Gazze Filosu ilk aşamada yoluna Kuzey İrlanda, Yunanistan ve Türkiye’den katılan 9 gemi ile çıkmayı planlıyordu. Filonun ilk engeli arızalanan 2 yük gemisi oldu. Amiral gemisi Mavi Marmara olan konvoy Türk bayrağı taşıyan iki tekne, Yunan bayrağı taşıyan iki yük gemisi, İrlanda’dan katılan 1.200 tonluk bir yük gemisi ve Amerikan bayrağı taşıyan bir tekneden oluşuyor.
Konvoy yolcuları çeşitli milletlerden gelen katılımcılardan oluşuyor. Konvoy’daki 700’ü aşkın kişiden 578’i Mavi Marmara’da kalanı diğer altı gemi ve teknelerde bulunuyor. İsveç, Almanya, Filistin, İsrail, Türkiye, İrlanda, Yunanistan, İran başta olmak üzere 30 kadar ülkeden insan bulunuyor.
Geminin yolcuları arasında İsrail Parlamentosu’ndan on bir Arap milletvekili, çeşitli Avrupalı milletvekilleri yanında Yunan-Katolik Başpiskoposu Monsinyor Hilarion Capucci, Arap asıllı İsrailli İslamcı lider Şeyh Raid Salah ve Abbas Naser’de bulunuyor. Konvoy ve yardımı organize eden gruplar ise sırasıyla; İnsani Hak ve Hürriyetleri Yardım Vakfı (İHH), Gazze Kuşatmasını Kaldırın Uluslararası Komisyonu, Avrupa Gazze Ablukasını Kırma Girişimi, Özgür Gazze Hareketi, Gazze’ye Gemi hareketi Yunanistan ve İsveç ayakları, Özgürlük Filosu Koalisyonu oluşturuyor.
Ambargo, 2007 yılında terör örgütü Hamas’ın Gazze’nin yönetimini ele geçirmesinden sonra uygulanmaya başladı. Ambargonun öncelikli amacı, bölgeye silah girişini engellemek oldu. Ambargo süresince, her hafta, çoğunluğu gıda ve tıbbi malzemeden oluşan 15.000 tonluk insani yardım malzemesi İsrail üzerinden Gazze’ye girdi. Ancak Hamas’ın silah yapmasına yardımcı olabilecek malzemelerin girişi tamamıyla kısıtlandı.
Hamas kontrolündeki Gazze’ye ambargo uygulayan diğer bir devlet de Mısır oldu. Mısır ile Gazze arasında yeraltı tünellerinden sağlanan kaçakçılığı önlemek için büyük çaba harcayan Mısır, elektrikli çitlerle kaçakçılığının önüne geçmeye çalıştı. Geçtiğimiz yıl Mısır, kendi toprakları üzerinden karadan ambargoyu delerek Gazze’ye girmeye çalışan uluslararası konvoya izin vermemişti.