“Tora tsiva lanu Moşe”
Moşe’nin emretmiş olduğu Tora sözleri ile başlayan ve “Vezot Aberaha” peraşasında yer alan cümleyi hepimiz biliriz. Bu cümlede yer alan tora sözcüğünün Gimatriya değeri 611’dir. Bu Tanrı’nın bizlere Moşe Rabenu aracılığı ile ilettiği mitsvaları ifade etmektedir. Bilindiği gibi de Tora 613 mitsva içerir. Geriye kalan iki tane mitsva ise bizzat Tanrı tarafından kendi sesi ile Sinay Dağı’nda hepimize iletilmiştir. Bu iki mitsva “Ben sizi Mısır esaretinden çıkaran Tanrı’yım” ile “Ben’den başka Tanrı olmayacak” mitsvalarıdır. Bu iki mitsvayı Tanrı’nın kendi sesinden duyduktan sonra verilen tepki çok olağandır. “Daber ata imanu venişmaa” Bizlere sen konuş ve dinleyeceğiz. “Veal yedaber imanu E.loim pen namut” ve Tanrı bizlerle konuşmasın çünkü öleceğiz. Bunun üzerine Moşe Rabenu’nun halkı yatıştırıcı sözleri yer alır. “Al tirau-Korkmayın”. “Ki levaavur nasut ethem ba Ha E.loim - sizleri denemek için Tanrı geldi.” Buraya kadar herşey normal ve olağan görünmekte. Herkes Tanrı’nın sesini duymuştur, Moşe Rabenu’dan garantiyi almıştır, artık korkacak birşey yoktur ve normal hayatları yaşamak için çadırlara dönebiliriz. Moşe sadece kırk gün Tanrı’nın yanında kalacak ve hemen dönecektir. Halkın başıda da iki tane lider vardır. Aharon ve Hur Moşe Rabenu’yu temsilen halkın başındadırlar. O halde yolunda gitmeyen ve bu inanılmaz hatayı yapmamıza neden olan ne vardır ki?
Aslında hiçbir neden de yoktur. Toplumu yoldan çıkarmak isteyen kendi çıkarlarını her şeyin üstünde tutan kişilerin dışında. Yine neden yoktur inancı sağlam olmayan ama nasıl oldu ise o kutsal topluma karışan kişilerin dışında. Kölelikten yeni çıkmış toplumun hassas durumunu iyi bilen ve başlarında her türlü sorunu anında çözen Moşe’nin yokluğunu fırsat bilen bir takım kişiler ortalığı karıştırır. Ohev Şalom verodef Şalom olarak bilinen Aharon vakit kazanmak ister. fakat bu iyi niyeti toplumdaki bazı kişiler tarafından çok kötü kullanılır ve ortaya bu inanılmaz hata çıkar. Hur güçlü kişiliğine rağmen halkı çok keskin sözler ile eleştirir ve bu hatasını hayatı ile öder. “Rabim omerim lenafşi en yeşuata lo BE.loim - birçokları canıma şöyle seslenirler; canının Tanrı önünde kurtuluşu yoktur.” Yalkut Şimoni kurtuluşu olmayan canların başka tanrılara tapanlar olduğunu ifade eder. Yine aynı kaynak bu çıkmazın altın buzağı günahını işleyenler için geçerli olduğu da belirtir.
Ancak bu imkansız gibi görülen kurtuluş Moşe Rabenu’nun duası ile yeniden hayat bulur. Bu öyle bir duadır ki kendi yaşamını bile feda edebilen canından çok sevdiği toplumuna yeniden yaşam veren bir dua. Böyle bir duayı Tanrı önünde söyleyebilen veya söyleyebilecek bir peygamber ne olmuştur ne olacaktır. “Veim ayin meheni na misifreha aşer katavta - eğer değilse (onları affetmeyeceksen) yazdığın kitabından beni lütfen sil.”
Kavana ile yapılan Tefila insanın yaşamını değiştirecek kadar önemli rol oynar.