İstanbul dünya moda başkentleri arasına giriyor. Düzenlenen moda günleri ile Türk moda ve tasarımcıları uluslararası moda dünyasına giriş kapısını aralarken, ihracatın artışına da katkı sağlıyor
Şubat ayında ikincisi gerçekleşen ve birçok yabancı basın kuruluşunun katıldığı İstanbul Fashion Week, Türk modasının ve tasarımcılarının uluslararası moda platformunda yer alması için çok büyük bir fırsat kapısı olarak görülüyor.
Eskiden moda başkentleri dendiği zaman akla ilk gelenler Paris, New York, Milano ve Londra’ydı… Ama artık İstanbul da dünyaca ünlü moda editörlerinin, yurtdışındaki çok katlı mağazalarla butiklerinin satın almacılarının, bloggerların hatta ünlülerin dikkatini çeken moda başkentlerinden biri haline gelmeye başladı.
Geçtiğimiz yıl İTÜ Taşkışla Kampüsü’nda ilki gerçekleşen ve oldukça ilgi çeken İstanbul Fashion Week’in ikincisi şubat ayında Santralİstanbul’da gerçekleşti. Genç moda severlerinin, yabancı birçok isminin katılımının gerçekleştiği moda günleri, Türk modasının dünyaya açılması için büyük bir fırsat olarak görülüyor. Büyük ilgi çeken bu moda günlerinde ünlü Türk tasarımcılarının yanı sıra birçok Türk markası ile genç yetenekler de kendilerini gösterme fırsatına sahip oldu. Birçoğu yabancı basının dikkatini çekerken, bazı isimlerin koleksiyonları ise yurtdışındaki mağazalar tarafından satın alındı. Eskiden kendilerini göstermek için maddi destekle birlikte yurtdışındaki fuarlara katılmak zorunda kalan genç isimler, artık kendi ülkelerinde bu tarz fırsatları değerlendirebiliyorlar.
Dünyanın dört bir yanından yabancı basın ve alıcı gruplarının ağırlandığı, yaklaşık 31200 kişinin izlediği organizasyonun açılışında Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, IFW ile çok iddialı olduklarını açıkladı: “İstanbul Moda Haftasında tüm dünyanın ilgisini çekmek istiyoruz. İstanbul’un ve Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektöründe bir moda başkenti olması bana göre son derece iddialı ama ulaşılabilir bir hedeftir. İstanbul’u artık bir yerde modanın ve tasarımın merkezi haline getirmek ve dünyada moda ve tasarım kelimeleri yan yana geldiğinde içinde İstanbul’un geçeceği bir yapıya dönüştürme noktasında çok önemli çalışmalar yapmaya çalışıyoruz.”
2023’te 500 milyar $ ihracat
İstanbul Fashion Week ile amaç sadece Türk modacılarının değil ülkemizin ve ülkemizde gerçekleşen tekstil çalışmalarının da dünyaya tanıtımını gerçekleştirmek. Bu amaçla modacıların yanı sıra markalar da büyük defileler gerçekleştirerek yurtdışına satış yapma şansına sahip oldular. “Bizim asıl amacımız, 2023 yılında ihracatımızı 500 milyar Dolar’a çıkartmak, uluslararası alanda üne sahip en az on marka yaratmak ve dünyanın on büyük ekonomisi içinde olmak. Stratejimiz kamu ve özel sektör diyalogunu geliştirmek. Şu anda Türkiye 2050 yılında dünyanın en büyük beş küresel yıldızından biri olarak gösteriliyor,” diye belirten Çağlayan, Türkiye’nin 2009’da ihracatının gerilediğini, yüzde 22,5 civarında bir küçülme olduğunu, ancak dünya tekstil ihracatında Türkiye’nin yedinci, hazır giyim ihracatında ise üçüncü sırada yer aldığını ifade etti. Ayrıca “İhracatta küçülme yaşanmasına rağmen, genel ihracatımız içinde hazır giyim ve tekstil sektörümüzün payı artmıştır,” yorumunu yaptı.
Bakan Çağlayan ayrıca, 2009 yılında dünyadaki mal ihracatının 16 trilyon Dolar’dan 12 trilyon Dolar’a düştüğünü, Türkiye’de tekstil ve hazır giyim ihracatının ise artış kaydettiğini açıkladı.
IFW’nin organizatörlerinden İstanbul Hazır giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi İstanbul Moda Günleri’nin, ülke imajına da katkı sağlayacağını belirtti. Yıllardır tekstil ve hazır giyim sektöründe ihracat yapan Türkiye’nin Uzakdoğu’dan farklılığının olması gerektiğinin altını çizdi. Bugüne kadar Türk markalarının, birçok ülkede bireysel olarak çalıştığını, ancak bu markaları toplu olarak sergileyemediklerine dikkat çekti. Dünyaya, İstanbul’da da artık moda haftası olduğunu, İstanbul’da modanın yeşerdiğini, geliştiğini ve gün geçtikçe de büyüyeceğini göstereceğiz. Belli bir süre sonunda bu hedefe ulaşacağımızı düşünüyorum.” diyerek Türk tekstilinin önemli isimlerinin de gelecekte onlara yardımcı olması için çağrıda bulunuyor.
Ünlü mağazaların alıcıları İstanbul’daydı
Her ne kadar organizasyon şirketleri beklenenden daha az katılım olduğunu dile getirseler de, ortaya çıkan sonuç göz kamaştırıcı. İstanbul’da düzenlenen moda günlerine, yurt dışından gelen 43’ü alım grubu, 69’u basın olmak üzere toplam 112 kuruluş katıldı. Alım grupları arasında Paris’den Galeries Lafayette, Dubai’den Bloomingdales, Berlin’den Gardorobe, Rio’dan Clube Chocolate, Beyrut’dan Gattinolli, Tokyo’dan Almont Eje Co., Londra’dan Fashion Capital gibi uluslararası gruplar en ön sırada defileleri izleme şansını bulurken; basın kuruluşları arasında ise New York, Berlin, Dubai, Polonya, Londra, Tokyo, Yunanistan, Toronto, Sao Paulo gibi ülkelerden gelen dünyaca ünlü moda ve TV kanalları yer alıyordu.