Yenilik izinde…

Nur ŞAUL BARAKAS Köşe Yazısı
17 Nisan 2019 Çarşamba

Farklı alanlardaki yeni oluşumlarla karşıladığımız nisan ayı bazen sürprizleri bazen de şaşırtıcı gelişmeleri karşımıza getiriyor. Seçim furyası ile başladığımız bu ay, ekonomik verilerin dalgalı seyretmesi, İstanbul’daki yeni havalimanının açılışı, İsrail’deki seçim beklentileri derken iki haftayı geride bırakıyoruz.

Aylardan nisan olunca malum çocuk konuları ve oyunları her yerde kendini farklı boyutlarda gösteriyor. Teknolojik oyunlar ve oyuncaklar innovatif çocukların ve bu konuda ilgili olan herkesin hemen ilgisini çekiyor.

Oyun ve oyuncak sektörü başlı başına bir efsane olmuş. Yapay zekâdan tutun, yaratıcılık bölümlerine, Lego dünyasından Disney’e varana kadar geniş bir yelpaze adeta.

Oyun teknolojileri sektörüyle ilgili uluslararası arenadaki birkaç şirket anlaşması ile ilgili habere rastladım.

İsrail oyun teknolojisi, gerçekleştirdiği iki büyük şirket alımı sonrasında sektörün gözde ülkesi haline geldi. 2016 yılında bir Çin konsorsiyumu sosyal oyun şirketi Playtika’yı 4,4 milyar dolara satın aldı. Konsorsiyum, Playtika’nın etkileyici gelişimini, yenilikçiliğe verdiği önemi ve veri analizi yeteneklerini satın alımın başlıca sebepleri olarak gösterdi. Bir sonraki yıl ise Avustralya menşeili Aristocrat, oyun geliştiricisi Plarium’u 500 milyon dolarlık bir anlaşmayla satın aldı.

Bu şirket alımlarının gerçekleşmesindeki ana unsurların gelişmiş sensör teknolojileri, büyük veri analizleri, bilgisayarlı görme, sanal gerçeklik/artırılmış gerçeklik, video analizi, nesnelerin interneti, adtech ve daha fazlası olduğu belirtiliyor. Bu teknolojik gelişimler İsrailli firmaları küresel oyun sektörünün vazgeçilmez bir parçası haline getiriyor.

Bu firmalara kısaca göz atacak olursak, ilk olarak gerçek zamanlı işbirlikçi görsel zekâ teknolojisinde lider olan Edgybees İsrail’in en yaratıcı oyun çözümlerinden bazılarına yönelik geniş uygulama seçenekleriyle öne çıkmaktadır. Artırılmış gerçeklik (AR) konusunda uzmanlaşan genç ve yenilikçi şirketin askeri eğitim ve oto-güvenlik çözümleri ve iTunes aracılığıyla erişilebilen Drone Prix AR oyunu buna örnek verilebilir.

‘Hiper-gerçeklik’ alanında adından çokça söz ettiren ‘Ayayu Games’in hedef kitlesini ise sanal gerçeklik oyun salonları, tema parkları ve içerik dağıtıcılar gibi müşterilerin yanı sıra sanal gerçekliğe dayalı çözümleri entegre etmek isteyen diğer işletmeler oluşturmaktadır. 2018 yılında kurulmuş Tel Aviv kökenli şirket oyuncuların sanal gerçeklikteki aksiyon figürleriyle oyun oynamasına, onları kontrol etmesine ve onlarla iletişime geçmesine imkân veren VR-Man’i geliştirdi.

Mühendisler bu çalışmalarını eğitim teknolojilerine yenilik katmak amacıyla tasarlıyor. Teknolojik gelişmeler hızla yol alırken bizler keşif yolunda onları takip ediyoruz.

Yenilikleri keşfetme yolunda farklılıkları ararken gözden kaçıramayacağımız güzellikler de var. Bunlardan birini geçtiğimiz hafta ziyaret etme şansı buldum. Pera Müzesinin ev sahipliği yaptığı ‘Out of Ink’, Çinli sanatçıların farklı tekniklerle mürekkeplerini konuşturdukları muhteşem bir sergi! Bitmeden görmenizi tavsiye ederim.  

Nisan ayı demek Pesah demek… Bunca oyun teknolojisi ve renk konuşmuşken Agada’yı nasıl okuyacağız karar verdik mi? Teknolojik uygulamalardan mı yoksa canlı sesimizle mi?

Her ne olursa olsun hepinize neşe, bereket ama en önemlisi sağlıklı ve mutlu bayramlar.

Hag Pesah Sameah!