2012’de ezberler bozulacak

Bir yılı daha geride bırakıyoruz. Yeni yıla sayılı günler kaldı. Umutlarımız sevinçlerimiz beklentilerimiz...

Doret HABİB Ekonomi
28 Aralık 2011 Çarşamba

Geçmişten bugüne geçirdiğimiz değişimlere ve yeniliklere daha nicelerinin ekleneceği bu yepyeni yıl gelirken, beraberinde yepyeni fırsatları ve olanakları da bizlere sunacak. 2012 yılı her yeni yıl gibi eskiyi arkada bırakacak ve yeni hayalleri gerçekleştirmeye yelken açtığımız bir yıl olacak. 2012'nin hızlı değişimlere sahne olacağı ve toplumsal, sosyal ve iş dünyasına farklı alanları getireceği kesin...

2012 yine başkalaşmanın ve farklılıkların öne çıkacağı bir yıl olarak gelecek. Bu yıl işleyen dinamikler farklılaşarak yeni çözümlerle başkalaşacak. Tabi bir de Mayaların kehanetini unutmamak lazım; 2012, Mayaların kehaneti ile dünyanın sonunun geleceği bir yıl olacak. Bu hikâye bugüne kadar, film sektörünün hikâye arayışını karşılamış olsa da, doğruluk payı bir noktada var. Çünkü 2012, dünyanın başka türlü değişimler yaşayacağı ve yeni bir çağa gireceği, kısaca eskiyi unutturacak ve öldürecek bir yıl olacak.

SOSYAL MEDYA

2011 yılının farklılıklarına bakacak olursak bunların başında sosyal medya geliyor. Sosyal medya hayatın vazgeçilmez alanı olmayı başarırken 2011'in diğer yıllardan farklılık yaratmasında önemli rol oynadı. Tabii bu da sosyal medya üzerinden her türlü ihtiyaca cevap vermek karşılığında kurulan internet sitelerini gündeme getirdi. Bu ihtiyaçlar ister kısa sürede internet üzerinden sosyalleşmek olsun, ister yemek siparişi vermek olsun, isterseniz de iş alanınızla ilgili başka insanlarla iletişiminizi sağlayan hizmetler olsun oldukça popülerleşen konulardan sadece bir kısmı oldu.

Yine önemli konulardan biri alternatif enerji kaynakları… Önümüzdeki birkaç yılın hammadde, gıda ve daha nice ihtiyaçlarının karşılanması üzerine çalışmalar da takip edilen önemli konu başlıkları arasında yer aldı.

Tarih boyunca vazgeçilmez olan ve 2011 yılında da tüm dikkatleri üzerinden eksik etmeyen tekstil sektörünün de hakkını yememek lazım. Çünkü hiçbir zaman tüketim oranının düşmeyeceği ve her daim revaçta olacak tekstil sektörü yani moda...

EZBER BOZULACAK

Önümüzdeki döneme baktığımızda bu konuların yine aynı hızla tüketimin gündeminde yer alacağı kesin. Ancak 2012 yılında gerçekten ezber bozulacak. Bugüne kadar doğru olarak kabul edilenler şekil değiştirecek, işleyen dinamikler farklılaşacak. Neden mi? Çünkü tüketici ihtiyaçları değiştikçe bu ihtiyaçlara cevap vermek değişimi de beraberinde getirecek. Yeni çözümler bulmak ve değişime ayak uydurmak için başkalaşma keşfi sağlayacak.

ÇÖZÜM ODAKLI OLMAK

Einstein ne demiş? “Hiçbir problem çıktığı anki koşullarla çözülemez!” Yangını söndürmek için su dökeceksin, ama neden olan elektrik kontağını da bir daha olmayacak şekilde onaracak ya da yeni bir tesisat döşeyeceksin! Eğer çözüm arıyorsak, kişisel, kurumsal ve toplumsal olarak, sonuca değil onu yaratan nedenlere odaklanmalıyız. Her ölçekte problem çözmenin algoritması böyle çalışır…

Dönüşüm gerçekleşirken çözümü de bizler üreteceğiz. Herkes kendini sürekli eğitecek, geliştirecek. Eğitim kişiye özel hale gelecek (istediğin kadar, istediğin yerden, istediğin şekilde). İngilizce bilmek ve her türlü satış için web kullanmak olmazsa olmaz hale gelecek. Okuma yazma azalacak, bilgisayarlar yaygınlaşacak, görsellik ve üç boyutlu uygulamalar artacak. Her ne yapılırsa yapılsın eğlendirmek, keyif vermek, almak asıl olacak. Sabit ücretli iş olanakları ve ücretleri giderek azalacak. Girişimcilik, ufak, uzman işletmeler, her alanda bireysel hizmet satışları artacak. Rekabet değil, paylaşma ve yardımlaşma uygulamaları ile bağış ekonomisi yaygınlaşacak. Bugün bildiğimiz şekildeki işsizlik, gelecekte ayıp, tuhaf, başarısızlık göstergesi olmayacak.

Bir örnek vermek gerekirse sosyal medya... Değişim gerçekleşti ve çözümü de beraberinde geldi. Sosyal medyanın hayatımızın orta noktasına oturmasıyla birlikte sosyal medya uzmanlığı adını taşıyan bir uzmanlık alanı oluştu. Bu alanda hızla kendini geliştirenler öne çıktı. Farklı alanlarda faaliyet gösteren birçok şirket bünyesinde bu alanı yönetebilecek sosyal medya uzmanı ile çalışmaya başladı.

ALIN TERİNİN YERİNİ, AKIL TERİ ALDI

Yani farklı alanlar, farklı iş imkânlarını beraberinde getirecek. Değişmeye başlayan sabah 8, akşam 6 mesai saatleri belki de tamamen ortadan kalkacak. Her alanda, free lance, saate, sayfaya, projeye, döneme vs. dayalı parçalı, esnek zamanlı, şekilli hizmetler, danışmanlıklar birden fazla konuda birden fazla şirkete, kişiye hizmetini, becerisini kiralayacak. Her şey doğrudan pazarlama, network marketing’le ya da internetten satılacak. Sanayinin yıldızı hızla sönecek, her alanda servis, hizmet sektörü gelişecek. Kadınlar iş piyasalarındaki etkinliklerini arttıracaklar. Lokal işler, hizmetler, değerler önem kazanacak, örgütlenecek. Teknoloji ve İngilizce öğreten işler, alanlar gelişecek.

Kadınların bilime, teknolojiye ilgisi, bu alanlardaki başarıları artacak. El emeği değil, aklı, teknolojiyle iyi, yeni şeyler geliştirmek için kullanmak daha önemli olacak. Elli yaş üstü danışman, yarı zamanlı, kontratlı olarak artan oranda iş hayatına katılacak. Emeklilik kavramı ortadan kalkacak. Herkes, her yaşta becerisiyle uyumlu her alanda iş yapabilecek.

ŞÖYLE BİR SİLKİNİN

Bunlar yaşanırken biz ne yapacağız demeyin. Her şeyi yapabilirisiniz. Kriz zamanları gerçekten büyük fırsat zamanlarıdır. Kaçırmamalısınız! Öyle bir zamanda yaşıyoruz ki her türlü hizmet verilebilir, satılabilir. Yeter ki ihtiyaçlar iyi gözlensin, onlarla beceriler, istekler buluşturulabilsin. Dış etkenleri bir kenara bırakın ve düşünün... Kafanızdaki kalıpları kırın! Çevrenize, yakınlarınıza bakın becerilerinizden veya geliştirirseniz becerebileceklerinizden en az ikisine ihtiyacı olan pek çok kişi, kurum olduğunu göreceksiniz. Silkelenin ve mahallenize, şehrinize, yakın çevrenize bakın. Birbirinize veya birlikte neler üretip, pazarlayabilir, satabilirsiniz? Bunun için teknolojiyi, özellikle interneti, sanal ticaret olanaklarını nasıl kullanabilirsiniz?

YER DEĞİŞTİRİYORUZ

Dünyanın içinde bulunduğu türbülansın sebebi, nano ve genetik teknolojilerinin tetiklediği Sibernasyon (karar verme ve üretme süreçlerinde akıllı bilgisayarların, robotların aktif rol alması) çağına girmiş olmamız. Bilgi çağında internet her şeyi değiştirdi ve mavi yakalılarla beyaz yakalılar yer değiştirdi. Şimdi akıllı bilgisayarlarla, çiplerle insanlar yer değiştiriyor. Bunların dönüşüm sancılarını çekiyoruz.

ENERJİ ÖNE ÇIKACAK

Yine hızlı bir değişim gösteren ve bu değişimin getirdiği farklılıklara ayak uydurmak için bu bahsettiğimiz alanların oluşturduğu hizmetlere oldukça ihtiyaç duyuyor. Yoğun iş ve zor kent yaşamının getirdiği zaman sorunu artık tek bir tuşla halletmeyi de gündeme getirmeye devam edecek.

En önemlisi ise kısıtlı kaynakların alternatifinin bulunması konusunda da uzman kişilerin yarattığı farkındalıklar ve dünyada yaygınlaşacak olan enerji ve çevre konulu eğitimlerle önemli hale gelecek. Özellikle enerji, çevreyi koruma ve tüm bu uygulamalara gözetmenlik yapacak, denetçilerin ve uzmanların yetiştirilmesi işleri de önem kazanacak.

Yeşil enerji uzmanlığı, yeşil enerji danışmanlığı gibi, ülkemizde şu sıralar yabancı olduğumuz ancak önümüzdeki dönemde etrafımızda olacak bu statü, yakın gelecekte 'az bulunur' olmaktan dolayı oldukça revaçta olacak.

Trendler önemli konu başlığı olarak öne çıkmaya devam edecek. Tekstil tarih boyunca yitirmediği popülerliğini sürdürürken moda da küçük büyük her tüketicinin sosyal medya, yazılı görsel basın yani tüm iletişim kanallarından takip edileceği alan olmayı sürdürecek. Moda kendi içinde yenileri aratmaya devam edecek

Yeni yılda, yeni başlangıçlara ve değişimlere yelken açmanız dileğiyle…