Merak, insanda doğuştan var olan öğrenme ile birlikte katlanarak gelişen, ancak ne yazık ki beslenmediği zaman da körelen bir özellik. Ergenlik ve yetişkin olma yolunda ise çocuğun arkadaşları, okuldaki öğretmenleri, sosyal çevresi hayatı öğrenmede önemli rol oynuyor.
Greta Mizrahi
Eskiden olduğu gibi tek yönlü, öğreticiden öğrenciye, bilgi aktarımı şeklinde uygulanan öğretim modeli, yazılanı, söyleneni kabul etmeye dayalı öğrenme modeli, öğrencinin ilgi alanlarının göz ardı edildiği metodlar geçersiz. Ulus Özel Musevi Okullarında küçük yaşlardan liseye kadar uzanan geniş yaş aralığında her yaşa yönelik gözlemi, sorgulamayı ve araştırmayı destekleyen programlar bulunuyor. Gems, Destination Imagination, Küçük Girişimciler, Genç Girişimciler, bilim şenlikleri, deneyler, demonstrasyonlar, sanat, bilimsel, kültürel geziler vb…
Merak ettiğiniz sürece sorgular, araştırır, farklı pencereleri aralarsınız. Kimi zaman kişisel özelliklerinizi ve zevklerinizi keşfetmeniz için olanaklar sunan bu pencereler, kimi zaman da çağın yeniliklerini yakalamanız için size vizyon katar. Sizdeki yeni bilgilerin sosyal çevrenizde yarattığı gücün getirdiği mutlulukla araştırmaya ve yeni bilgiler öğrenmeye devam edersiniz. Bir kere merak etme, öğrenme ve araştırmanın tadına vardınız mı, mutluluk penceresinin kapıları da yavaş yavaş sizin için aralanmaya başlar.
Merak, insanda doğuştan var olan öğrenme ile birlikte katlanarak gelişen, ancak ne yazık ki beslenmediği zaman da körelen bir özellik.
Öğrenme sürecinin ilk adımları aile ortamında yaşamsal gerekliliklerle başlıyor. Ergenlik ve yetişkin olma yolunda ise çocuğun arkadaşları, okuldaki öğretmenleri, sosyal çevresi hayatı öğrenmede önemli rol oynuyor.
Peki, birey kendine ait özellikleri nasıl keşfediyor? Önce aile ve çevresinden öğrendikleriyle kişiliği gelişmeye başlıyor. Okullar, öğretilmesi gereken bilgileri verirken öğretilenler bireyin ilgisini çeker, bunun farkına varırsa sorgulamaya başlıyor. Kişisel özelliklerine uygun bir şekilde yönleniyor ve meslek dalını seçiyor. Kimi zaman da kişi öğretilenleri sorgulamadan sadece uygulamaya çalışıyor. Çünkü merak etmiyor, merakı uyanmadığı için de araştırmıyor ve kendi ilgi alanını keşfedemediği için de yeni pencereleri açmanın tadına varamıyor.
Bu yüzyılda artık yeni bir eğitim anlayışı geçerli. Öğrencilere öğrenme ve araştırmayı öğretmek, bilginin kaynaklarına ulaşabilmenin yollarını keşfettirmek önemli.
Eskiden olduğu gibi tek yönlü, öğreticiden öğrenciye, bilgi aktarımı şeklinde uygulanan öğretim modeli, yazılanı, söyleneni kabul etmeye dayalı öğrenme modeli, öğrencinin ilgi alanlarının göz ardı edildiği metodlar geçersiz. Çağımızın çocuklarına uymuyor. Çünkü içselleştirilmediği sürece çocukta öğrenme başlamıyor. Merak etme duygusu harekete geçmiyor. Bu da süreci sıkıcı, zorlayıcı hale getiriyor.
Merak uyandırmayan eğitim sisteminin günümüzde başarılı olması çok zor
İşte bu noktada eğitim kurumlarının farkı ortaya çıkıyor. Yaratıcılığın, kişisel farklılıkların başarıda ve kişinin mutluluğunda önemli olduğunu düşünen aileler, çocukta öğrenmeye karşı merak uyandıran, ilgi alanlarına uygun aktiviteler sunan, çağdaş mekânlarda merak ettikleri olayları deneyimleme şansı veren eğitim kurumlarını tercih ediyorlar.
Ulus Özel Musevi Okullarında küçük yaşlardan liseye kadar uzanan geniş yaş aralığında her yaşa yönelik gözlemi, sorgulamayı ve araştırmayı destekleyen programlar var. Gems, Destination Imagination, Küçük Girişimciler, Genç Girişimciler, bilim şenlikleri, deneyler, demonstrasyonlar, sanat, bilimsel, kültürel geziler vb.
UÖMO’da bu yıl laboratuvarlar yenilendi
“Merak eden öğrenci araştırır ve deneyerek, gözlemleyerek sonuca doğru yol alır. Bu çaba öğrenme süreçlerinin esaslarındandır. Laboratuvar da bu işin mutfağıdır.”
UÖMO Fen Bölümü
UÖMO Laboratuvarları Albert Levi Ailesi tarafından 100. yılda yenilendi.
Bu yıl yenilenen laboratuvarlarımızla birlikte eğlenceli, bilimsel merak uyandıran ve tabi ki fen bilimleri müfredatına uygun deney ve aktivitelerimizde gözle görülür bir artış oldu. Okul ve fen bölümü olarak hedefimiz öncelikle fen bilimlerine ilgi uyandırmak ve fen derslerini daha eğlenceli bir hale getirerek öğrencilerimize sevdirmek.
Deneylerimizi de hep bu düşünceyle planlıyoruz. Örneğin, diş fırçalama alışkanlığı konusunda ailesine problem çıkaran bir öğrenci laboratuvarda diş macunu yaptıktan sonra bu konuda problem çıkartmıyor. Ortaokul öğrencileri onlara zor gelen somutlaştıramadıkları fen konularında deneyler yaptıktan sonra konuya daha sıcak bakabiliyorlar. Laboratuvarlarımız tüm gün açık. Fen bilimlerine meraklı öğrencilerimiz de öğle teneffüslerinde ilginç buldukları deneyleri yapma fırsatını buluyor. Üniversite hazırlık aşamasında olan lise öğrencilerimiz ise fizik, kimya ve biyoloji bilimlerine duydukları ilgi ve merakı ulusal ve uluslararası yarışmalara katılarak gösteriyorlar. Son yıllarda kazanılan ödüller okulumuz ve Türkiye için büyük gurur kaynağı oluyor. Biz deney yapmanın yeri ve yaşı yoktur diyoruz.
Siz yeter ki merak edin…
“SORU SORMAYA MERAKLI, ETRAFI GÖZLEMLEYEN, FARKINDALIĞI OLAN VE ÖĞRENMEYE AÇIK ÇOCUKLARIN YARATICILIKLARINI ARTTIRMAK İSTİYORSAK ONLARA FIRSATLAR YARATMALIYIZ.”
Emine Kandemir / UÖMO İlkokulu Müdürü
“Okulumuzun eğitim felsefesi, merak eden, sorgulayan, neden- sonuç ilişkisi kurabilen yorumlama yeteneğine sahip, araştıran fen bilimlerine ilgi duyan fen okuryazarı bireyler yetiştirmek. Bunun da küçük yaşlardan itibaren kazanılması gereken bir alışkanlık olduğuna inanıyor ve öğrencilerimizin deneyler yaparak, yaşayarak öğrenme sürecine aktif katılımlarını sağlıyoruz. Yenilenen laboratuvarlarımız ve aramıza bu yıl katılan laboratuvar öğretmenimizle öğrencilerimiz derslerde birbirinden farklı deneyler yapıyorlar. Her şeyden önemlisi ise bir sonuca ulaşmak için deneme yanılmanın ve hata yapmanın ne kadar doğal bir süreç olduğunu fark ederek; sabırlı olmayı, vazgeçmemeyi, süreçte yapılan yanlışların aslında bizi doğruya götüren birer basamak olduğunu gözlemliyorlar.”
GEMS
(Great explorations in maths and science) programı nedir?
Anaokulundan itibaren yapılan deneyler eşliğinde çocukların duyularını kullanarak, yaşayarak deneyimlemeleri ve öğrenmeleri sağlanır. Bu deneyler sayesinde çocuklar farklı düşünmeye ve farklı çözüm yolları üretmeye teşvik edilir. Doğada incelemeler yapar, farklı karışımlar oluşturur, bir ürünün oluşum aşamalarına tanıklık ederler. Sebep sonuç ilişkilerini kavrama ve doğa olaylarını takip edebilme fırsatını yakalarlar. Gems oyunları oynanarak ve çeşitli materyaller kullanılarak fen dersleri zenginleştirilir ve çocuklar için ilgi çekici hale getirilir.
Program, UÖMO Anaokulunda da uygulanıyor.