27 yaşındaki yetenekli ve cesur yazar Roberto Saviano’nun, Napoli mafyası Camorra’nın kanlı içyüzünü anlatan, 2 milyon okura ulaşan romanının sinematografik adaptasyonu olan “Gomorra”, günümüzde Avrupa’nın en kalabalık ve güçlü suç tekelini tanıtıyor
Cannes’dan Jüri Büyük Ödüllü “GOMORRA” son yılların en başarılı mafya filmi
27 yaşındaki yetenekli ve cesur bir yazar olan Roberto Saviano’nun Napoli mafyası Camorra’nın içyüzünü anlatan, 2 milyon okura ulaşan romanının sinematografik adaptasyonu olan “Gomorra”, son yılların en başarılı mafya filmi.
Nanni Moretti’nin 10 yıl once keşfettiği (“Le Caiman” filminde aktör olarak oynattığı), kameramanlıktan yetişme, 40 yaşındaki, Matteo Garrone, senaryosunu yazar Saviano ve kendisinin de içinde bulunduğu 6 kişilik bir ekiple yazdığı “Gomorra”, son Cannes Film Festivali’nden, yarışmanın ikincilik ödülü sayılan Jüri Büyük Ödülü ile ayrılmıştı.
Ülkesindeki Yeni Gerçekçiler’in mirasçısı gözüyle bakılan, İtalyan sinemasının umut vaad eden bu genç ustası, cesur tutumuyla, verdiği ilginç mesajlarla, baştan sona canlı, dinamik ve belgeselimsi anlatımıyla, sert ve vahşi bir film yapmış.
Binlerce cinayet ve sayısız suçun sorumlusu Camorra’yı anlatan dudak uçuklatan kitaptan seçtiği, bir dizine kadar karakterin, Napoli varoşlarında geçen birbirine bağlı öykülerini 4 bölümde toplayan film, günümüzde Avrupa’nın en kalabalık ve güçlü suç tekelini gözlere seriyor.
Aksiyon ile gerilimi başarıyla harmanlayan bu etkileyici freskte, en iyi suç filmlerinin geriliminin, en iyi dram filmlerinin becerikliliğiyle birleştirildiğine tanık oluyoruz.
Modern Avrupa’daki yaşama acımasız bir gözle bakan film, Camorra’nın el attığı çeşitli işkollarıyla, suç ekonomisinin gücünü nasıl artırdığını, kirli siyasetçinin desteğiyle, finans sektörüne nasıl bulaştığını anlatıyor.
DEVLET İÇİNDE DEVLET
Hırsızlık, gasp, fuhuş, tefecilik, şiddet, cinayet ile terrör yaratan, uyuşturucu ve kaynağı belirsiz mal ticareti, taklit markalarla yasadışı konfeksiyon üretimiyle ekonomik güç kazanan, acımasız tetikçileriyle toplu kıyımlar yapan, bir suç örgütünü, film kaotik bir atmosfer içinde anlatıyor.
Filmin büyük bir bölümünün geçtiği, eskimiş apartman dairelerinden, pislik içindeki arka avlulardan oluşan döküntü bir sosyal site, “Gomorra”da bir oyuncu gibi rol alıyor. İlk bölümde, hapse düşmüş çete elemanlarının ailelerine aylıklarını ödeyen arabulucu Don Ciro’yu ve 13 yaşında olmasına rağmen çeteye dahil olmayı yaşam sebebi yapan Toto’yu tanıyoruz.
İkinci bölümde, Camorra’ya kazık atmaya kalkan, uyanık iki yeniyetmenin başına gelenleri, üçüncü bölümde kaçak çalışan tekstil atölyelerinde sivrilmiş bir usta terzibaşının, Çinli rakip tekstil firmasının hizmetine girince düştüğü durumu, sonuncu bölümde ise, zehirli atıklarla Napoli topraklarının kirleten patronlarına isyan eden, vicdan sahibi, idealist bir gencin öyküsünü izliyoruz.
Alışılmış mafya-gangster filmlerine benzemeyen yapısıyla, katıksız bir gerçekçilik uslubuyla, acımasız netliği ve kasvetli güzelliğiyle öne çıkan “Gomorra,” sosyal boyutu ağır basan bir film.
KAOTİK BİR ATMOSFER
Napoli varoluşlarından, para, güç ve kan gibi değerlerle her gün karşı karşıya gelen insanların seçme özgürlüğü yoktur. Camorra örgütünün koyduğu kurallara, itirazsız uyma zorunluğu vardır. Bu insanların normal bir hayat arzusu “lüks” sayılır.
Napolililerin gündelik yaşamına giren Camorra’nın dünya kapitalizmiyle uyumlu bir işbirliği içerisine giren karmaşık yapısının içyüzünü anlatan roman, yazarı Roberto Saviano’ya cehennem azabı yaşatıyor.
İtalyan mafyası tarafından ölümle tehdit edilen, 2 yıldır polis korumasında (Salmon Rüşdi hayatı) yaşayan Saviano’yu, ömür boyu hapis cezasına çarptırılan onaltı Camorra örgüt üyesi de taciz ediyor. Napoli çevresindeki en büyük uyuşturucu trafiğinin yaşandığı, bugüne dek kimsenin çekim yapamadığı, Scampia bölgesinde çekilen “Gomarra” güçlü bir gerçekçilik duygusu içeriyor.
Camorra’nın kanlı içyüzünü anlatan film, tabanca gibi patlayan müthiş ve sarsıcı bir sekans ile başlangıç yapıyor: Camorra’nın iktidar mücadelesine girişmiş gruplardan biri, solaryumda bronzlaşan rakip liderini kusursuz bir suikast girişimiyle katlediyor. Filmde, topluma korku salan dehşetengiz suç örgütünün nasıl çalıştığını, gündelik işleyişini yansıtan, kanlı içyüzünü anlatan sayısız sekans var.
Napoli lehçesinin kullanıldığı filmed, profesyonel ve deneyimsiz oyunculardan oluşan kadrodan, yönetmen Garrone tam verim almayı başarmış.
“Gomorra”
Yönetmen: Metteo Garrone Senaryo: Roberto Saviano, M. Garrone, Ugo Chiti Görüntü: Marco Onorato Müzik: Robert del Naja Oyuncular: Toni Servillo, Gianfelice İmparato, Maria Nazionale, Gigio Morra