Trendler artık teknolojinin hızıyla yarışıyor. Trend tufanı ya da trend bombardımanı terimleri hayatımızı altüst etmiş durumda. Yeni bir trend öncelikle dünya podyumuna çıkıyor, emin adımlarla etkisini hissettiriyor; ancak yerini hemen bir sonraki trende bırakıyor. Yetişmek bazen mümkün olamıyor.
Meraklı bakışlar, ‘Acaba şimdi sırada ne var?’ diye soruyor. Önümüzdeki birkaç sene içerisinde bizi hangi trendlerin beklediğini belki biz bilmiyoruz; ama trend takipçileri için bunu tahmin etmek zor değil.
Yarının iş fikirleri ve trendleri, dünyanın dört bir tarafında yaşanan politik gelişmeler, Amerika’nın dünya üzerindeki etkisi, Çindistan’ın (Çin-Hindistan) önlenemez yükselişi, insanların yeme alışkanlıklarının değişmesi, küresel ısınma, değişen ev yaşam biçimleri gibi gündelik hayatımızın parçası “Sırada Ne Var?”ı sorduruyor. Son beş senede her şey o kadar hızlı gelişti ki, bundan sonraki on yıl neler olacak? Toplumsal ve bireysel yaşamda hangi trendlerle karşılaşacağız? Neler bekliyor bizi? Alışverişte, yaşam tarzında ve modada nelerin değişeceğini siz de merak ediyor musunuz? Aklıma takılanları sordum ve sizlerle bazı ipuçlarını paylaşmak istedim.
Alışveriş dünyasında neler olacak?Süpermarketler imaj değiştirecek: Süpermarketler, kendilerini butik zinciri gibi işleyen büyük mağazalar haline dönüştürecekler. Çünkü artık orta yaşlı olarak kabul edilen süpermarketler, başka bir zamanın yadigârı olarak görülüyor.?
Müşteriyi şımartmanın dozu artacak: Seçkin marka ve mağazalar, müşterilerini daha çok şımartacak hizmetler yapacak. Örneğin bazı mağazalar, müşterilerini memnun etmek için, malları dünyanın her yerine elden teslim edecek. Bazıları müşterileri alışveriş yaparken köpeklerini gezdirecek, restoran ya da salon rezervasyonlarını yapacak…?
Uzman rehberliğinde alışveriş moda olacak: Alışveriş, bir öğrenme deneyimi olduğu zaman daha çekici oluyor. Mesela Apple bilgisayarını almadan önce mağazadaki, eğitim amaçlı oturuma katılabileceksiniz. Ya da bir tıraş köpüğü, tıraş olan bir erkeğin eşliğinde mağazada satışa sunulacak.?
Kendi adınıza parfüm tasarlayabileceksiniz: Bazı markalar çok seçkin müşterilerine kendi parfümlerini tasarlama ve adlandırma imkânı sunacak. Dünyada bunu yapan markalar var, giderek daha yaygınlaşacak.?
Organik beslenme yaygınlaşacak: Organik gıdalar daha çok yaygınlaşacak ve hayatımızın vazgeçilmezleri arasında olacak.?
İşlevsel gıdalar ve ürünler: Organik ya da değil, herhangi bir gıdanın albenisinin sizi iyi edeceği ya da sağlığınızı koruyacağı düşüncesi yükselişte. Laktozsuz ürünler, düşük glisemik endeksler, antioksidanlar, katkı vitaminleri transgenik (gen ötesi) içerikler gibi…?Adı duyulmadık ürünler vitrine çıkacak: Meksika şalgamı jicama, Japon sushi pilavı, Portekiz’in periperi biber sosu, Etiyopya’nın yumuşak ekmeği injere gibi pek tanımadığımız yiyecekler gurme dükkanlarında vitrine çıkacak.
Modada neler olacak?
Modada takas yöntemi gelişecek: Dünyanın her yerindeki insanlarla ücretsiz olarak takas yani alım satım yapabileceğiniz moda siteleri öne çıkacak.?
Marka tufanı: İyi ya da kötü, markalaşma modern tüketim toplumlarının en temel özellikleri arasında. Bu, önümüzdeki yıllarda daha çok artacak. Medyaya reklam veren yeni markaların sayısı 2003 yılında büyük bir sıçrama yaparak 3 bin 800 gibi bir rakamdan 20 bine çıktı.
Yaşam tarzında neler değişecek?
Modern bekar annelerin sayısı artacak: Farklı ülkelerden iki çocuğu evlat edinen, erkek arkadaşı Brad Pitt’ten bir çocuk doğuran Angelina Jolie gibi anneler artacak.?
Ev dekorasyonları, oteller ve spa’lardan esinlenecek: Önümüzdeki yıllarda yaşam daha çok eve bağlı geçecek. Çünkü normalde dış dünyada bulunan her türlü konfor içeri taşınıyor. Sinema sistemleri, kahve barları, ofisler, profesyonel mutfak aletleri. Ev dekorasyonları artık barlar, restoranlar, oteller ve spa’lar gibi umuma açık yerlerden esinlenilerek yapılacak. Gelecek on yıl içinde evler, hem konfor hem de eğlence sunan tam donanımlı ve bu yüzden dışarı çıkmaya fazla ihtiyaç bırakmayan yerler haline gelecek.?Home-ofislerin estetiği önem kazanacak: Ev ofisi, estetik ve dekorasyonu ciddi bir iş haline gelecek. Banyolar da home ofise dahil edilecek. El telefonu bulunan, buhar duşu, girdap havuzu gibi konforlara sahip banyolar home ofisin uzantısı olacak. İnsanlar çalışma ve yaşama alanları arasına bir çizgi çizmeye çalışırken evde uyum konusu çok konuşulacak. Evde çalışmanın yasak olduğu bölümler ve ofis malzemelerini koyacak daha fazla depolama alanları gibi.?
Şirketler ‘düşünme zamanı’ uygulaması başlatacak: İlerleyen teknoloji, bilgi bombardımanı ve iş hayatının yoğunluğu insanların düşünmesini gittikçe azaltıyor. Bu nedenle şirketlerde ‘düşünme zamanı’ uygulaması başlatılacak. Bu uygulama bazı eşyaların kapatma düğmesine, insanların açma düğmesine basmak olarak tanımlanıyor. Mesela tasarımcı Philippe Starck’ın Paris bürosunu saat 13.00’ten önce ararsanız şu anda onların düşünme zamanı olduğunu söyleyen bir mesajla karşılaşıyorsunuz. Bu süre boyunca telefon kabul etmiyor, e-postaları cevaplamıyorlar…?
Yeni spor tarzları çıkacak: Zorbing, yeraltı sularında rafting, akarsu sörfü gibi yeni sporlar ortaya çıkacak. Zorbing; bir kişinin kendisini şişirilebilir bir PVC kürenin içine kayışlarla sabitleyerek bir yokuştan aşağı hızla yuvarladığı bir spor. Yeraltı sularında rafting, normal raftinge çok benzer; ama yeraltı akıntılarında karanlık bir ortamda yapılır. Akarsu sörfünde normal sörf tahtaları ırmağın yüksek debili bir bölgesinde akıntıya karşı olacak konumda yerleştirilir ve sporcu kendini suyun akıntısına bırakır.?
Serbest çalışanların sayısı artacak: Gelecekte patronlar serbest çalışanları daha çok tercih edecek. Çünkü onlar hem daha verimli çalışıyor hem en düşük yıpranma payına sahipler hem de daha mutlular.?
Karışık aileler dönemi yaşanacak: Son yıllarda boşanmış anne babalara, üvey ailelere, ırklar arası ailelere, dinler arası ailelere, taşıyıcı annelere, tüp bebeklere ve iki biyolojik anneli bir bebek dünyaya getirilmesini sağlayan genetik teknolojiye tanık olduk. Önümüzdeki yıllarda kurulan ailelerin bu nedenle kimliği karışık olacak. Hatta aile kimliği için yeni bir tanım gelişecek.?
Seyahat ve deneyimlerin önemi artacak: Seyahatler sadece tatil olarak değil, kendinizi kültürel olarak farklılaştırmanın bir yolu olarak görülmeye başlanacak. Seyahat edenler kontrollü tehlikeler isteyecek, alışılmadık ortam ve kültürler arayacak ve fiziksel ya da duygusal gelişim peşinde olacaklar. Safari, konser ya da tüplü dalışla geçirilen bir gün yeni bir otomobil ya da fantezi bir kol saatinden daha çok tercih edilecek. ?
Referans: Marian Salzman ve Ira Matathia