‘Yaratıcı Drama’ da ne demekmiş diyorsanız...

Size tavsiyem Berrin Debayar’ın dersini izlemeniz olurdu. İşin tozunu yutup sahnelerde büyümüş, çocuklar ile iletişimi çok kuvvetli, konuya hâkim, çalışma disiplini ve yaratıcılığı ile çocuklarımı gözüm kapalı emanet edeceğim nadir kişilerden biri Berrin Debayar. Kendisiyle ‘Yaratıcı Drama’nın ne olduğunu ve çocuklar için faydalarını konuştuk

Raquel AŞKANER HABİB Çocuk-Aile
11 Aralık 2013 Çarşamba

Arkadaşınız çocuğunuzun hocası olunca içiniz daha bir rahat ve huzurlu oluyor. Hele bu hoca bu iş için biçilmiş kaftan ise çok şanslısınız. İşte benim arkadaşım, işin tozunu yutup sahnelerde büyümüş, çocuklar ile iletişimi çok kuvvetli, konuya hâkim, çalışma disiplini ve yaratıcılığı ile çocuklarımı gözüm kapalı emanet edeceğim nadir kişilerden biri olan sevgili Berrin. Tek yapmanız gereken onun dersinden sonra çocuğunuz ile kısa bir sohbet ederken, suratında ki gülümsemeyi, gözlerinde ki heyecanı görmeniz, sesinde ki neşeyi duymanız, eve kadar yolda size heyecanla derste yaptıklarını dinlemeniz olacaktır. Bir an “çocuk olsam da ben de derslerine katılabilsem” dedirtebilecek bir enerjisi var Berrin Debayar’ın. Keşke benim de zamanında öyle hocalarım olsaydı diye düşünmeden edemiyorsunuz.

‘YARATICI DRAMA’NIN NE OLDUĞUNU ANLATIR MISINIZ? NEDEN YARATICI DRAMA DİYORUZ?

Drama; sözlük anlamı olarak  eski Yunancada ‘harekete geçmek, bir şeyler yapmak anlamında  olan ‘dran’ kelimesinden türemiştir. Drama dersi de çocuğu harekete geçirerek öğretmeyi amaçlar. Kısaca  çocuğa  bir şeyleri sözle anlatıp, dinleyip anlamasını beklemek yerine, onun eylem içinde  bunu fark etmesini sağlamaktır. Bu da zaten oyun yoluyla olur.

Çocuk doğduğu andan itibaren oyun oynar. Yaşamı da değişen basit oyunlarla öğrenir. Oyun içerisinde öğrenir, yaratır, deneyim kazanır ve iletişim kurar. Bu yüzdendir ki yaratıcı drama da oyunlar üzerine kurulmuştur.

HANGİ YAŞ GRUPLARI İLE YAPILABİLİR?

Yaratıcı Drama; 4 yaş ve üstü gruplara uygulanabilir. Genelde 8-10 kişi bir grubun oluşması yeterlidir. Aynı yaş grubu ya da bir yaş üst ve altı grup ile birleştirilebilir. Benim şu anda çalıştığım gruplar; 5 yaş, 6-7 yaş, 8-9 yaş ve 10 yaş üstü yaşlardır. Bunlar hepsi uyum içinde çalışmaya devam etmekteler.

ÇOCUK HARİÇ YARATICI DRAMADAN FAYDALANABİLECEK KİTLELER KİMLERDİR?

Tabi ki büyükler.

Kendini geliştirmek isteyen herkes bu çalışmadan yararlanabilir. Her konuşma yaptığında, elinde kâğıt bile olsa tir tir titreyek elindekini okumaya çalışan, öz güven sorunu yaşayan, iletişim problemi yaşayan kim bilir kaç kişi tanıyorsunuz… Daha evvelden de bahsettiğim gibi, aslında doğamızda olan bir sürü yeteneği kullanmadığımız için kaybediyoruz. Burada amaç, farkındalık ve yaratıcılığımızı tekrar kazanıp geliştirmek.

Olaya farklı bir açıdan bakarsak (kendisi için olmasa bile); çocuğuna söz geçiremeyen bir ailenin, öğrendiği bazı oyun tekniklerini kullanarak, oyun ile çocuğuna yaptıramadığı bir şeyi yaptırması, ya da yine oyun yoluyla çocuğuyla daha kolay bir yolla iletişime geçmesi muhteşem olamaz mıydı?

Hiç bir şey için geç değil. Sadece adım atmak önemli…

Ayrıca, profesyonel olarak da yaratıcı dramanın kullanıldığı büyük gruplar vardır. Özel şirketler, çalışanları için bu tarz uygulamaları da istemektedir. Çalışanların birbirleri  ile kaynaşması ve uyumu ya da grup çalışmalarını motive etmek amaçlı bu tarz grup çalışmaları da yapılmaktadır.

ÇOCUKLAR İÇİN FAYDALARI NELERDİR?

Çocukların kendine güvenen, sosyal, kendini ifade eden, yaratıcı, başkasını dinlemeyi bilen bireyler olmaları için  drama en önemli eğitim seçeneklerinden biridir.

Drama yoluyla, farklı görüşler ortaya koyabilir ve analiz yaparlar. Grup çalışmalarını destekler. Karşılıklı güven ve dayanışma geliştirir.

DERSLERDE NE GİBİ MATERYALLER KULLANIYORSUNUZ?

Derslerin başarılı geçmesi için özellikle  dersi sevdirmek en önemlisidir. Bu dersi sevmek için dersi tanımalı ve isteyerek  devam etmeleri gerekir. Bu yüzden de sıkılmamaları için her ders farklı materyellardan yararlanıyorum. Örneğin; müzik, kartlar, fotoğraflar, renkli kağıtlar, hamur, boyalar, oyuncaklar, dans, şiir yada hikayeler. Bunları ders içinde kullanmak çocuğun ilgisini çeker ve derse heyecan katar.

BİR DERSİNİN İŞLEYİŞİNİNDEN ÖRNEKLER VEREBİLİR MİSİN?

Dersin ana işleyişi; hedefler, içerik, işleniş ve değerlendirme şeklindedir. Hedefler; o haftaki hangi kazanımların sağlanması isteniyor ise; ona gore oyunlar hazırlanır.

Örneğin: Dikkat ve konsantrasyona yönelik ya da hafıza oyunları veya yöneltme oyunları gibi.

Ders, ısınma ve kaynaşma oyunları ile başlar. Burada amaç çocukları mekana ve arkadaşlarına alıştırmaktır. Birbirlerini yeni tanıyan bir grupta ise; kesinlikle isim oyunları oynatmak çocukların birbirlerini tanımaları ve kaynaşmalarını sağlamak açısından önemlidir. Burada ilk amaç dersi sevmeleri, tanımaları ve isteyerek devam etmeleri olmalıdır. Bu yüzden çocukların sevdiği ve daha evvelden oynamış olduğu oyunlar kullanılabilir.

Daha sonra sıra asıl amaca yöneliktir. Eğitsel oyunlar ve o haftanın kazanımları doğrultusunda hazırlanan oyunlar oynanır.

Ve finalde ise değerlendirme yapılır. Bugün nasıl geçti? Hangi oyun zordu? Hangi oyunu beğendiniz? Oynadığımız oyunda asıl amaç neydi? şeklinde sorular ile yorumlama ve değerlendirme çalışması sonucunda ders sona  erer.

Benim ayrıca, kendime özel çocuklar için hazırlamış olduğum yıldız tablom vardır. Gün sonu çocuklar kendi arkadaşlarına  ders içi davranışlarından dolayı yıldız verirler.

Aslında ders orada biter ama benim için devam eder. Diğer öğretmenlerden farklı olarak başlatmış olduğum haftalık ders davranış çizelgesi hazırlarım. Her ders hangi konular yapıldı ve çocuklarda gördüğüm gelişimler ya da eksiklikleri hafta hafta raporlayıp veliler ile paylaşıyorum ki onlar da çocuklarındaki gelişimi fark edebilsinler.

BU PROGRAMI ERTESİ SENE TEKRAR ETMEK İSTEYEN ÇOCUKLAR OLUR İSE PROGRAMIN İLK SENE İLE FARKLILIKLARI NE OLACAK?

Bu bir gelişim programı ve gelişimin sınırı yok. Tabi oyunlarında öyle.

Yaratıcı Drama ile tanışan çocukların ilk sene bir alt yapısı oluyor ve devamında işlenmeye devam ediliyor. Oyunlar daha  zorlaşıyor. Daha evvelden doğaçlama konusu verilirken daha sonra ki zamanlarda kendileri doğaçlamaları yazmaya ya da bir şiirden alıntı alıp ona hikâye yazmaya ve oynamaya bile başlayabiliyorlar. Dediğim gibi derecesi kademe kademe artıyor aynı oranda tabi ki gelişim de…

SON OLARAK BİZE SÖYLEMEK İSTEDİĞİN BİR ŞEY VAR MI?

Bilindiği gibi çocuklar kişisel gelişimleri için gerekli olan alışkanlık ve becerileri erken çocukluk döneminde elde ederler.

Çocuklarımızı yalnızca sevmemiz yetmez. Onlarda gizli kalan yetenek ve gücü de açığa çıkarmamız gerekir.

Bu yüzden; Yaratıcı Drama Etkinlikleri’nin, çocuklarınızın oynayarak öğrenmelerine büyük katkı sağlayacağını ümit ediyor, yaratıcı drama ile tanışıp onlara bu şansı tanıyan siz ailelere teşekkür ediyorum.

Biz de sana teşekkür ederiz ve miniklerin ile iyi eğlenceler dilerim...