üç yıl sonra (M. Ö. 165) tapınağın yeniden kutsanmasının anıldığı bayramdırSara YANAROCAK
Yeuda Makabi
M.Ö. 161 yılında Selevkos kralı 4. Antiyohus Epifanesin istilasına karşı ülkesini savunan Yahudi bir önderdi. Yehudada Hellenizmin yerleşmesini önleyerek Yahudilere eski Yunan dinini zorla benimsetmeye çalıştığında ayaklanarak dağlara çıkan yaşlı rahip Matatiyatusunun oğluydu. Babası ölünce ayaklanmanın önderliğini üstlendi. Aralarda dört Selevkos ordusunu yenerek Kudüs tapınağının yeniden kutsanmasını sağladı. Bu olay her yıl Yahudilerin kutlamaya başladıkları Hanuka bayramının başlangıcı oldu. Antiyohus M.Ö. 164te ölünce Selevkoslar Yahudilere ibadet özgürlüğü tanıdı ama Yeuda Makabi kavmini dinsel olduğu kadar, siyasal özgürlüğe de kavuşturmak için savaşı bırakmadı. İki yıl sonra öldürüldüyse de küçük kardeşlerinin sürdürdüğü savaşın sonunda Yehuda bağımsızlığına kavuştu.
Hanuka
Tapınakın yeniden kutsanması: M.Ö. Aralık 164te (25 Kislev) Yeuda, Antiyohusun kalesi dışında Kudüsü yeniden ele geçirdi. Masum rahiplere kutsal yeri (kadoş ha kedoşim) temizleterek, yontulmamış taşlardan yeni bir sunak yaptırdı. Ardından da tapınak yeniden kutsandı. İbranicede Hanuka (kutsama) olarak adlandırılan bu olay Yahudilerin hala kutsadıkları Işıklar Bayramının başlangıcı oldu.
Yeuda bundan sonra savaşı başka yerlerde sürdürdü. Galile ve Ürdünde çarpıştı. Adı bütün İsrailde ve bütün uluslarca onurlandırıldı. (1. Makabiler 5:63) ona karşı savaşan Suriyeliler üzerlerine ahşap kuleler yerleştirilmiş filler ve her hayvanın çevresinde silahlarla donanmış 1000 savaşçıyla savaş alanına çıkıyorlardı.
Yeudanın küçük kardeşlerinden Eliezer bir fili alttan hançerlerken hayvanın üzerine düşmesiyle ezilerek M.Ö. 163te öldü.
Yonatan ve Şimeon Makabi
Rahip Matatyausun oğullarından biriydi. Ulusal önder olan ağabeyi Yeuda Makabinin ölümününden sonra onun yerine Yonatan geçti. O sırada yönetimi elinde tutan Kral Alexandr Epifanes dostum dediği Yonatanla barış imzaladı. M.Ö 153 veya 152 yılında Yonatanı Kudüsün yüksek rahibi yaptı (Kohen Gadol). Böylece Haşmonay hanedanının yüksek rahipliği başladı. Yonatan ağabeyi kadar iyi bir asker değilse de çok, iyi bir diplomattı. M.Ö. 143te tuzağa düşürülerek öldürüldüğünde ayaklanmanın önderliğini küçük kardeşi Şimeon devraldı.
Önderliği devralan Şimeon ağabeylerinin yönetimi sırasında da sesini çıkarmadan bağlılıkla hizmet eden bir önderdi. Kendi çabalarıyla Kudüse barışı ve güvenliği getirdi. Haşmonay hanedanı soyundan gelen ikinci yüksek rahip oldu. M.Ö. 135/134te öldürüldü.
1. Hyrkanosun yönetimi
Hiçbiri eceliyle ölmeyen beş kardeşin ardından başa, sonradan 1. Hyrkanos adını alan Şimeonun oğlu Ioannes geçti. M.Ö. 104te ölünceye değin Kudüsün yüksek rahibi oldu. Uzun ve çalkantılı hükümdarlığı sırasında Samiriyeyi (Şomron) Yehudaya bağladı. Hatta İdumaialıları (Lut gölünün güneydoğusunda yaşamış eski Edomluların soyundan gelmeler) Yahudi dinini benimsemeye zorlayarak Yahudi egemenliğini pekiştirip yaygınlaştırdı. Hz. İsanın döneminde İdumaia kralı Herodesin Yahudi dininden olmasının sebebi buydu.
Ioannes Hyrkanosun yönetimi, Makabilerin tarihinde bir dönüm noktasıydı. Hareketin başarıya ulaşmasından sonra, başlangıçtaki o güçlü çoşkudan artık iz kalmamıştı. Ionneste büyük babası Matatyausun Ferisi eğilimleri yoktu. Yalnızca yazılı yasayı Tanrı tarafından gönderilmiş ve tek geçerli yasa kabul eden üst sınıftan, tutucu Sadukilerin görüşlerini benimsedi; dünyevi, çıkarlarını düşünen ve kentli biri oldu. Devrim onun zamanında kurumsallaştı ve söndü.