Geçtiğimiz hafta General Motors’un “iflastan korunma yasasına” başvurmasıyla ortaya ilginç rakamlar çıktı.
GM, 82 milyar dolarlık varlığıyla tarihin en büyük dördüncü iflas eden firması oldu. Şu ana kadar tarihte en büyük iflas listesinde, 639 milyar dolarlık varlığıyla Lehman Brothers başı çekmekte. Lehman Brothers’ı takiben, Washington Mutual 328 milyar dolarlık varlığıyla iflas etmişti. Üçüncü sırada ise 104 milyar dolarlık varlığıyla WorldCom bulunuyor.
İflas ile birlikte General Motors’un yüzde 60,8’i ABD Hazinesi’ne geçerken, hisselerin yüzde 17,5’i VEBA adlı kuruluşa geçecek. GM hisselerinin yüzde 11,7’si Kanada Hükümeti’ne kalırken yüzde onu ise özel hissedarların eline geçecek.
General Motors, 8 Haziran Pazartesi günü ABD’nin endüstrileşmiş en büyük 30 şirketini oluşturan Dow Jones endeksinden çıkartıldı. GM, New York Borsası’nda yerini şimdilik almaya devam edecek.
General Motors, Chevrolet, Hummer, Saab, Pontiac, GMC, Cadillac, Buick ve Saturn gibi arabaları elinde bulunduruyordu. Alıcı bulunmaması durumunda bu arabalar artık tarihe karışacak.
GM satışlarının yüzde 64’ünü ABD dışına gerçekleştirmekteydi. 2008 yılında GM, Çin’e 1.09 milyon, Brezilya’ya 550 bin, İngiltere’ye 383 bin, Kanada’ya 358 bin, Rusya’ya 337 bin ve Almanya’ya 299 bin olma üzere dünyaya toplam 5.37 milyon araba sattı. ABD içerisinde ise bu sayı 2.98 milyon araba.
77 yıldır dünyanın en büyük otomobil imalatçısı olarak hizmet veren GM, iflasın eşiğine gelmesiyle birlikte bu ünvanını Toyota’ya devretmiş oldu. ABD’nin en büyük üç otomotiv şirketi Ford, GM ve Chrysler. Bu üç şirketin otomotiv piyasasında sahip olduğu azar payının yüzde 45’ini GM oluşturmakta.
Geçtiğimiz ay Chrysler’ın da iflastan korunma yasasına sığınmasıyla, şu anda Amerikan otomotiv şirketleri arasında Ford tek başına kalmış oldu. Ancak ABD’de yabancı otomotiv şirketleri faaliyetlerini sürdürüyorlar.
ABD ve Kanada hükümetlerinden 50 milyar dolar yardım alacak olan GM’nin şu an 172,8 milyar dolarlık borcu bulunuyor. Sadece 2008 yılında GM 30,9 milyar dolar kaydetti. GM, 1 Haziran öncesi hazineden 20,6 milyar dolarlık borç aldı.
ABD’de otomotiv endüstrisinin ayakta kalabilmesi için hükümetten 100 milyar dolar daha yardım alması gerekiyor.