Yaşanan Soma maden ocağı faciasıyla, sosyal medyanın hayatımızdaki önemini bir daha anlamış olduk. Türkiye gündemi, bildiğiniz gibi 13 Mayıs Salı günü öğleden sonra değişime uğrayarak, felaket ve ölüm haberleriyle sarsıldı.
Birçok afet, doğal felaket ve toplumsal olaylarda olduğu gibi sosyal medyanın en popüler anlık mesajlaşma ve haber alma kaynağı olarak kullanılan twitter sayesinde örgütlenmenin neredeyse yaşam biçimi haline geldiği bir dönemde, Soma faciası da sosyal medyanın etkin kullanılmasıyla, twitter mecrasında geniş yer buldu. Olayın yaşandığı günün akşamında, Türkiye’nin konuya göstermiş olduğu hassasiyetle, paylaşımlar ve bölgeden gelen haberlerin artmasına paralel olarak sadece 13 - 15 Mayıs tarihleri arasında Soma’yla ilgili paylaşılan yorumlar, haberler, taziyet ve eleştiriler 16,4 milyon mesajla, tüm Twitter konuşmalarının yüzde 66’lık oranını gerçekleştirdi. Bu orana ulaşılmasındaki en önemli etkenlerden biri, gündemle ilinti #hashtag’lerin kullanılmasıyla, sosyal medyadaki paylaşımların kartopu gibi büyümesi oldu. Konuyla ilgili haber alma kaynağımızın kısıtlılık göstermesi ve bizlerin de doğru bildirimlere ulaşmak isteğinde olmamız nedeniyle, Soma’da yaşananlarla ilgili haber ve görüntüleri yaymak için ve de hislerimizi, düşüncelerimizi aktarabilmek adına en çok #soma #günkömürkarası #somayaduaedelim gibi hashtagler paylaşılmış oldu.
Böylelikle Türkiye’deki twitter üzerinden gündemi takip eden dış basın ve birçok yabancı kurum, kuruluş, web siteleri, futbol takımları, futbolcular ve ünlü birçok kişi bizlerin acısını paylaşarak, destek vermeye ve yanımızda olduklarını yine sosyal medya ve dijital ortam aracılığıyla duyurmaya çalıştılar.
Bunları birkaç örnekle paylaşacak olursak;
• Ünlü şarkıcı Rihanna’nın twitter hesabının cover (kapak) fotoğrafını Soma olarak değiştirerek bu facianın milyonlara ulaşmasını ve bu konudaki üzüntüsünü ve desteğini paylaşmak istedi.
• Ünlü İngiliz takımları Chelsea ve Liverpool’da Facebook’ta yer alan resmi hesaplarından taziye mesajı yayınladılar. İspanya’nın ünlü takımı Barselona’da resmi twitter hesaplarından Soma’daki kazayla ilgili mesajlarını paylaştılar.
• Yandex, Türkiye-Soma’da yaşanan felaket ile ilgili olarak web sitesinde bulunan Haberler bölümüne “Soma Madeni” sekmesi ekleyerek Soma’yla ilgili çıkmış olan tüm haberleri bir alanda toplayarak kullanıcılarına sundu ve gereken desteği gösterdi.
• Google.com.tr ise ana sayfasında siyah kurdeleye yer vererek, ülkemizdeki yas dönemini paylaştı.
Türkiye’nin kalbinin Soma’da atığı şu günlerde biraz olsun sosyal medyanın sadece eğlenceli yüzünü değil, olağan bir ihtiyaç olduğunu ve doğru kullanıldığında bizleri doğru şekilde haber kaynaklarına ulaştırabilmesine ve doğru bir kamuoyuna ve de toplumsal hareketlenmeye destek verebildiğini görebiliyoruz.
Gönül isterdi ki bu olaylar yaşanmadan uygarlık seviyesi üst seviyelere ulaşmış toplumlarda olduğu gibi gereken tüm duyarlılığı gösterebilelim ve bu tür felaketlerin önünü kesebilelim. Bu anlamda tüm maden ocaklarındaki kayıplarımıza başsağlığı diler, bu felakette yaralanan madencilerimize de acil şifalar temenni ederiz.