2015 yılının son çeyreğinde, 2016 yılıyla ilgili mobil ve teknolojik öngörüler peşi sıra gelmeye başladı. En dikkat çekici öngörülerden biri, 2016 yılında mobil reklam harcamalarının gazetelere yönelik reklam harcamalarını geride bırakacağı oldu.
Global medya hizmet ağı ZenithOptimedia tarafından yapılan yeni ‘reklam harcama’ tahminleri araştırmasının mobil reklamlarla ilgili detaylı öngörülerini incelediğimizde, göz gezdirdiğimiz satır aralarında, “2016 yılında mobil, gazeteyi geride bırakacak” söylemleri sektörel alanda hayli ses getirecek gibi…
Mobil reklamcılık ile ilgili olarak, 2014 ve 2017 yılları arasındaki tüm yeni reklam yatırımlarına yüzde seksen üç katkı ile reklam pazarının büyümesinde itici güç olmaya devam edeceği, mobil reklamların 2016 yılında gazete reklamlarını geride bırakacağı, 2018 yılında ise internet reklamcılığının, televizyonun önüne geçeceği tahminleri yapılıyor.
Bu da demek oluyor ki mobil internet, televizyon ve masaüstü internetin ardından üçüncü büyük reklam mecrası olarak anılmaya başlayacak. Bu sayede, 2014 yılındaki yüzde 5,7’lik küresel mobil internet reklam pazar payının da 2017 yılında yüzde on beşe yükseleceği öngörülüyor.
Konuyla ilgili yapılan araştırmalara göre mobil reklamların 2016 yılında yüzde otuz sekiz büyüyerek, 71 milyar dolarlık bir pazara ulaşması bekleniyor. Gazete reklamlarının ise aynı dönemde yüzde dört oranında azalarak, 68 milyar dolara gerilemesi tahmin ediliyor. Masaüstü internet reklamcılığının küresel reklam harcaması, bu yıl da büyümeye devam edecek. 2017 yılı küresel masaüstü internet reklam harcamalarının ise yüzde 19,1 olarak büyümeye devam edeceği hesaplanmakta.
eMarketer’in söz konusu raporuna göre, 2015 yılında tüm reklam yatırımlarının yüzde 5,7 oranında büyümesi bekleniyor. Bu oranın 170,17 milyar dolarını, dijital reklamlar oluşturacağından ilerleyen dönemlerde reklam sektöründeki birinciliğin Kuzey Amerika’dan, Asya-Pasifik pazarına kayacağı da yine satır aralarında öngörülüyor.
Araştırma raporuyla ilgili açıklama yapan ZenithOptimedia Global CEO’su, Steve King konuyla ilgili verdiği demeçte, “Mobil teknoloji tüm dünyada tüketicilerin hayatlarını hızlı bir şekilde dönüştürüyor ve bu durum tüm sektörlerde iş modellerini etkiliyor. Pazarlamacıların ve ajansların mobil dünyayı kucakladığı bu dönemde, reklam harcamalarında tarihin en hızlı dönüşümüne şahit oluyoruz” şeklinde ifadelerde bulundu.
Biz de kendi ülkemize yönelik mobil reklam harcamalarının büyümesiyle ilgili örneği, mobil cihazlarımızla bağlandığımız ve paylaşım yaptığımız Instagram’da bu güçlü etkiyi, 30 Eylül 2015 tarihinden itibaren yapılmaya başlayan sponsorlu reklam paylaşımları sayesinde yakından görebilmekteyiz. Mobil reklam harcamalarının nasıl daha da büyüyeceğini çok net bir tabloyla görebiliyoruz. Her ne kadar bu durumdan çok memnun olmasak da; teknoloji ve mobil sektörün ana kaynaklarından biri olan reklam harcamaları olmadan, sektörün de büyümesi pek olağan görünmemekte.
Sektörün büyümesiyle bu alanda biz çalışanların da daha gelişiyor olmamızı, sevindirici bir durum olarak değerlendirmekteyim.
Artık zaman, mobilleşme zamanıdır.