Vayikra kitabının son peraşası olarak karşımıza çıkan Behukotay peraşası içinde Tora’nın klasik üslubunu bulmak olasıdır. Tanrı yolunu izlediğimiz takdirde karşılaşacağımız olumlu sonuçlar fazla detaya girmeden anlatılır. Aksi takdirde ise başımıza gelecek felaketler ise ayrıntısı ile verilir. Tanrı bu konuda aslında fazla detaya girmez. Asıl detaylar Ki Tavo peraşasında Moşe Rabenu’nun ağzından gelir ve gerçekten insan elinde olmadan bu sözler okunurken ürperir. Burada anlamakta zorlandığımız şey ise bunca felaketi işiten, okuyan ve anlayan insanlar olarak neden hala Tanrı yolunu seçmekte tereddüt etmemizdir.
Olumlu şeylerde öyle fazla detay yoktur. Tanrı bizleri kendisine toplum olarak alacak, O da bizleri daima gözleyecektir. Ürünler zamanında gelecek, düşmanlarımız bizleri rahatsız etmeyecek, oturduğumuz yerde huzur ve refah içinde oturabileceğiz. Gerçekten de burada detaya gerek yoktur. Huzur içinde yaşayan bir toplumun fertleri zaten istediklerini elde etmişlerdir. Burada bir remez vardır. Olumlu şeylerin sıralandığı bölüm “im” sözcüğü ile başlar ve “komemiyut” sözcüğü ile noktalanır. İsrael hahambaşı Rav İsrael Meir Lau’nun öğretisine göre “alef” harfi ile başlayan ve alfabenin son harfi “tav” harfi ile noktalanan berahalar zinciri. Bu da alef’ten tav’a kadar bütün iyiliklerin elimizde olduğu mesajını vermeyecektir. Burada tek bir şart vardır ki o da “im” eğer sözcüğü ile ifade edilmektedir. Eğer Tanrı yolunu izlerseniz.
Tanrı yolunu izlemek bu kadar zor mudur? Bu yolda nasıl zorluklar bizleri beklemektedir. Modern bir çağda uyum sağlamak bir sorun mudur? Hangi çağda olursak olalım Tora güncelliğini ve geçerliliğini koruyacaktır. Her yolun kendine özgü fedakarlıkları vardır bu normaldir. Talmud kazanç karşılığı efendilerine hizmet veren köleler gibi olmayınız der. Burada esas olan bütün kalbimiz, canımız ve varlığımızla O’nun yolunda yürümek ve O’nun istediklerini yerine getirmektir. Bunun karşılığı da açıkça belirtilmiştir. Huzur ve refah içinde yaşayan bir toplum.
Bu noktada huzurdan da biraz söz etmek gerekecektir. İnsan öncelikle kendi ile barışık olmalı ve iç huzurunu sağlamalıdır. Daha sonra sıra ailesindedir. Ailesi ile iyi ilişkileri, beraberinde aile huzurunu getirecektir. Bu da toplum huzuru için bir vesile teşkil eder. Böylelikle fert ile başlayan toplum ile doruklaşan bir huzur tesis edilmiş olacaktır. Toplumsal sorunlar böyle bir ortamda daha bilinçli ve birliktelik ile çözümlenecek, kişisel çıkarların yerini toplumsal çıkarlar alacaktır. Günümüz dünyasında insanları kişisel çıkarlarını sağlama çabalarından dolayı suçlamak olanaksızdır. Kişisel çıkarların sağlanmadığı yerlerde huzur ortamını kurmak kolay değildir. Ancak toplum bilinci ile hareket etmek ve toplum çıkarlarını da kişisel çıkarlar gibi gözetmek aranan ve özlenen bir yaklaşımdır.
Yanlış yolu izlememizin sonunda başımıza gelecek felaketler zinciri teselli edici bir cümle ile sona erer. Tanrı Yaakov, Yitshak ve Avraham ile olan anlaşmasını hatırlayacak ve bizlere merhamet edecektir. Burada yer alan Yaakov sözcüğü değişik bir şekilde “vav” harfinin eklenmesi ile yazılır. Bir başka yerde ise Malahi peygamberin son sözlerinde büyük ve yüce günden bir gün evvel “Eliya” peygamberin geleceğinden söz edilir. Her zaman Eliyau olarak bilinen bu peygamberin adındaki “vav” nereye gitmiştir. Geleneksel öğreti bu “vav” harfinin Yaakov’un içinde olduğunu bir anlamda Eliyau Anavi’nin güzel günleri müjdelemek için her zaman Yaakov toplumunun içinde hazır beklediğini hatırlatır. Bunun zamanı ise daha peraşamızın ilk kelimelerinde açıkça belirtilmektedir. “İm behukotay telehu.”