Picasso, Dalí, García Marquez, Neruda, Borgés, Lorca, Cervantes, Almodóvar gibi daha nice dünyaca ünlü şair, mimar, yazar, ressam ve yönetmen İspanyolca ile eserlerini üretti, adlandırdı ve dünyaya sundu.
Son yıllarda kullanımı gün geçtikçe artan İspanyolca, tüm dünyada yükselen bir değer haline geldi. Dünyada yaklaşık beş yüz milyon insanın konuştuğu İspanyolca, İngilizce ve Çince’den sonra dünyada en çok konuşulan üçüncü dili. Bunun başlıca nedenleri olarak, İspanyolca’nın yaklaşık tüm Güney Amerika kıtasındaki ülkelerin dili olmasını gösterebiliriz. Bununla beraber, bu kıtadan Kuzey Amerika’ya göç eden Latinlerin de bu yayılıma katkıları büyüktür. Ancak, en büyük pay yine Güney Amerika ve İspanya’nın kültür düzeyinde ve bu kültür çerçevesinde ürettiklerinde aramamız gerekir. Yazın, sinema, müzik, resim ve mimari alanlarında çok güçlü olan bu ülkeler ve kültürleri, dillerinin de bu vesileyle dünyaya tanıtılmasını ve yayılmasını sağlamışlardır. Picasso, Dalí, Gaudi, García Marquez, Neruda, Borgés, Lorca, Cervantes, Kahlo, Almodóvar, Buñuel gibi daha nice dünyaca ünlü şair, mimar, yazar, ressam ve yönetmen bu dil ile eserlerini üretti, adlandırdı ve dünyaya sundu.
Türkiye’de, İspanyolca’nın son yıllardaki gelişim sürecine baktığımızda Fransızca ve Almanca gibi dilleri geride bırakarak, 2006’dan beri ilkokul ve lise müfredatlarında olduğunu görüyoruz. Bunun da tabii yine en büyük etkenlerinden biri Türkiye’nin küreselleşme ve dışa açılma arzusu ve bu bağlamda, İspanyolcanın İngilizce gibi çok yaygın bir kullanım alanına sahip olmasıdır. Türk Yahudilerini bu konuda avantajlı kılan öğe ise şüphesiz Ladino’dur. Her ne kadar gerek Türkçe gerek İbranice kelimelerle karışmış, telaffuzda değişiklikler olmuş veya modern İspanyolca ile yüzyıllar evvel bağlarını koparmış olsa da, Ladino, dilbilgisi yapısı ve kelimeleri bakımından hala çeşitli ülkelerde kullanılan farklı İspanyolca lehçeleriyle anlaşabilmeyi sağlamaktadır.
Tüm bu unsurlar göz önüne alınarak, hem büyüklerimizin bizlere aktardıkları Ladino’yu modern İspanyolca ile birleştirerek gelişen dünyanın taleplerine cevap verebilmek, hem beş yüz yıllık bir geleneği devam ettirmek hem de daha farklı kültürlere açılmak hedefiyle cemaatimiz eğitim kurumlarında İspanyolca öğretimine önem verilmektedir. Bu öğretim kapsamında günlük kullanıma yönelik kelime dağarcığı, temel dilbilgisi eğitimini geliştirmek, İspanya ve Latin Amerika kültürlerini tanımak üzerine yoğunlaşılan müfredat, öğrencilere başka kıtalardaki ülkeleri ve kültürleri tanıma olanağını sunarken, bu dünyanın güzelliklerini keşfederek, kendi kökenlerini tanımalarını da amaçlamaktadır.
Rivka BİHAR
Ulus Özel Musevi Lisesi
İspanyolca Öğretmeni