Her şeyimiz dijital, ya ekonomimiz?

Son yıllarda her şey dijitalleşirken, insanoğlunun içerisinde bulunduğu ekonomik olgular da değişim gösteriyor. Bankacılıktan sağlık sektörüne, eğitimden, on-line perakendeye, e-ticaretten reklam sektörüne kadar birçok alan sürekli olarak bu kavram altında değişiyor

Riella VARON Teknoloji
19 Şubat 2014 Çarşamba

İnternetin hayatımıza girmesiyle iletişim ve tüketim alışkanlıklarımızın birçoğu değişmeye başladı. Daha az telefon açar, onun yerine daha çok mesajlaşır olduk. Bankacılık işlemlerini gerçekleştirmek için kuyruklarda beklemeye gerek kalmadan, akıllı telefonlarımızla her yerden ve her şekilde işlem gerçekleştirir olduk… Vitrin vitrin gezmektense, oturduğumuz yerden alışveriş yapmak daha kolayımıza gelmeye başladı. Tüm bunlar internetle tanışmamızın hemen ardından oluştu ve gelişti. İnternet sayesinde ufak çapta başlayan bu değişim dev bir ekonomiyi oluşturdu: Dijital Ekonomi.

Dijital ekonomi, internet ve mobil ağlar üzerindeki platformlarda gerçekleştirilen ekonomik ve sosyal aktivitelerin tamamını kapsar. Başka bir deyişle,  internet ve mobil üzerinden üretilen ve pazarlanan her türlü ürün, hizmet ve fikir ‘Dijital Ekonomi’ olarak adlandırılıyor.

Son yıllarda her şey dijitalleşirken, insanoğlunun içerisinde bulunduğu ekonomik olgular değişim göstererek internet aracılığıyla paylaşılıyor. Bankacılıktan tutun, sağlık sektörüne; eğitimden, on-line perakendeden, e-ticarete ve reklam sektörüne kadar uzanan dev bir ekonomiyi içinde barındırarak, yeni alanlar sürekli şekilde çoğalarak bu kavram altında süregeliyor. İnternet kullanımımız arttıkça, 2016’da beklenen ‘internet ekonomi’ öngörüsünde (gelişmiş ekonomilerden oluşan G20 ülkelerinde) bu rakamın iki katına çıkacağı şeklinde.

Tüm bu değişikliklerle beraber, ekonominin oyuncuları da değişiyor. Artık biz müşteriler herhangi bir ürünü alırken daha çok sorguluyoruz ve o ürünle ilgili daha hızlı ve daha çok bilgiye ulaşabiliyoruz. Örnek verecek olursak; önceden yoğurdumuzu sadece bakkala giderek, alırdık; oysa şimdi, hangi yoğurdun ne gibi ortamlarda, nasıl hazırlandığını, hangisinin ne tür yarara sahip olduğundan tutun da, fiyat rekabetini kıyaslayabileceğimiz bir dünya içerisinde yaşıyoruz.

Sosyal medyanın etkisiyle de ürünlerini kullandığımız markalarla olan iletişimimiz de farklı bir boyuta taşındı. Dijitalin hayatımıza girmesiyle, tüm roller yer değiştirdi ve etkileşimler değişiklik gösterdi. Hayatımıza her anlamda renk ve farklılıklar eklenmiş oldu.

Yaşamımıza dahil olan bu dijital kavramlardan bahsederek, kısaca onlara bir göz gezdirelim:

 --- Değişen ekonomi modeli ve araçları sayesinde yeni dijital iş fikirlerinin öne çıkması sağlandı. Google, Facebook, Twitter ve benzer birçok platform/servisler dünyanın vazgeçilmez hizmetleri arasına girdi.

 ---Ekonominin sabah 09.00 akşam 18.00 mesai saatleri olgusu, internet ve on-line kullanıcılar tarafından 7/24 ulaşılabilir bir sisteme dönüştü.

 ---Harcadığımız para, önce cüzdanlarımızdan banka kartlarımıza, şimdi de on-line/ sanal ödeme sistemlerine geçiş yaparak dijitalleşti.

 ---İletişim cihazlarında yaşanan gelişimle mobil yaşam kültürü oluşmaya başladı. Mobil ve on-line kullanıcılar, günün her saati anında bildirimlerde bulunabiliyor ve satın alma kararları etkin ve motive edici bir hale getiriliyor. 

 ---Türkiye’de son 15 yılda değişerek, gelişen teknolojiyi iyi yönde kullanabilmek ve bu sisteme ayak uydurabilmemiz için dijital ve doğal dünyamızı en uygun koşullarda kullanmamız artık çağımızda kaçınılmaz bir yaşam biçimi olacağından, tek yapmamız gereken, kendimizi zamana ve teknolojiye karşı güncellememiz olacaktır.