Dünya vatandaşı olmanın en güzel yollarından biri uluslararası yürütülen projelere katılmaktır
Uluslararası yapılan projelerin öğrencilerin gelişimleri açısından olumlu etkileri yadsınamaz. Günümüzde bu projelerin ilköğretim çağında başlaması eğitimde gözlemlenen olumlu bir yapılanmadır.
Uluslararası bir proje, iki veya ikiden fazla ülkenin eğitim kurumuyla, belirlenen konu üzerinde yapılan ortak çalışmadır. Bu çalışmanın dili, okulda öğretilen yabancı dildir. Projenin belli bir süresi ve çalışma planı vardır. Öğrenciler belirlenen amaçlar doğrultusunda okullarında yönlendirilir ve hedeflenen faaliyetler yapılır.
Belirlenen konunun birçok dersin programında işlenmesi projenin daha etkin ve zengin şekilde yapılmasına olanak sağlar. Bunu bir örnekle açıklamak gerekirse, diyelim ki konumuz ‘Çevre ve Su’. Bu konu kapsamında bir yandan projedeki öğrenciler proje sorumluluklarını yerine getirirken, diğer bir yandan okulda çevreyi temiz tutmak ve koruma bilincini geliştirmek için geri dönüşüm çalışmaları yapılabilir. Bunlara ek olarak görsel sanatlar derslerinde bu konuda resim çalışmaları, Türkçe ve yabancı dil derslerinde ise kompozisyon çalışmaları yapılabilir. Disiplinler arası çalışmalar okul ortamında hareketliliği arttırır.
Projelerde ülkeler arası okul ziyaretleri esastır. Proje süresince öğrenciler başka ülkelerdeki okulları ziyaret edip bu ülkelerdeki arkadaşlarının evlerinde konaklarlar. Aynı şekilde projenin başka bir etabında ise projede görev alan başka bir ülke öğrencisini kendi evlerinde ağırlarlar. Bu ziyaretler sayesinde öğrenciler başka ülkeleri ve kültürleri tanıma fırsatı elde ederler. Ayrıca kendi ülkelerini ve kültürlerini tanıtma fırsatı da bulurlar. Kısacası kültürler arası diyalog sağlanır.
Projeler sayesinde, özellikle de uluslararası ziyaretler sırasında öğrencilerin birçok olumlu kazanımları olur. Aile ortamından ve aile korumacılığından uzakta zaman geçiren öğrencilerin öz güvenlerinin ve sorumluluk bilinçlerinin arttığı ve daha toleranslı olduklarını gözlemlenir. Öğrenciler yurtdışında, anne ve babalarının gözetimi olmadan bir birey olarak kendi ayaklarının üzerinde durabilme yetisini kazanırlar.
Bu çalışmaların en önemli boyutu ise öğrencilerin öğrendikleri yabancı dili okul ortamı dışında konuşabilmeleridir. Ziyaretler sırasında, öğrenciler, yapılan proje çalışmalarının yanı sıra kaldıkları evde de yabancı dillerini kullanma fırsatı bulurlar. Yabancı bir ülkede kendilerini Türkçe olarak ifade etme imkânı olmayan öğrenciler, günlük ihtiyaçlarının tamamını yabancı bir dilde anlatarak yabancı dillerinin gelişmesini sağlarlar. Ayrıca ziyaret öncesi ve sonrasında öğrenciler arasında iletişim e-posta veya mektuplaşma şekliyle tamamen yabancı dilde yapılır.
Tüm bunların yanı sıra proje yabancı dilde sunulacağı için tüm proje araştırmaları ve diğer hazırlıkları yabancı dilde yapılır. Tüm bunlar, bir yandan öğrencilerin kelime dağarcığını olumlu bir yönde geliştirirken, diğer bir yandan da onların yabancı bir dili günlük hayatta rahat bir şekilde kullanma becerilerine katkıda bulunur.
Gelişen dünyada uluslararası projeler çocuklarımızın eğitim hayatlarında çok önemli yer tutar. Sevgili anne babalar, okullarınızda düzenlenen bu tür çalışmalarda çocuklarınızın etkin rol alması için onları teşvik ediniz.
Aylin KAN Ulus Özel Musevi İlköğretim Okulu
İngilizce Bölüm Başkanı