Roş Aşana’da günahların suya atılması: TAŞLİH

Kavram
16 Eylül 2009 Çarşamba

Günahlarımızı suyun içine atmamızı simgeleyen Taşlih, geleneksel olarak, Roş Aşana’nın ilk günü, Minha duasından sonra, deniz kenarı, nehir, kuyu veya sarnıç gibi  bir su kaynağına gidilerek ve uygun duanın söylenmesiyle gerçekleştirilir. Taşlih’in kaynağı, Midraş’a dayanır (Musevilikte kutsal metinlerin okunup değerlendirilme yöntemi). Buna göre Avraam, Tanrı’nın emri üzerine oğlu Yitshak’ı kurban etmeye hazırlanır. Fakat Satan (Tanrı’nın kötü meleklerinden biri) Avraam’ı caydırmak, bu sayede kararından vazgeçirmek için, önüne türlü engeller çıkarır. Bu engellerden biri de, geçilmesi imkânsız gibi görünen azgın bir nehirdir. Ama Avraam kararlıdır ve hiç tereddüt etmeden azgın suların içine doğru ilerler, gidebildiği yere kadar gider, ilerleyemediği yerde, Tanrı’ya yardım etmesi için dua eder. Beklediği yardım gelir ve nehir, çıktığı gibi, bir anda yok olur. Bu şekilde yoluna devam eden Avraam, hayatındaki en önemli sınavdan alnının akıyla çıkar. Roş Aşana günü, bir su kaynağının başına giderek okunan dualar, bu olayı hatırlatmak içindir. Su kaynağına bakarak, ne kadar güçlü bir engel olursa olsun, Tanrı’ya hizmet yolunda her şeyin üstesinden gelebileceğimizi ve gelmemiz gerektiğini kendimize hatırlatırız. Roş Aşana’nın ilk günü, Minha duasından sonra, bir su kaynağının yanına gidilerek yapılan Taşlih duası, günahlarımızı  suyun içine atarak onlardan arındığımızı sembolize eder.