PESAH Takvimi -2

Nazlı DOENYAS Kavram
17 Nisan 2014 Perşembe

17 Nisan Perşembe -

20 Nisan Pazar-Hol Amoed-Medyanos-Bayramın ara günleri:

Sabah duaları sırasında tefilin takılmaz.

Tanrı’ya şükran methiyeleri Allel; Pesah’ın ara günlerinde Likro-yarım olarak söylenir.

18 Nisan Cuma- Güneş batmadan Şabat onuruna mumlar yakılır: “Baruh Ata Ad.Elo-enu Meleh Aolam şer Kideşanu Bemitzvotav Vetsivanu Leadlik Ner Şel Şabat-Bizleri mitsvaları ile kutsayan ve bize Şabat mumlarının yakılması mitsvasını veren Evren’in Efendisi Tanrı’mız Sen Mübareksin.

Yemekte Kiduş’tan sonra Hamotsi duası iki matsa ile söylenir.

 20 Nisan Pazar- güneş batmadan normal ateşle, güneş battıktan sonra yakılıyorsa, önceden yakılmış bir ateşten faydalanarak Yom Tov mumları yakılır. “Baruh Ata Ad.Elo-enu Meleh Aolam şer Kideşanu Bemitzvotav Vetsivanu Leadlik Ner Şel  Yom Tov- Bizleri mitsvaları ile kutsayan ve bize  Yomtov mumlarının yakılması mitsvasını veren Evren’in Efendisi Tanrı’mız Sen Mübareksin”.

21 Nisan Pazartesi-YOM TOV-Şevii Şel Pesah-Pesah’ın yedinci günü:

Pesah’ın yedinci günü, Keriat Yam Suf-Kızıldeniz’in yarılıp Yahudilere geçit verdiği gün olarak kabul edilir. Kızıldeniz, Yahudiler geçtikten sonra, onları yakalayıp esaret hayatına geri döndürmek için peşlerinden gelen Mısırlıların üzerine kapanır, Firavun hariç bütün Mısır ordusu Kızıldeniz’de boğulur. Düşmanlarımız olsa bile, Tanrı’nın yaratmış olduğu bu kişilerin ölümü sebebiyle sevinmeyiz ve bu gün tam değil, yarım Allel söyleriz.

22 NİSAN Salı-YOM TOV-Şemini Şel Pesah-Pesah’ın sekizinci günü:

Sabah duasında yarım Allel söylenir.

Seudat Ha Maşiah-Maşiah Seudası- Pesah bayramının bu son öğününde, Maşiah’ın, kurtuluşun gelmesindeki rolü üzerinde yoğunlaşılır.

Avdala-Yıldızlar çıktıktan sonra, Yom Tov günlerini Hol Amoed’den (bayramın ara günleri) ayırmak için sadece şarapla Avdala yapılır ( Şabat olmadığı için mum ve güzel kokulu baharatlar kullanılmaz.)

Avdala töreni, bu yılki Pesah Bayramı’nın sona erdiğini simgeler.

23 Nisan Çarşamba Bayramın ertesi günü Isru Hag- Isru: bağlamak; hag: bayram:

Isru Hag, Yeruşalayim’i  ziyarete gidilen  Pesah-Şavuot-Sukot bayramlarının bittiği günün ertesi günüdür.

Bayramdan sonraki gün, bayramdan kalan ışıltıyı taşır ve bu şekilde bayrama bağlanır. “İplerle bağlayın bayram korbanını” (Mezmurlar 118:27).

Bayramın uzantısı olarak kabul edilen bugünde oruç tutulmaz.

Talmud Bilgeleri’ne göre, bayrama, yemek yiyip içerek gün ekleyen kişiler, sanki bir sunak inşa edip, üzerinde bir kurban sunmuş gibi kabul edilirler.

Ben Ish Chai, bunun ardındaki mantığı soranlara, Rabbi İsaac Luria’nın bir öğretisini anlatır. Buna göre, bayramdan sonraki günü, bayrama bağlamamızın sebebi, bayramdan kalan ışıktan faydalanmak, bayramın kutsallığını bir nebze olsun uzatabilmek arzusudur.

Önemli Not: Yazıda kısa bir özet olarak verilen bilgiler, okuyucuya bu konular hakkında fikir vermek amacıyla Every Person’s Guide to Passover, Şemot (Gözlem), Pesah Agadası(Gözlem), El Gid Para El Pratikante (Gözlem, From Bondage to Freedom, Tevrat, Living Inspired kitaplarından ve www.chabad.com, www.jewishvirtuallibrary.org, www.torah.org, www.torahtots.com, www.aish.com, www.jweekly.com, www.betemunah.org, sitelerinden derlenerek hazırlanmıştır. Cemaatlerin farklı gelenekleri ve uygulamaları olabildiği için özel günler ve uygulamalar hakkında en doğru ve detaylı bilgiler için, cemaatin kendi Rabi’lerine başvurması gerekir.