Günümüzde internet üzerinden reklam ve satış yapmak firmalara büyük geri dönüşler sağlayabiliyor. Sizin de aklınızda iyi bir proje var ama bunu bir türlü nasıl hayata geçireceğinizi bilemiyor musunuz? Alper Adatoz ile dijital pazarlama, teknoloji ve yönetim danışmanlığı hakkında sohbet ettik.
Alper Adatoz kimdir?
1996 senesinde, on beş yaşındayken evde ilk kurumsal internet sitemi yapıp, 1250 dolara sattım. O zamanlar internet de bu kadar gelişmiş değil; daha Google yok. Superonline ilan sayfası vardı. O sayfa üzerinden satış yaptım ve bu satış bana inanılmaz bir özgüven verdi; becerim para ediyordu. Ben de lise bitince hemen kendimi bu işe vermek istedim. Zaten eşimle tanışana kadar da çok haylazdım, üniversiteyle zaman kaybetmek istemedim. 1999 yılında hemen çalışmaya başladım. Bir teknoloji firmasında çalışıyordum, o yıl yenimuzik.com isminde ilk online CD satış sitesini kurdum. 2005 yılında Java Program Geliştirme Uzmanı olmuştum. Uluslararası ekiplerle çalışıyordum.
İşini iyi yapıyorsan ve severek yapıyorsan bu sektörde seni bırakmak istemiyorlar. Ama ben sosyal biriyim. Sadece bilgisayar ekranının önünde kalmak bana yetmedi. Kısa bir dış ticaret tecrübem oldu ama benimle ilgisi olmadığını gördüm. 2007’de Mana Dijital’de çalışmaya başladım. Yine program geliştirme alanındaydım. Ama asıl istediğim bu değildi. Askerlik yapacağım için bir sene daha programcı olurum ama döndüğümde artık kendi şartlarımda çalışırım dedim; kabul ettiler. 2008’de asker dönüşü yeniden Mana Dijital’de Proje Direktörü olarak işe başladım. 2009’da TBWA İstanbul’dan teklif geldi. Oraya geçtim ve Dudu İstanbul’u kurdum. 2011 Mart’ta ise resmi olarak Sua’yı kurdum.
İlginç bir ismi var şirketinin. Bu isim nereden geliyor?
Aslında hiç böyle bir hikâyemiz olacağını düşünmezdim. Benim adımın baş harfi ve eşimin adının baş harfi AB, eski dilde ‘su’ anlamına geliyor. Ve biz bunu hep kendi aramızda kullanırız. Suyu hep bereket olarak görüyoruz. Bir de soyadının baş harfini ekleyince SUA oldu. Farkında olmadan bir hikayemiz oldu.
Bu firmayı kurmaya seni iten ne oldu?
Sua Danışmanlık Mart ayında kuruldu. Bu alanda hizmet veren başka firma yok. Bir boşluk vardı. Ben de kendi işimi kurmak istiyordum. Kendi başıma çalışmak bana hareket özgürlüğü kattı. Birkaç alanda birden çalışabiliyorum. Hem seminerler veriyorum, hem pazarlama, hem teknoloji alanında olabiliyorum.
İnsanlar bu internet yatırımlarını yapmak için bir para koyuyorlar. Danışmanlık almak onlar için daha emniyetli oluyor. Bazen öyle durumlar oluyor ki yanlış firmalarla çalıştığı için başarılı olmuyor sitesi ve yatırdığının fazlasını kaybediyor. O yüzden bizim gibi bir danışmanlık firmasıyla yola çıkmak onlar için avantaj oluyor.
Kaç kişilik bir ekibiniz var?
Firmayı kardeşimle birlikte kurduk. Asıl işi ben yapıyorum ama birlikte çalıştığım bana destek olan yedi kişilik bir ekip var. Bir kısmı teknolojik anlamda, iki kişi de pazarlama seminerlerimde bana destek oluyor.
Dijital danışmanlık nedir? Hangi konular senin alanına giriyor?
Bu alan çok yeni. Türkiye’de şu anda böyle bir servis veren firma yok. Müşterimiz olan şirketin dijital stratejisini belirliyoruz ve dijital anlamda maliyetlerini düşürüp cirosunu yükseltiyoruz. Pazarlama, teknoloji ve yönetim tarafında danışmanlık veriyoruz. Her biri için farklı yöntem ve metotlar kullanıyoruz.
Örneğin, hedefimiz ciro arttırmak olsun; müşteri memnuniyetini arttırırsın cirolar artar, satışları arttırırsın ciron artar, bir yenilik ortaya sunarsın ciron artar. Bunun gibi çok farklı yollar önerebiliriz firmalara. Bazen sitenin üyesi vardır ama satış olmadan kalıyordur, orada ufak bir ayar yaparsın, bu hemen satışa yansır.
Bütün işimiz internet üzerinde, ama interneti de sadece web sitesi olarak düşünmemek lazım. Mobil ortam var, sosyal medya var.
Peki, teknolojik ve yönetimsel danışmanlık nasıl oluyor?
Teknoloji danışmanlığı verdiğimiz müşterilerimiz için yaptığımız iş biraz daha farklı. Firmaların içinde bir IT departmanı vardır. Bu bölümdeki insanlar bilgisayar ekranıyla çalışır. Oysa bizim ele aldığımız teknoloji danışmanlığı pazarlama teknolojisi üzerine.
Hem teknolojiyi bilecek hem de pazarlamadan anlayacak adamı bulmak çok nadirdir. Şirketler genelde bu tür insan kaynağını içinde barındırmaz. Çok nadir bulunur bu tür insanlar. Biz bu servisi veriyoruz. Örneğin iPhone uygulaması yapacaklar, kiminle, nasıl yapacaklarını biz onlar için araştırıyoruz. Doğru firma hangisi? Maliyeti nedir? Biz onlar için değerlendiriyoruz. Sonra onlar, arasından seçiyorlar. Yani IT bölümünü rahatlatmış oluyoruz.
Benim bir benzetmem var. Biz ağrı kesici ilaç gibiyiz. Acil durumda ne yapacaklarını bilemediklerinde beni arıyorlar. Ben bu sorularına cevap bulabiliyorum.
Yönetim tarafında İstanbul Shopping Fest bizim müşterimiz. Bu senekinde aynı zamanda dijital komisyonun da başındaydım.
E-ticaret yapıyorsan internet siten senin belkemiğindir. Onun stratejisini iyi kurgulaman lazım. İletişim stratejin, satın alma stratejileri belirlenmiş olarak yola çıkman lazım. Her yaptığın yatırım paradır. Ayrıca üretim de yapıyoruz. Sosyal ağlarda kullanılacak bazı uygulamalar üretiyoruz.
Kimler senin müşterin olabilir? Sana ulaşmak için ne yapmalılar?
Dijital dünyada iş yapmak isteyen, yeni bir fikri olan insanlar bana ulaşabilir. Yeni fikirlere zaman ayırmak isterim. Daha önce de söyledim. Benim amacım ağrı kesici olmak, kafalarındaki problemi Alper çözer diyebilmelerini istiyorum. Benim hep A, B ve gerekirse C planım da vardır.