COVID-19 dönemiyle birçok alışkanlığımız değişti; alışveriş biçimimiz, sosyalleşme hallerimiz, hatta selamlaşmamız bile eskiden olduğu gibi değil. Bu değişim hayatımızda bu kadar büyük etki ederken, futbolun içinde taraftar olmadan hayatına hiçbir şey değişmeden devam etmesini sorgulamamız gerekiyor.
Bilmiyorum farkında mısınız ama Şampiyonlar Ligi ağustos ayında devam ediyor ve kupayı verecekleri şampiyonu arıyorlar. Aynı zamanda önümüzdeki sezonun ön eleme turları yapılıyor. Aslında bu aralar sezonun en eğlenceli dönemi transfer haberleri başlıklarda yer alır ve merakla beklenen, yüzde 90 asparagas olan bu haberleri takip ederdik. Açıkçası ne Şampiyonlar Ligindeki skorlar ne de transfer için verilen rakamlar, Sağlık Bakanlığının açıkladığı vaka sayıları kadar ilgimi çekmiyor.
Geleneksel medyayı anlayabiliyorum; gazeteler, spor kanalları bir an önce bu durumu unutturmak ve hayatın normal akışına kavuştuğunu anlatmak istiyor. Fakat yaşadığımız bu durumu da yok saymamalıyız. Bazı gerçeklikleri kabul etmemiz gerekiyor.
Pandemi döneminde çok zamanım olduğundan özellikle spor kanalları ve gazeteleri takip ettim. Futbol kanalları eski maçlardan bahsetti, spor yazarları da iki ay önce biten maçların yorumlarını yapmaya devam etti. Bir de 30 yıl aradan sonra şampiyon olan ama taraftarı olmadan kutlama yapmaya çalışan Liverpool’u seyrettim. Stadın dışından havai fişek atıyorlar, Zoom üzerinden taraftarların evlerine bağlanıp sevinçlerini ekrana yansıtmaya çalışıyorlardı. Bu dönemde anladım ki futbol sektörü veya futbol medyası o kadar büyük bir boyuta gelmiş durumda ki futbol olmadan da futbol ekonomisini devam ettirebiliyor.
Şampiyonlar Ligindeki maçların sonuçları veya pandemi sonrası devam eden liglerin skorlarına bakarsanız zaten ne demek istediğimi rahatlıkla anlayacaksınız. Futbol izleyicisi sahada zorla oynayan futbolcuları gördüğünde veya bir sonraki maça ne zaman gideceğini bilmediğinde, devam eden tüketici davranışlarını göstermeyecektir. Taraftarların bu durumda, Bein Sport aboneliğini yenilemesini, forma almasını ya da kombine yenilemesini veya TV üzerinden bağış yapmasını bekleyemezsiniz.
COVID-19’dan en çok etkilenen turizm, havayolu şirketleri, yeme içme sektörü hatta müzik endüstrisi gibi farklı çözümler ve uygulamalar ile bu döneme kendilerini adapte etmeye çalışırken futbol endüstrisinin herhangi bir uygulama veya yeni bir deneme yapmaması futbolun gazının kaçmasına neden oluyor. Uzun dönemde de futbol endüstrisine de büyük zararlar verecek gibi gösteriyor.