Bear – Behukotay ŞEMİTA

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
13 Mayıs 2020 Çarşamba
Bear peraşası Şemita dediğimiz toprağın işlenmediği yıla ait kuralları işlemekle giriş yapar. Peraşamız “Tanrı Moşe’ye Sina Dağında konuştu” ifadesiyle konuyu açmaktadır. Bilgelerimiz bütün emirlerin Sina Dağında verildiğini, Şemita ile kuralların neden özellikle vurgulandığı konusunda soru sorarlar. Tora bu emrin özellikle Sina’da verildiğini neden vurgulamıştır? Rabi Zalman Sorotskin bu soruyu yanıtlarken kaynağını Teilim’den alan bir cümlenin Midraşik açıklamasına bakmamızı önerir. Teilim 103/20’de yer alan “Barehu Ad… malahav gibore koah ose devaro” cümlesinin Midraşik açıklamasına göre cümlede yer alan ‘malahav – melekleri’ aslında Tora’yı aldıkları anda Bene Yisrael’in durumunu ortaya koymaktadır. Bene Yisrael burada ‘naase venişma’ demek suretiyle bütünüyle Tora’yı uygulama ve öğrenme sözü vermişlerdir. Burada vurgulanması gereken nokta Bene Yisrael’in bu sözü daha kanunlar hakkında bilgi sahibi olmadan verdikleridir. Nasıl ki melekler sorgulamadan Tanrı’nın emirlerini yerine getirirlerse Bene Yisrael de onlar gibi davranmışlardır. Cümlenin ikinci kısmında yer alan ‘güçlü olup O’nun emirlerini dinleyen’ ifadesi Şemita kurallarını uygulayan kişilere aittir. Çünkü Şemita mitsvasını gözetmek diğer mitsvalardan daha fazla cesaret isteyen bir uygulamayı gerektirir. Son derece merkezi bir yerde iş yapan bir dükkânın bir yıl boyunca kapatıldığını, çalışmadığını ve malların herkese açık olduğunu ilan ettiğini düşünürsek gerçekten cesaret isteyen bir uygulama olduğu görülebilir. Şemita kurallarına uyan çiftçiler işte böylesi zor bir mitsvayı uygulamak için cesaret doludurlar. İki gurup incelendiğinde aralarında önemli benzerlikler vardır. Naase venişma sözü veren Bene Yisrael ne olacağını, hangi emirle karşılaşacağını bilmeden büyük bir güvenle bu sözü vermiştir. Şemita konusunda dikkatli olan çiftçi de yedinci yılda ve sonrasında neler yaşayacağını bilmeden sadece Tanrı’nın verdiği söze güvenerek bu emri yerine getirmek için cesaret doludur. Bu iki benzer cesaret örneği Şemita ile Sina Dağını birbirine yakınlaştırmış ve emrin Sina Dağında verildiği Tora tarafından özellikle vurgulanmıştır. Mitsvaları yerine getirmek için hepsinin mutlak bilimsel veya mantıklı açıklamasını görmek ve bilmek zorunda değiliz. Mitsvalar Tanrı emrettiği için uygulanır. Bazı mitsvaların bilimsel açıklamaları verilebilir, olabilir, hatta araştırılabilir. Ama hiçbir neden mitsvayı veren makama duyan güven ve imanla karıştırılmamalıdır. Tanrı’ya inanç ve güven mitsvaları yerine getirmenin anahtarıdır.