Üniversitede ek yerleştirme dönemi

Öğrenciler zorlu bir hazırlık maratonundan sonra üniversite hayallerine kavuştular. Kavuşamayanlar için ise ek yerleştirme dönemi başladı. UÖMO ekibi, bu süreçte yardımcı olabilecek bilgileri derledi

Gençlik - Eğitim
10 Eylül 2014 Çarşamba

2014 LYS’de bir yüksek öğrenim programına yerleşemeyen öğrenciler için ÖSYM bu yıl da ek yerleştirmeler yapacak

ÖSYM'nin yaptığı açıklamalara göre bu yıl üniversite tercih yapma hakkı olan yaklaşık bir milyon 903 bin adaydan, yine yaklaşık bir milyon 239 bin aday tercih yaptı. Tercih yapan adayların 118 bini açık öğretime, 923 bini bir yükseköğretim programına yerleşti. 317 bin aday ise açıkta kaldı. Üniversitelerde de toplam 59 bin 12 kontenjan boş kaldı. Açıkta kalan adaylar, eylül ayı içerisinde yapılacak ek yerleştirme döneminde üniversitelerin kontenjanı dolmayan, kontenjanı dolduğu halde kesin kayıt yapılmadığı için boş kalan ya da yeni kurulan bölümleri için başvuracaklar. 

Her yıl olduğu gibi bu yıl da devlet üniversiteleri ve özel üniversitelerin burslu bölümlerinde sayılı miktarda açık kontenjan bulunmakta. Ek yerleştirmede sıralama yapacak öğrencilerin sıralama yaparken açık kontenjan sayısını da göz önüne alarak tercihlerini yapması önemli. Kimi fakültelerde bir ya da iki kişilik kontenjan açığı bulunabiliyor ve bu bölümler yüksek puanlı öğrenciler tarafından tercih edilebilen bölümler olabiliyor. Bu nedenle eğitimciler öğrencilerin geniş yelpazeden sıralama yapmasının önemini vurguluyor

LYS’nin ardından gelen 1. ve 2. tercih dönemleri adayların gelecekteki mesleğini belirliyor…

Sağlıklı bir meslek seçimi için gençlerin öncelikle ilgi, yetenek ve kişisel özelliklerini çok iyi belirlemesi daha sonra da dünyadaki gelişmeleri gündemi ve teknolojiyi yakından takip etmesi gerekiyor. Çünkü doğru meslek seçimi gençlerin gelecekteki hayat biçimini de belirliyor. Ders başarısı yüksek olan bir gencin mimarlık yerine görsel iletim tasarımı okuması ya da iletişim gücü kuvvetli bir öğrencinin halkla ilişkiler, tıp, öğretmenlik gibi onu başarıya götürecek ve mesleğini severek yapan bir birey olmasını sağlayacaktır. Bu nedenle öğrenciler, aileleri, öğretmenleri ve danışmanları ile birlikte tercih döneminde üniversitelerin ve bölümlerinin kişisel özelliklerini uygun olup olmadığını özenle araştırmalıdır.

“LYS MARATONUNUN HEMEN ARDINDAN BAŞLAYAN TERCİH MARATONUNDA DA ÖĞRENCİLERİMİZİN YANINDAYDIK.”

Funda Kara /UÖML Lise Müdürü

Uzman tercih ekibimiz, tercih döneminde öğrenci ve velilerimizle birlikte öğrencilerimizin puan, ilgi, yetenek ve görüşleri doğrultusunda tercih listelerinin oluşturulmasını sağladı. Tercih listelerinin her öğrenci için bireysel farklılıklar dikkate alınarak oluşturulması bir zorunluluk. Her öğrencinin ve velinin üniversitelere bakış açısı farklı. Velilerimiz ve öğrencilerimizin çoğunluğu  özel okulları özellikle tercih ederken, bazı velilerimiz  ve öğrencilerimiz ise  devlet üniversitelerinden yana tercihlerini kullandılar.

Eğitimciler olarak özel okulların daha fazla tercih edilmesinin nedenleri ile ilgili saptamamız şöyle: özel üniversitelerin öğrencilere sundukları farklı imkanlar, öğretim kadrolarının güçlü oluşu, okulların sosyal ortamı öğrencileri özel okul tercihine itiyor. Devlet üniversitesinde sinema-TV okuyan bir öğrenci son sınıfta kamera ile tanışırken, aynı bölümde ama bir özel üniversitede okuyan öğrenci birinci sınıftayken kendi kısa filmini çekme imkânı buluyor.

Özel üniversitelerin yurtdışındaki üniversitelerle güçlü bağlantıları var. Özellikle yurtdışı hayali olan öğrenciler için bu çok çekici oluyor. Devlet üniversitelerinde ise öğrencilerin tek seçeneği Erasmus Programları. Özel üniversitelerin sosyal kulüplerinin çeşit ve sayısının fazlalığı da gençleri cezbeden bir başka etken.

Su anda gençlerin ve velilerin bakış açısı on yıl öncesinden çok farklı. Ne olursa olsun bir devlet üniversitesi diyen öğrenciler artık yok. Öğrenciler son derece köklü devlet üniversitelerine kayıt yaptırma imkanına sahip olsalar dahi yukarıda saydığımız sebepler neticesinde tercihini çoğunlukla bir özel üniversiteden yana kullanıyor.

“SENEYE BU SINAVA HAZIRLANACAK ÖĞRENCİLERE EN BÜYÜK TAVSİYEM, OKULUMUZUN BİZE VERDİĞİ DESTEĞE HER ZAMAN KUCAK AÇIN, HER TÜRLÜ BİLGİ VE TAKTİK SİZİN İŞİNİZE YARAYACAKTIR.”

Sendy Suzi Behar /Galatasaray Üniversitesi

Okulumun dört yıllık lise programını ne kadar bilinçli hazırladığını, bizleri ne kadar doğru yönlendirdiğini üniversite sınavına hazırlanırken her fırsatta gözlemledim. Dershanede anlatılan konuları bir çok arkadaşımdan daha hızlı kavramam ve dershanedeki dersleri önceden bildiğimi hissederek dinlemem aslında okulumun bize verdiği iyi eğitimin ve desteğin en belirgin göstergelerindendi.
Üniversiteye hazırlık senesi tam anlamıyla bir maratondu. Bir sınavı atlatmakla bitmiyordu iş. Kendi taktiğini belirleme, bir önceki sınavda edindiğin birikimlerinin üzerine bilgi ekleme, önceden yaptığın deneme ve sınavlardan ders çıkararak önündeki LYS sınavına doğru şekilde hazırlanma işiydi bu sınav. Sadece bilmek yeterli olmuyordu, kendine güvenmek ve yapabileceğinin en iyisini yapmak başarıya ulaşmanın kilit noktalarındandı. Bir buçuk milyonla yarıştığımı sandığım sınav bitince aslında yarıştığım tek kişinin kendim olduğunu anladım. Senenin başında hangi bölüme girmek istediğimi bile bilmezken okulumun, ailemin ve değerli öğretmenlerimin bana verdiği öğütlerle senenin sonunda Galatasaray Üniversitesi’ne girebildiğimi görmek benim için hayalden de öteydi.

“ÜNİVERSİTE SINAVINA HAZIRLANMAYA İLK BAŞLADIĞIMDA SINIF ÖĞRETMENİMLE BİR PROGRAM HAZIRLAYIP ÇALIŞMALARIMI DÜZENLEDİM.”

 Cenk Bonfil/ Bilgi Üniversitesi Medya İletişim Sistemleri % 50 Burslu

Hazırladığımız program sayesinde,  hangi dersin hangi konusunda eksik olduğumu, kaç soru çözdüğümü takip edebilmeye başladım ve sonraki çalışmalarımı eksik olduğum ders ve konulara göre ayarladım. Program hazırlarken genelde söylenen “Günde şu kadar soru çözmek lazım yoksa olmaz bu iş.” tavsiyelerine göre değil, ihtiyacıma ve yapabileceklerime göre hareket ettik. Üniversite hazırlık senesinde kişinin moralinin yüksek olması çok önemli. Stres bazen çalışmanın önüne geçiyor ve moral bozuyor. Üniversite senesinde stresi en çok keyif aldığımız aktivitelere devam ederek yönetmek lazım. Ben piyano derslerime ara vermedim. Programımı aksatmayacak şekilde haftada bir saatimi piyano dersime ayırdım. Uygulayabileceğiniz bir program hazırlayıp bunu aksatmadan ders yapmak ve morali olabildiğince yüksek tutmaya çalışmak bu seneyi mutlu bitirmenin iki önemli yolu bana göre.

“HİÇ KOLAY BİR SÜREÇ DEĞİL, AMA SENE SONUNDA EMEKLERİNİN KARŞILIĞINI ALDIĞINDA HEPSİNE DEĞDİĞİNİ DÜŞÜNÜYORSUN.”

Karen Alaluf/ İTÜ Kimya Mühendisliği

Hiç kolay bir süreç değil, ama sene sonunda emeklerinin karşılığını aldığında hepsine değdiğini düşünüyorsun. Bu zorlu hazırlık döneminde, okulumun emeğini görmezden gelemem. Özellikle matematik netimi kesinlikle okula borçluyum. Bu dönem boyunca bize her zaman anlayışlı davranan, gerektiğinde dersi bırakıp sorularımıza yanıt veren, müfredat dışı da olsa konu tekrarı yapan öğretmenlerimiz olmasaydı hiçbirimiz bugün geldiğimiz yere gelemezdik bence. İyi ki Ulus Özel Musevi Lisesi mezunuyum!

“UÖML öğrencilerinin tamamı bu yıl da üniversitelere yerleşti. Öğrencilerin yüzde 86’sı devlet üniversiteleri ve özel üniversitelerin burslu bölümlerinde okuyacak.”