Marie Antoinette’in tarihe geçmiş, unlu mamuller ile ilgili sözlerine bir gönderme yapabilecek olursam, “Ortalarda Senfoni Orkestrası yoksa, Filarmoni’yi dinleyin...”
Son derece keyifli bir konser dinledik Borusan Filarmoni Orkestrası’ndan, çağdaş ve “klasik” ekolleri birleştiren... Mahir Cetiz’in daha 2006 yılında bestelediği mistik “Geceyürüyücüsü” senfonik şiiri ile başlayan program, ancak İdil Biret gibi dünya çapındaki bir sanatçıya yaraşabilecek Rahmaninov’un o görkemli 2.Piyano Konçertosu ile taçlandırıldı. Öte yandan, Rus bestecilerini adanmış bu konserin (bazı yerlerin boşaldığı) ikinci yarısını da yabana atmamalıyız: Stravinski’nin son derece çağdaş, hatta kimi “jazzy” tınılar içeren “Perinin Öpücüğü Balesi’nden Divertimento”su ile Prokofiev’in oldukça kısa, “neoklasik” türdeki 1.Senfonisi, akşamın zengin çeşitliliğine güzel bir renk katmıştı... Teşekkürler, Gürel Aykal ve tüm BFO sanatçılarına!
Boru, Banka ve Belediye
2008/2009 programına baktıkça, BFO’nın da bu sezon birkaç “konsept konseri” yeğlediğini görüyoruz. Şöyle ki, 24 ve 25 Aralık akşamları bir George Gershwin (“Paris’te bir Amerikalı”, Fa majör Piyano Konçertosu ve 6 arya/şarkı) programı var; Ocak’ta R.Strauss ve Wagner’e ayrılmış “opera” geceleri, Şubat ve Mayıs’ta Beethoven ağırlıklı (Corolian Uvertürü ve Üçlü Konçerto ile 5.Piyano Konçertosu ve 5.Senfoni) programları, Nisan’da Çaykovski (1.Piyano Konçertosu ve 5.Senfoni) şölenleri vbg – çoğu da Fazıl Say, Emre Elivar ve Atilla Aldemir gibi saygın solistlerimiz tarafınca yorumlanmak üzere...
Konsept programları demişken, akla hemen Akbank Oda Orkestrası geliyor, tabii ki – her dinletisinden önce bize “bir araya” getirdiği besteciler ve dönemleri hakkında son derece ilginç bilgiler sunan yenilikçi şefleri Cem Mansur ile birlikte... Bu ay “Dostluk Üzerine” adlandırılan programda yeni arayışlar peşinde veya savaşlar nedeniyle göç eden müzisyenlerin dostlukları konu ediniyor; çalınacak yapıtlar ise Gershwin’den “Lullaby” (Ninni), Fabio Zanon’un solistliğinde Tansman’ın Gitar Konçertinosu ve Rodrigo’dan “Bir Centilmen için Fantezi” ile son olarak Stravinski’den Küçük Orkestra için iki Süit (17/12 CKM ve 18/12 CRR Konser Salonları).
Değerli “nitelik...”severler, böylece İBB’nin en “nitelikli” beldesi olan Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nun, bu ayın da hemen her gününde sunduğu olağanüstü zenginlikteki programına geldik! Her birine burada değinecek yerimiz yok, kuşkusuz – ve dolayısıyla sizlere gene “sübjektif” bir öneriler seçkisi sunuyorum: Gazetemizin yayımladığı günün hemen ertesinde, 4/12 akşamı, İsrailli marimba ve perküsyon sanatçısı Chen Zimbalista ve üçlüsünden “Bach in Africa/Piazzolla/Gershwin” başlıklı dinleti var. Aynı sanatçıyı, gene sevgili Zali de Toledo’nun aracılığı ile 2001 yılında aynı yerde dinlemiştik ve kendisi hakkında bu köşemde “40 ayrı vurmalı çalgıların üstadı olmakla birlikte, öncelikle marimba’da gerek etnik müzik, gerekse çok sesli batı sanat müziğinin çeşitli yapıtlarını yorumlayan ender sanatçılardandır” diye söz etmiştim... – “Klasiklerden” ise CRR-KS’nde bu ay gene “seç, seç, al”: 5/12’de Swiss Chamber Orchestra ve Sergei Nakariakov (trompet) ile Mendelssohn ağırlıklı bir program; 15/12’de Belcea Quartet ile İsrailli klarnet sanatçısı Chen Halevi ve piyanist Emir Gamsızoğlu’ndan Mozart, Beethoven ve Dvorak; 21/12’de John Axelrod yönetimindeki CRR İstanbul Senfoni Orkestrası ile keman sanatçısı Patricia Kopatchinskaya ve Fazıl Say’dan Mozart (Saraydan Kız Kaçırma Uvertürü, 21.Piyano Konçertosu) ile Say bestelerine (Haremde 1001 Gece /Türkiye Prömiyeri ve Piyano ve Keman İçin Sonat) ayrılmış bir program; 25/12 tarihli “Yılbaşı Konseri”nde Johann Strauss Ensemble’dan baba ve oğlu Strauss’un vals ve polkaları ile Lehar’ın operet müzikleri; 26/12’de ise genç viyolonsel virtüözümüz Efe Baltacıgil’in başta Schumann, Beethoven, Brahms’ın yapıtlarına ayrılmış bir resital... – CRR-KS’ndaki “dünya müzikleri”ne gelince, 16/12’de Hıristiyan, Müslüman ve Yahudi müzisyenlerden kurulu yedi kişilik (2 keman, viyolonsel, ud, ney, tar, kanun, darbuka) Nazareth Orkestrası eşliğinde Lubne Salame’den özel bir Ümmü Gülsüm programı (meraklısı kaçırmamalı..!); 19/12’de NŞKM’ndeki “Aşkenazefarad” gecesinde alkışladığımız kanuni Göksel Baktagir ve udi Yurdal Tokcan’dan “Aşkın Mızrabı” başlıklı dinleti; 23/12’de sekiz kişilik New Spirit topluluğundan Amerikan Gospel müziği konseri, seçkimizin başında yer alıyor. Türk müziğine gelince, iki öneri sıralamak isterim: 24/12’de on bir önde gelen sanatçının eşliğinde Melihat Gülses, piyanist bestekar Neveser Kökdeş’in eserlerinin yanında Kaptanzâde Ali Rıza Bey, Muhlis Sebahattin Bey, Mehveş Hanım, Dramalı Hasan, Dikran Çuhacıyan ve Cemal Reşit Rey gibi operet bestecilerinin eserlerinden derlediği bir İstanbul müziği programı sunacak... 29/12’de ise, neredeyse 20 yıldır albümleri, konserleri, TV programlarıyla “modern hayatın karmaşasına biraz sadelik ve huzur” önermelerini sürdüren Yansımalar topluluğunu dinleyebileceğiz...
Azzz senfoni ve bol cazzz
İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, AKM’nin kapanmasıyla, konserlerini kentin değişik yerlerinde ve salt Cuma akşamları sürdürürken, başta sevgili Selim Levi dostumuz olmak üzere, aramızdaki müzikseverlere özlettiriyor kendini bu yıl..! Gene de geleneksel “Yılbaşı Konser”lerini burada anmadan edemiyorum: 2 Ocak akşamı Caddebostan Kültür Merkezi’nde, yakından tanıdığımız Alexander Rahbani yönetiminde “Operetlerden Seçmeler” var.
Sevgili Evin İlyasoğlu’nun yönetiminde yıllardır süren Boğaziçi Üniversitesi Albert Long Hall dinletileri arasında bu ay iki özel gece göze çarpıyor: 17/12’de usta flütçümüz Halit Turgay ile Amerikalı gitarcı Leathwood bu iki çalgının birlikteliğini, değişik çağdaş bestecilerinin en alımlı yapıtları ve kendi virtüöziteleriyle sunacaklar. 24/12’de ise yeni yıla Çaykovski ile girmeye ne dersiniz? Rus viyolonsel sanatçısı Alexander Rudin yönetiminde, gene aynı ülkenin topluluğu Musica Viva, bu büyük bestecinin Floransa Anıları, Meditation, Andante cantabile ve Serenad’ı ile bizi romantik bir gezintiye çıkaracaklar...
Aralık ayındaki “sübjektif” müzikal gezintimizi, her dem severek gittiğimiz, Galata Kulesi’nin alt sokağındaki “nardis” caz kulübünde sürdürelim: 18 ve 19/12 geceleri, beş kişilik Danimarkalı “Weather Report Project” topluluğu, aynı isimli rock-jazz fusion grubunun hayranlarına gerçek bir müzik ziyafeti yaşatmaya yelteniyor – umarım da, öyle olacak... 20/12 gecesi, benim için (halen!) Türkiye’nin en iyi caz vokalisti olan Sibel Köse (onu NŞKM’ndeki “Jewish Jazz” gecemizden anımsayanlar vardır) dörtlüsüyle, 22/12’de ise perküsyon sanatçısı Yinon Muallem, “Breath” / “Nefes” projesi ile aynı yerde sahne alacak – hadi, sizler de gelin..!
Bu arada, unutmadan, bazı tınıları halen dillerden düşmeyen usta yorumcu Dario Moreno’nun en iyi şarkılarından oluşan ‘Dario Moreno’suz 40 yıl’ albümü geçtiğimiz haftalarda yayınlanmış olduğunu belirtmek isterim... İzmir doğumlu olup Fransa’da ünlenen, 1968’de genç yaşta yitirdiğimiz, kimileri için “kitsch”, ancak büyük kitleler için artık efsaneleşmiş bu yorumcunun Türkiye’de daha önce hiçbir CD’si yayımlanmamıştı... Odeon Müzik’in girişimiyle ve Erkan Özerman’ın arşivinden yararlanılarak Türkçe, Fransızca ve İspanyolca toplam 21 şarkıdan oluşan ‘İstanbul’un Kızları’, ‘Sarı Kanaryam’, ‘Deniz ve Mehtap’ ve ‘J'ai ma tete qui tourne’ gibi şarkıların yer aldığı albümün dinleyenlere keyifli bir nostalji yaşatacağından eminim...
Son olarak, aynen CRR gibi “her telden çalan” İş-Sanat’ın Aralık programına kısaca bir bakalım: 16/12’de günümüzün saygın kadın seslerinden Jocelyn B.Smith’den piyano eşliğinde Livaneli şarkılarını, 20/12’de ise İstanbul Opera Orkestrası eşliğinde soprano Anna Caterina Antonacci’den “Romantik Aryalar” ve Carmen Suiti’nden seçmeler dinleyebilirsiniz. Büyük kitlelerin beğenisini kazanmış “Jazz Meets Cuba” projesi ile Alman Klazz Brothers & Cuba Percussion dinletisi 23/12’de, 27/12’de ise İsrail’in önce gelen repertuar dans topluluklarından Kamea Dance Company’den Carl Orff’un görkemli “Carmina Burana”sını bu kez görsel olarak yaşayacağız...
... ve bu cümleden, 2008 sanat yılını hoş tınılar ve güzellikler ile bitirelim...