Ortaköy Etz Ahayim Mezarlığı`nda gömülmüş olan Semihat Hahamim kitabının yazarı Rav Naftali Katz Akohen her sene olduğu gibi yurtdışından gelenlerin katılımıyla 2 Ocak Çarşamba günü mezarı başında anıldı.
Naftali Katz Akohen kimdir?
(1645- 1719)
Bir haham ve Kabalist olan Katz, Volhynia, Stepanda doğdu. Babası da bir din adamıydı. Gençliğinde Tatarlar tarafından esir alındıysa da ellerinden kaçarak kurtuldu. Babasının halefi olarak Stepanın Bet- Din başkanı olduktan sonra Ostrowda da (1680- 89), Posende(1690- 1704),Frankfurt Mainde (1704- 11) yılları arasında hahamlık yapmıştır. Frankfurttaki son yılında evinde çıkan bir yangın sonucu Frankfurt Yahudi yerleşim bölgesinin tamamı yandı. Konusunda uzman olduğu muskalarını denemek için özellikle evindeki yangını söndürmediği ileri sürülerek aleyhinde suçlamalar yapılarak sonuçta tutuklandı ve görevinden azledildi. Daha sonra Praga giderek David Oppenheimın evinde kaldı. Orada Oz- Le- Elohim ya da Meheimnuta de Kalla Berlin 1713 adlı kitabını inceleyerek onay verdiği Nehemiah Hayon ile tanıştı. 1713ten 1715e kadar Breslauda Zevi Hirsch Ashkenazi ile birlikte yaşarken Hayonun asıl karakterini anlayarak onu aforoz etti. 1715te Polonya Kralı Augustustan Posen Hahamı olarak görevine iadesini istedi ama reddedilince oğlu Besalelin haham olarak görev aldığı Ostrowa döndü. Kutsal topraklara yaptığı seyahat sırasında İstanbulda hastalanarak yaşamını yitirdi.
Çalışmaları arasında Frankfurtta 1702 yılında yazdığı Bereşit ile ilgili Kabalistik yorumların yer aldığı Pi Yesharim, 1704- 06 yıllarında yazdığı Birkat ha Shem, Semikhat Hakhamim, Kedushah- u- Verakhah, Shaar Naftali, şiirler ve piyutimler sayılabilir. Bazı çalışmaları hala el yazması halindedir.
Katz döneminin en önemli Halaha otoritelerinden olup aynı zamanda da Polonyanın en büyük Kabalistlerinden biriydi. Halkın hafızalarında uzunca bir süre yer almış ve nesiller boyunca hakkında birçok efsaneler, hikayeler anlatılmıştır. Kendi Hahamlık müessesesini öyle ustaca yönetmişti ki bu nedenle diğer cemaat başkanlarından bir çok konuda itirazlar gelmişti. Buna rağmen duygu yüklü ruhunu bir çok yerde yayınlanmış şiirleri ve piyyutimleri, duaları aracılığı ile yansıtırdı. Tahminen 1729da yaptığı en çok tanınan etik çalışması derin düşünceler, ahlaki talimatlar ve pratik Hasidizmin ilk kıvılcımlarını içerir.